Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

Sjöfarten kan vara oberäknelig och allt arbete går inte att planera. Det är därför hamnarna i alla tider har använt sig av tillfälligt anställda, kallade extringar eller blixt. I Transports hamn- och stuveriavtal finns en skrivning om att bolagen som mest ska ha 20 procent behovsanställda.

Och så fungerade det vid alla hamnar fram till övergången 2016–2017.

Det var då konflikten mellan containerhamnen APM Terminals i Göteborg och Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet var som mest infekterad. Omsättningen i hamnen minskade kraftigt för att gods flyttades till andra hamnar på grund av konflikten. En av de saker som arbetsgivaren gjorde var att säga upp alla extraanställda och en tredjedel av alla tillsvidareanställda för att i stället ta in bemanningsföretaget Adecco.

Den sista oktober 2017 var blixtsystemet vid containerhamnen helt borta. 2017 var en period när hamnen tappade trafik och det var egentligen bara två skift, berättar Transportklubbens ordförande Daniel Börjesson.

– De jobbade vidare på samma sätt som innan. Vi hade god struktur och bemanningsföretagen följde våra scheman. De inhyrda jobbade dagtid ena veckan, och kvällstid nästa.

Det var då. Men sedan ökades omsättningen vid hamnen och det skapades ett nattskift. Också då jobbade de inhyrda till en början som de fastanställda. De som var anställda av APM jobbade tre veckor och var ledig en och de som var inhyrda jobbade i stället fyra dagar i veckan. Men allt eftersom blev det mer nattjobb och mindre dagtid, berättar Daniel Börjesson.

– Vi jobbar i snitt 36 timmar i veckan. Bemanningsföretagen ska försöka pussla ihop scheman för varje individ. Och för att slippa betala garantilön använder de sig av alla liggande scheman för att få ihop timmarna.

– Det innebär att en inhyrd kan få jobba dag, kväll och natt under samma vecka. De blandar olika scheman.

Numera är ungefär 40 procent av stuveriarbetarna vid APM Terminals bemanningsanställda.

– Problemet är också att bolaget tar ut fler än de behöver. Det gör att de bemanningsanställda ofta blir avbokade med kort varsel. Arbetsgivaren kan avboka någon torsdag kväll och sätta in dem på lördag förmiddag, på ett helt annat skift. Det gör att de är livegna dygnet runt hela veckan. Det är det som är ett jätteproblem.

Det är bakgrunden till att Transport i samband med konfliktvarslet till Sveriges Hamnar lämnade två krav om hur hamnarna ska få använda bemanningsföretag.

Det ena är att de inhyrda ska jobba på befintliga scheman som facket har förhandlat fram, just för att de bemanningsanställda ska få en förutsägbarhet i sin arbetsvecka. Det andra kravet är att bemanning ska räknas in i den avtalade 20-procentsregeln.

– Det arbetsgivaren skyller på är att de behöver flexibla scheman. Men vi anser att det går att lösa med de scheman vi har. Alla arbetsställen som kan ha behov av att skjuta på arbetstiden kan förhandla om förskjuten arbetstid lokalt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nicklas:
    20 maj, 2025

    Jag hoppas verkligen inte man tar "medlarbudet"
    Då har man vapenskrammel helt i onödan.
    Inhyrningsföretagen kommer att skratta åt "varslet" som ändå aldrig prövas.

    Kom igen och kriga nu!🤗

  2. Dennis Nilsson:
    20 maj, 2025

    Mitt i prick!

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.