Därför hyr företagen in personal

Varför hyr företag in arbetskraft när timkostnaderna blir långt högre än att anställa egen personal? Vi ställde frågan till bemanningsföretaget Lernia, arbetsgivarlägret och en stor kund, DHL.

Förbundsdirektör Henrik Bäckström på branschorganisationen Bemanningsföretagen medger att inhyrd personal blir dyrare på kort sikt, om man räknar strikt timme för timme.

Men han hävdar att kostnaden sjunker på längre sikt – om man ser till utgifter för personalavdelningar och möjligheten att öka och minska personalstyrkan efter upp- och nergångar i verksamheten. Bäckström säger:

– Får man ett uppdrag men saknar personal att utföra det får man noll kostnader, men samtidigt noll inkomster. Kundföretagen kan också bedöma att de är beredda att betala mer för att verkligen få den kompetens de efterfrågar.

Lars Strömberg är vd på bemanningsföretaget Lernia, som förser industri- och logistikföretag med personal. Han uppskattar att en inhyrd arbetare kostar företagen 25–30 procent mer än en anställd i rak timpenning. Kostnaden kan variera beroende på hur lång perioden är.

Martin Hagstedt är platschef på DHL Supply Chain i Rosersbergs industriområde i Stockholm. Företaget har 80 fast anställda terminalarbetare och brukar ta in någonstans mellan 20 och 50 inhyrda, beroende på säsong.

– Arbetsmängden skiftar mellan månader, veckor och dagar. Oftast har vi några inhyrda konsulter, men under sommaren klarar vi oss med våra anställda. Kunderna kräver att vi ska kunna hantera deras volymsvängningar.

När DHL får mindre att göra kan företaget inte stå med samma personalstyrka och vid toppar kan man inte utgå ifrån att de anställda kan jobba över, resonerar Hagstedt.

Fler fördelar med inhyrning är, enligt de tre tillfrågade:

• Ett sätt att möta hårdare internationell konkurrens. “Alla jagar tid och har kortare och kortare framförhållning. Order och leveranser, allt ska göras under mindre tid. Fixar du inte uppdraget, står någon annan på tur att ta över”.

• Experthjälp vid rekrytering. Snabbare och lättare att få rätt kompetens. Möjlighet att testa personal och anställa inhyrda som man är nöjd med. Man slipper kostnader för felrekryteringar.

• Uthyrningsbolaget bekostar långtidssjukskrivningar, rehabilitering och arbetskläder.

• Får hjälp att organisera och effektivisera verksamheten.

• Billigare att ta inhyrd än visstidsanställd personal.

• Köper sig besvärsfrihet. Det tar tid och engagemang att ta in och göra sig av med egna anställda. Mindre egna personalavdelningar krävs.

• Bemanningsföretag är bättre än Arbetsförmedlingen på att matcha jobb med anställda.

Att inhyrd arbetskraft skulle jobba hårdare än egna anställda avvisar samtliga tillfrågade. De poängterar att bemanningsanställda ska avlönas enligt kollektivavtalet, Bemanningsavtalet, och vara fast anställda. ”Trygg, rätt avlönad personal gör ett bättre jobb än otrygg”.

DHL:s platschef liksom Lernias vd betonar att kundföretagen vill ha nära, långsiktiga samarbeten med enskilda uthyrningsföretag. Att ta in oseriösa bemanningsföretag äventyrar deras varumärken och kundkontakter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.