Ledare

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

Skåningar har trots allt en egen kultur, egen flagga och en egen dialekt – som gör att det kan bli svårt för dem att få jobb här uppe.

Exempelvis äter skåningar ål. Det är en rödlistad art som är utrotningshotad.

Jag har hört att man slaktar ålen levande och att den fortsätter sprattla i stekpannan, även utan huvud. Sådan ålslakt bör förbjudas.

Många skåningar bär halsduk mot den ihållande vinden som blåser över låglandet. Halsdukar är lätta att dra upp över mun och näsa och försvårar identifiering på övervakningskameror. Kommer de hit bör halsdukar inte vara tillåtet på offentliga platser.

I Skåne är det vanligt att folk kör på friktionsdäck, utan dubb, på vintrarna. Det kommer att bli stora trafikproblem när de flyr mot Hallandsåsen och småländska höglandet.

Det vore tråkigt om många av flyktingarna skulle frysa ihjäl längs vägen. De umbäranden som kan väntas, och den svåra bostadsbristen här uppe i norr, gör att det vore betydligt bättre att hjälpa skåningarna på plats i deras hemlandskap. Helst innan vattnet stigit för mycket.

Man skulle kunna bygga särskilda invallningar och ställa upp husvagnar innanför murarna.

Naturligtvis blir det en stor koncentration av flyktingar här och det är ju en form av läger. För att undvika att de två orden sammankopplas på ett olyckligt sätt kan vi i proaktivt syfte jobba in namnet ”safe settlements”.

Varje SS-bosättning (namnet blev kanske inte optimalt ändå…) bör få en egen kommendant som ansvarar för att ordning och reda upprätthålls. Kameror och ordningsvakter bör vara igång dygnet runt.

Jag ser framför mig att bosättarna kan odla ris på de översvämmade åkrarna där vattnet inte är alltför djupt. För att bidra till sin egen försörjning.

Om skåningarna ändå försöker fly – för att få del av vårt välstånd – är det viktigt att vi upprätthåller principen om ”första landskap”. Det vill säga flyktingarna ska stanna och söka asyl i de landskap dit de först kommer. Antagligen Småland eller Halland.

Trycket kommer att bli stort på orter som Halmstad och Växjö och risken finns att flyktingar som riskerat livet i gistna ekor och gummibåtar motas bort. Vi bör inleda en dialog med Norge och Finland och ställa krav på att alla våra grannländer hjälper till, så att trycket inte bli för stort på ett enskilt nordiskt land.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thorsten:
    7 oktober, 2018

    Transports egen interna ryggdunkarklubb bland kommentarerna.

    Jan Lindkvist raljerar och försöker trycka till skåningarna som gav Sverigedemokraterna ett väldigt högt valresultat.
    Det Jan inte förstår, eller inte vill förstå, är att de flesta SD-väljare inte känner något hudfärgshat eller avsky mot människor från andra länder.
    Däremot är det många av dem som upplever problem som följt med invandringen.
    Problem som ökat kraftigt som tex gruppvåldtäkter, överfallsvåldtäkter, personrån, skottlossningar mm.
    Anledningen till att SD ökat kraftigt är pga av att övriga partier likt en struts stoppar huvudet i sanden när problemen kommer på tal.
    Många, många, många SD-väljare är alltså inte rasister även om det är både enklare och trevligare för Jan Lindkvist att hålla sig till den tanken.
    De vill bara inte se sig själv eller sina nära och kära drabbas av brottslighet.

    Om våra, av medlemsavgifter, (högt) avlönade företrädare hade lagt samma energi på att jobba i medlemmarnas intresse som de gör på att smutskasta demokratiskt valda partier, hade vi kanske haft en grundlön som går att leva drägligt på.
    Vi borde ligga i paritet med maskinister och byggare, och där är vi långt ifrån.

  2. Gert Christensen:
    3 oktober, 2018

    Mycket bra sammanfattat Janne. Det är precis så här främlingsfientliga grupperingar vill hantera flyktingar.
    Märker på andra kommentarer att man inte tål att höra sanningen. Vem Som Då vill får ta åt sig. Förlåt om Dom Då kan tolkas som SD.

  3. Anders Kindmo:
    29 september, 2018

    Ja Du,Jan Lindkvist, försöker Du dej på satir och ironi, så har Du gruvligen misslyckats och humor finns inte i närheten, av din artikel. Jag förstår ju mycket väl att Du vill åt alla de som röstat på SD, här i Skåne och att det skall ses som ett inlägg mot de som gjort det.

    Detta med ål, måste jag göra dej besviken på, det stämmer inte.
    Du skriver om kommendant, vid läger, det är kanske något, det har Ni ju vana från, om man tänker på Tage Erlander historia (som för övrigt var bra politiker, trots detta svarta i hans historia).

    Det finns mycket mer att skriva, men detta får räcka.
    Ser fram emot, kommande somrar, då vi kanske slipper rikssvenskar här i Skåne..
    Säger som Edvard Persson: Vi klarar oss nog ändå!

    Med gemytliga och fackliga hälsningar
    Från Skåne

    P.s Får Ni svårt med mat i den tärande delen av Sverige, så kan vi skicka lite bistånd från Sveriges korn- och köttbod

  4. Mats:
    26 september, 2018

    Äntligen någon som satt på pränt vad en rikssvensk känner när man är i Skåne.

  5. Ragnar Gråsvoll:
    26 september, 2018

    Helt Sant. Den svenska flyktingdebatten är allt för inskränkt. Och kortsynt. Utan perspektiv. Vad du skriver är inte bara en humoristiska kommentar - utan t.o.m. troligt - i värsta fall.
    Men vi har plats för många fler i vårt långa land, så det vandrar inga kor på isen. Det är hur som helst på tiden att vi återerövrar och odlar upp våra stendöda granöknar och Danskar / Skåningar lär ju vara bra på lantbruk. Bara trevligt med lite fler melodiska diftonger i Svenskan. Är för övrigt säker på att både Norge och Finland ställer opp. - Men det är en helt annan diskussion...

  6. Peter Lundström:
    26 september, 2018

    En mycket bra och aktuell artikel.

  7. Peter Blom:
    26 september, 2018

    Oroa dig inte, en skåning klarar sig alltid och löser även detta problem😂😂😂😂😂

  8. Kenneth Pettersson:
    25 september, 2018

    Tack Janne!
    En relevant artikel, mycket bra och väldigt aktuell i dessa dagar.
    Då jag är skåning, så är det bra att vara förberedd på mottagandet.

Lästips:

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Lily Hallberg

På spaning efter den väska som flytt

Ledare. Om knappt ett år håller Svenska Transportarbetareförbundet kongress. Det känns stort och viktigt. Väl medveten om att historien aldrig upprepar sig, människor alltid, tänkte jag lyfta något viktigt för mig. Handväskan. Eller rättare i dag, axelremsväskan.

Aftonbladets podd med Mauri Hermundsson har utsett Mariann Tönnesen till Sveriges bästa parkeringsvakt. Bra koll på regelverket, ödmjukhet och lyhördhet ligger bakom utmärkelsen.

”Jag lever för parkering”

Parkeringsvakt. Mariann Tönnesen har utsetts till Sveriges bästa p-vakt. Hon träffar många trevliga människor i tjänsten. Men hot och våld hör också till hennes arbetsdag.

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Låt civilanställda hjälpa trafikpolisen

Debatt. Ett fungerande transportsystem är avgörande för att människor och varor ska kunna transporteras över hela landet men även över landsgränser.

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bromsa ner – och tänk efter

Klimathotet. Det regnade på Grönland i höstas. 7 miljarder ton föll enligt tidningarna och det är första gången det över huvud taget sker. FN:s klimatpanel har gått igenom 14 000 miljörapporter och konstaterar att havsnivån kommer att stiga med mellan 0,5 och 1 meter i hela världen till nästa millennieskifte om inget görs.

Och barnen då?

Samhällsbärarna. ”Det dånar uti rättens krater / snart skall uppbrottets timma slå!” Kanske är det som det sjungs i Internationalen? Barnmorskorna vill i vart fall inte längre, chaufförsbristen är monumental med hundratusentals vakanser i Europa och brist på tusentals förare i Sverige.

Syndensberg – om att ge ut en egen bok

Böcker. Det sägs att varje människas liv är en roman, en sanning som yttrats så många gånger att den nästan blivit en floskel. Tur är det dock att inte alla människor skriver romaner för redan nu kommer det ut 15 000 boktitlar varje år i Sverige.

På spaning efter den väska som flytt

Ledare. Om knappt ett år håller Svenska Transportarbetareförbundet kongress. Det känns stort och viktigt. Väl medveten om att historien aldrig upprepar sig, människor alltid, tänkte jag lyfta något viktigt för mig. Handväskan. Eller rättare i dag, axelremsväskan.

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Klimatkonferensen Cop26

Framgång eller misslyckande

Rapport. I november möttes världsledare i Glasgow för toppkonferens om klimatet, Cop26. Ulf Jarnefjord, under många år regionalt skyddsombud på Transports Göteborgsavdelning, var på plats. Här skriver han själv om mötet – om fackligt samarbete, om miljöhot och svårigheter att nå resultat. Läs hela rapporten här:

LAS – om detta måste vi prata

Debatt. Lagen om anställningsskydd betyder också att vi vågar gå samman på arbetsplatserna och organisera oss fackligt. När man läser förslag till förändring av turordningen så vet vi att det kommer att drabba de som är sjuka lite för ofta, de som säger ifrån, de som chefen inte riktigt tycker ”passar in”.

Kissnödiga män och kvinnor

Även färdtjänstförare måste få kissa!

Insändare. Nu får det vara nog! En färdtjänstförare, vi kan kalla honom ”Gustavsson”, talar om för facket att han ringt Beställningscentralen (BC), hos Region Örebro Län, för att meddela att han behöver en paus för han var så kissnödig att det gjorde ont. Svar: Det går inte.

LAS-förändringarna bryter mot det fackliga löftet

Debatt. Att LAS-förändringarna var dömda att gå i stöpet säger sig självt, när man läser det fackliga löftet. Vad det beror på kan de lärda få tvista om. En sak är klar, alla förbund kan inte se förändringen som en förbättring.

Återupprätta respekten för kroppsarbetet

Debatt. I den historiska romanen "Varvsslammer" beskriver författaren Aino Trosell med stor värme arbetet på varven i Göteborg.

Vi borde tala om det

Ledare. Brunt är inte en färg som andra. I politiska sammanhang i Sverige har hetaste modefärgen hösten 2021 sedan länge ett helt annat symbolvärde. Står för rasism, exkludering, unken nationalromantik och blodsmystik.