Ordföranden har ordet

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

Det är utifrån detta jag med både glädje och stolthet kan berätta att vi nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget i syfte att helt enkelt ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt. Bakgrunden är att anställda inom sektorn under ganska lång tid hört av sig till vår flygavdelning och velat bli medlemmar i en riktig fackförening, som är med sina medlemmar och kämpar för dom sju dagar i veckan. Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete.

Min uppfattning om detta är att man förtjänar sina medlemmar, man får dem inte utan närvaro, verklighetsförankring och kampvilja. Vi är helt enkelt till för medlemmarnas bästa.

En annan spännande utmaning närmar sig också om man lyfter blicken ovanför Sverige och våra avtalsområden. Europaparlamentsvalet närmar sig snabbt. Den 9 juni är det dags igen att rösta fram vilka politiker som ska representera oss i Europaparlamentet de kommande fem åren. Eftersom mer än hälften av alla ärenden som diskuteras i riksdagen, kommuner och regioner härrör från beslut i EU är det här ett väldigt viktigt val.

För Transport är valet viktigt av flera skäl. Dels berörs många av våra medlemmars yrkesvardag av politikområden som EU har mycket inflytande över, dels är det förstås en repetition inför kommande riksdagsval.

Vi står åter igen bakom LO:s gemensamma kandidat Johan Danielsson som står som andra namn på Socialdemokraternas lista. Transport har identifierat tre områden som vi kommer fokusera på i valrörelsen och de ligger väl i linje med vad Johan jobbar för. Vi kommer koncentrera oss på att:

  • Försvara svenska villkor.
  • Ordning och reda på våra arbetsplatser.
  • Transporter måste få kosta i Europa.

Precis som i Sverige vinner extremistiska politiska krafter mark i Europa. Därför är det än mer viktigt att vi går och röstar, för demokratiska krafter, för att värna våra fria samhällen och stå emot extremism, främlingsfientlighet och antidemokratiska strömningar.

Vi har skickat ner Johan Danielsson en gång och nu ska vi göra det igen. Han kan våra frågor och vi vet att han kommer driva dem i nära dialog med oss transportare.

Nu hoppas jag på en fin början på våren och glöm inte att rösta den 9 juni!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Arbetsgivarna planerar lockout av flygvärdar

Konflikt. Transports planerade konflikter för kabinpersonal står inte obesvarade. Nu har arbetsgivarna varslat om så kallad spegellockout.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

”Busskungen” levererar!

Orättvisor. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Pensioner. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.