Ledare

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

I Sverige är det lätt för arbetsgivarna att anställa. Och lika lätt att säga upp, om företaget vill minska verksamheten. Det spelar ingen roll om lönsamheten är god och efterfrågan urstark, vill en åkare dra ner så är det fritt fram att sälja fordon och säga upp chaufförer.

Det är en medveten svensk politik som i decennier bidragit till nyföretagande och en god tillväxt. Priset som arbetsgivarna fått betala för flexibiliteten är ett visst mått av anställningstrygghet, som regleras i just las.

Las kan liknas vid en pall som vilar på tre ben. Själva sitsen består av ”saklig grund”. Det krävs saklig grund för att arbetsgivaren ska kunna säga upp personal. Arbetsbrist utgör sådan grund.

De tre benen under sitsen hänger ihop och är alla lika viktiga för att pallen inte ska välta. Det handlar om:

  • Tillsvidareanställning som ska vara huvudregel på arbetsmarknaden. Alla former av visstid och påhugg innebär ju att jobbet automatiskt upphör och anställningstryggheten försvinner.
  • Turordningsreglerna. Arbetsgivaren bestämmer fritt när anställda ska sägas upp. Men inte vilka. Huvudprincipen är sist-in-först-ut.
  • Återanställningsrätten. Nyligen uppsagd personal har företräde när arbetsgivaren behöver ta in mer folk igen. Utan den bestämmelsen skulle ju åkaren lätt kunna sparka obekväma förare och ersätta dem med andra.

Det flesta inser säkert att pallen redan är ranglig. Inte minst på grund av floran av visstidsanställningar som fått enormt genomslag på arbetsmarknaden. Det har aldrig varit lättare än nu att plocka in personal på lösa boliner.

Facket går också ofta med på avsteg från turordningsreglerna, för att rädda kvar nyckelpersoner åt arbetsgivaren. Återanställningsrätten kan rundas genom att företaget hyr in ny personal kort efter att uppsägningar gjorts.

Mats Glavå, docent i arbetsrätt, har ingående granskat anställningsskyddet. Han anser att pallen är vinglig, men att den fortfarande går att sitta på.

Glavå hävdar att mycket av kritiken som riktas mot las bygger på myter. Att lagen hindrar företag från att anställa eller behålla nyckelpersoner, stämmer helt enkelt inte.

Inför årets val har alla borgerliga partier, plus Sverigedemokraterna, gått ut med att las måste luckras upp. Längst går Centern som vill avskaffa turordningsreglerna helt i företag med upp till 50 anställda.

I mina ögon är det extremt illavarslande. En stor del av Transports medlemmar jobbar i företag med färre än 50 anställda. För dem skulle tryggheten kraftigt urholkas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Stefan Nilsson, Emma Brodin och Clas Hellsing. Foto: Transport avdelning 9 Örebro

LAS – om detta måste vi prata

Debatt. Lagen om anställningsskydd betyder också att vi vågar gå samman på arbetsplatserna och organisera oss fackligt. När man läser förslag till förändring av turordningen så vet vi att det kommer att drabba de som är sjuka lite för ofta, de som säger ifrån, de som chefen inte riktigt tycker ”passar in”.

Örjan Wallon, Transport avdelning 26 Norrbotten. Foto: Privat

LAS-förändringarna bryter mot det fackliga löftet

Debatt. Att LAS-förändringarna var dömda att gå i stöpet säger sig självt, när man läser det fackliga löftet. Vad det beror på kan de lärda få tvista om. En sak är klar, alla förbund kan inte se förändringen som en förbättring.

På spaning efter den väska som flytt

Ledare. Om knappt ett år håller Svenska Transportarbetareförbundet kongress. Det känns stort och viktigt. Väl medveten om att historien aldrig upprepar sig, människor alltid, tänkte jag lyfta något viktigt för mig. Handväskan. Eller rättare i dag, axelremsväskan.

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Klimatkonferensen Cop26

Framgång eller misslyckande

Rapport. I november möttes världsledare i Glasgow för toppkonferens om klimatet, Cop26. Ulf Jarnefjord, under många år regionalt skyddsombud på Transports Göteborgsavdelning, var på plats. Här skriver han själv om mötet – om fackligt samarbete, om miljöhot och svårigheter att nå resultat. Läs hela rapporten här:

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Och barnen då?

Samhällsbärarna. ”Det dånar uti rättens krater / snart skall uppbrottets timma slå!” Kanske är det som det sjungs i Internationalen? Barnmorskorna vill i vart fall inte längre, chaufförsbristen är monumental med hundratusentals vakanser i Europa och brist på tusentals förare i Sverige.

Syndensberg – om att ge ut en egen bok

Böcker. Det sägs att varje människas liv är en roman, en sanning som yttrats så många gånger att den nästan blivit en floskel. Tur är det dock att inte alla människor skriver romaner för redan nu kommer det ut 15 000 boktitlar varje år i Sverige.

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

LAS – om detta måste vi prata

Debatt. Lagen om anställningsskydd betyder också att vi vågar gå samman på arbetsplatserna och organisera oss fackligt. När man läser förslag till förändring av turordningen så vet vi att det kommer att drabba de som är sjuka lite för ofta, de som säger ifrån, de som chefen inte riktigt tycker ”passar in”.

Kissnödiga män och kvinnor

Även färdtjänstförare måste få kissa!

Insändare. Nu får det vara nog! En färdtjänstförare, vi kan kalla honom ”Gustavsson”, talar om för facket att han ringt Beställningscentralen (BC), hos Region Örebro Län, för att meddela att han behöver en paus för han var så kissnödig att det gjorde ont. Svar: Det går inte.

LAS-förändringarna bryter mot det fackliga löftet

Debatt. Att LAS-förändringarna var dömda att gå i stöpet säger sig självt, när man läser det fackliga löftet. Vad det beror på kan de lärda få tvista om. En sak är klar, alla förbund kan inte se förändringen som en förbättring.

Återupprätta respekten för kroppsarbetet

Debatt. I den historiska romanen "Varvsslammer" beskriver författaren Aino Trosell med stor värme arbetet på varven i Göteborg.

Vi borde tala om det

Ledare. Brunt är inte en färg som andra. I politiska sammanhang i Sverige har hetaste modefärgen hösten 2021 sedan länge ett helt annat symbolvärde. Står för rasism, exkludering, unken nationalromantik och blodsmystik.

Chaufförsbrist och ellastbilar

Ordförandeord. Häromdagen träffade jag en åkare som provar en helt elektrisk tung lastbil. Han var uppe i Stockholm för att träffa energiminister Anders Ygeman och klaga på den bristfälliga laddinfrastrukturen och bristen på el, i framför allt södra Sverige.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.