Chaufförer ska få verktyg att bekämpa sexhandel

Brott. På onsdag lanseras ett nytt digitalt verktyg för att chaufförer ska kunna jobba mot trafficking och människohandel. Bakom står länsstyrelse, polis och åkeriföretag i Värmland. – Vi ska inte vara ett land där människor utsätts för prostitution eller människohandel. Att köpa människor är inte förenligt med mänskliga rättigheter, säger Isabel Persson på Länsstyrelsen i Värmland.

Det var faktiskt ett möte mellan Sveriges Åkeriföretag (SÅ) och Transport för ett par år sedan som fick bollen i rullning, berättar Thomas Botström, regionalchef för SÅ i Värmland. Han fick via facket reda på att det finns ljusskygg verksamhet på rastplatser. Informationen fördes vidare till landshövdingen i Värmland.

En första konferens i ämnet hölls hösten 2016. Den 7 februari tas nästa steg. Då lanseras ett digitalt verktyg för åkerier. Främst är målet att jobba mot sexhandel, men andra typer av brott ska också förebyggas.

– Våra chaufförer är ute dygnet runt, vissa som sopkörare, är på samma plats varje dag. De kan upptäcka om det är en bil som cirkulerar, säger Botström och fortsätter:

– Hur stort det blir vet vi inte, vi ska sprida det i våra led så bra det går.

Är ert jobb att få med åkerierna på tåget?

– Vi hade ett tillfälle i december när vi presenterade det för länets lastbilscentraler, sen har det inte gått ut bredare. Men vi ska försöka få ut det till så många som möjligt. Primärt gäller det större arbetsgivare och inte enbilsåkarna, men vi har så klart inget emot att ha med dem heller.

Isabel Persson jobbar med kvinnofridsfrågor på Länsstyrelsen i Värmland. Exakt vad verktyget innehåller eller hur det fungerar vill hon inte avslöja förrän onsdag. Men det går att använda på mobilen och datorn, och Persson tror att det kan vara till hjälp i det kontinuerliga arbetet mot sexhandel.

– Vi kommer i första hand sprida det genom åkeriföretagen. Men förhoppningen är att det sprids till andra yrkesgrupper också, säger hon.

Finns det någon bild av hur vanligt sexhandel är vid vägarna?

– Det finns ingen statistik alls. Det här är en typ av brott man vill osynliggöra. Sex- och människohandel är ofta förenat med vapen- och narkotikabrott. Stora pengar som inte vill synas, säger Persson.

Varför är det viktigt att åkerier och chaufförer hjälper till i arbete mot människohandeln?

– Vi ska inte vara ett land där människor utsätts för prostitution eller människohandel. Att köpa människor är inte förenligt med mänskliga rättigheter, säger Isabel Persson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.