Plogbil i snöväder
Close
Plogbil på riksväg 40, pressbild från Trafikverket.
Close

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

– Vars är plogbilarna? E4 mellan Umeå och Gävle är som ett skämt i vinter, säger Fredrik Öberg, som stadigt kör mellan Umeå och Västerås.

Han ser nattens olycka vid Vattrång, söder om Harmånge, som en följd av dålig vinterväghållning på just E4:an. Visst är det en dålig backe och kurva just där, medger han. Men tillägger att det inte sker några olyckor där på sommaren.

Statliga Trafikverket är ansvarigt för halkbekämpningen på de stora vägarna, och lägger ut uppdraget på olika entreprenörer.

– Vi har egentligen sett att det fungerar som det brukar hittills i vinter, säger Veronika Gustafsson på Trafikverkets pressjour.

Hon uppmanar yrkesförare och andra som inte är nöjda med vinterväghållningen på de större vägarna att så fort det händer ringa till myndighetens kundtjänst. Där ska tjänstemännen ta kontakt med den entreprenör som har uppdraget.

Det har chauffören Fredrik Öberg gjort några gånger:

– Senast undrade jag var sandbilen var … och fick svaret att den hade kört i diket. Men det var inte på E4:an utan en mindre väg som var som en skridskobana, så det kan jag förstå.

För att få en bredare bild frågade Transportarbetaren i går yrkesförare hur vinterväghållningen har fungerat hittills i vinter. Svaren – och kritiken – rasade in via flera Facebookgrupper:

  • Förjävligt måste jag säga! De som kör salt- och plogbil borde få ha mer valmöjligheter att avgöra hur mycket salt/lake de ska lägga i stället för att Svevia ska sitta och kolla och bli förbannade om de lägger minsta gram för mycket salt, enligt vad de anser att det behövs på det området, rasar Evelina Svensson, chaufför i Kalmartrakten.
  • I Uppland och norra Roslagen har vinterväghållningen varit under all kritik. Extrem ishalka var och varannan morgon, och halkbekämpningen blir utringd på tok för sent, skriver timmerbilschauffören Johan Lundborg Drotz.
  • Det är till och med bättre vinterväghållning hemma på grusvägen än vad det oftast är på E4:an. Efter knappt två centimeter är plogbilen redan ute, men på E4:an börjar man i värsta fall se efter tio till femton centimeter, berättar Robert Åhlin.
  • I Jämtland blir vinterväghållningen tydligt sämre. Man saltar delar av E14/E45 samt riksväg 87, men plogar inte bort modden. Kör man till exempel Bräcke–Östersund (knappt 7 mil) är det saltmodd, bra väglag och snöhalka på samma sträcka, enligt Lasse Artoft i Bräcke.
  • På 55:an mellan Enköping-Uppsala var det blixthalka. Minsta lilla gas och det spann, och gick sidledes upp för backen. Men inne i Uppsala möttes jag av små sand- och saltbilar som var på väg till alla trottoarer i Boländerna, skriver Thea Nilsson.
  • Motorvägen mellan Borås och Göteborg är oftast oplogad men kanske möjligtvis saltad i högerfilen. Jag har fått uppfattningen att man är extremt dålig på att halkbekämpa på morgonen. Har sett fler saltbilar på eftermiddagen men det gör ju att om det snöar/ regnar på natten kan det ju vara halt nästa morgon igen, berättar Christine Hafvsörn.
  • Vi yrkeschaufförer får rådet att köra försiktigare, men inte tusan får en byggare rådet att jobba försiktigare för att till exempel skyddsräcke saknas, skriver Marika Modig, chaufför i Småland. Hon rapporterar om moddiga och oplogade vägar i sina trakter.

I några kommentarer berömdes dock den lokala snö- och halkbekämpningen. ”Plog/saltbilarna som jobbar är duktiga och släpper fram när det finns möjlighet och beroende på väglaget”, skriver Ulla Persson som kör mellan Mora och Örebro två gånger i veckan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars-Gunnar Wedin:
    19 januari, 2018

    Någon som har uppgifter på hur många riktiga Väghyvlar det finns nu ,
    ( Inte lastbil med underbett.) Som nu 2018 hyrs in av Trafikverket eller Svevia.
    Mellan Njurunda och Gnarp varnade radion , om att Väghyvel hyvlade E-4 :an
    Är Väghyvel så sällsynta numera ?

  2. Janne:
    19 januari, 2018

    Hur kan Transport stillasittande tiga och acceptera vägverkets försämrade vinterväghållning är för mig en gåta.
    Som det idag är utför man sitt arbete med livet som insats. Skulle en metallare eller byggjobbare utsätta sig för samma risker blir det ett ramaskrik och facket skulle omgående kräva skyddstopp.
    Upplevt att E 18 och E 4:an ibland kan vara spegelblank vi endast -2, inget snöfall. Hur kan detta över huvud taget få förekomma?
    Lastbilar som kör fast på en livligt trafikerad motorväg vid lätt snöfall säger väl allt om hur undermålig snö och halkbekämpningen är.
    Min fråga är?
    - Vad gör Transport, ska ni inte värna om era medlemmar????
    Har kört lastbil sedan början av 70 talet och märkt att vinterväghållning stadigt försämrats sedan slutet av 80 talet.
    - Varför denna försämring?

  3. Mikael friberg.:
    7 januari, 2018

    Hur kan Veronika sitta o säga att det fungerar bra!!!! Jag har kört långtradare i 30 år o har aldrig sett sämre vägunderhållning o särkilt i Västernorrland Det är en katastrof.

  4. Kennert Gustavsson:
    6 januari, 2018

    Plogning och saltning är helt ursel denna vinter från Östergötland till Västernorrland och Det värsta är att dom är inte ute på dagarna eller kvällar och nätterna det finns inte för dom. Men tunga trafiken rullar alla dagar i veckan och nätter. Man blir ju stående i backar för det är så halt.

  5. Tony Nyback:
    6 januari, 2018

    Då man ringer/skriver till trafikverket så får man till svar att det inte är något problem med med vägen. Så vad hjälper det att ringa och klaga då?

  6. Robert Olsson:
    6 januari, 2018

    E6 mellan Uddevalla och Svinesund är ofta glashalt tills man kommer in i Norge där är det välskött och isfritt så det går ju uppenbarligen att skapa en säker trafikmiljö

  7. Pekka:
    5 januari, 2018

    Snö och halkbekämpningen i Sundsvall / Timrå med omnejd är som helt bortblåst, om man kallar ut bilar med saltbekämpning så tar man inte hand om modden som uppstår,

  8. Lena Wåhlin bussförare:
    5 januari, 2018

    Halkbekämpninger är undermålig. Vissa morgnar är det halare på tex väg 288 mellan Alunda o Uppsala än de mindre vägarna. Moddigt efter saltning, varför plogas inte modden bort. För några år sedan var det en bussolycka som delvis orsakats av moddig väg. Det kan hända igen och jag vill inte köra den bussen.

  9. Lena Wåhlin bussförare:
    5 januari, 2018

    Halkbekämpninger är undermålig. Vissa morgnar är det hatare på tex väg 288 mellan Alunda o Uppsala än de mindre vägarna. Modigt efter satsning, varför plogas inte morden bort. För några år sedan var det en bussolycka som delvis orsakats av modig väg. Det kan hända igen och jag vill inte köra den bussen.

Lästips:

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.