Bromma kan läggas ned 2025

Flyg. Det är fullt möjligt att avveckla Bromma flygplats redan om fyra år. Det enligt utredningen som på tisdagen lämnades över till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Men många frågor återstår.

Bromma flygplats framtid – eller avveckling – har diskuterats i snart 50 år. I våras tillsatte regeringen en utredning om nedläggning. Regeringen vill lägga ned flygplatsen i Stockholms kommun.

– Regeringen bör gå till riksdagen med en skrivelse för att informera om sin avsikt och sina skäl till nedläggning, sa utredaren Magnus Persson vid en pressträff i går.

Enligt honom är avvecklingen i sig fullt möjlig att göra någon gång mellan 2025 och 2027.

– Det finns egentligen inga extremt stora hinder, det går att genomföra, sa Magnus Persson i samband med överlämnandet av utredningen.

Infrastrukturminster Tomas Eneroth uttryckte att det var bra att man nått så pass långt:

– Vår uppfattning i regeringen är tydlig, vi vill lägga ner Bromma och säkra kapaciteten på Arlanda, sa han.

Komplicerat

Men utredningen visar också att en nedläggning av Bromma är en komplex fråga, som också påverkas av klimatdebatt och förändringar till följd av pandemin. Innan flyget återhämtar sig till de volymer som rådde före pandemin kan det dröja ända till 2040, enligt utredaren. Han konstaterar också att det i dagsläget finns kapacitet på Arlanda, men att det senare krävs en ombyggnad för att ta över flygtrafik från Bromma.

En majoritet i riksdagen är emot planerna på nedläggning. Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna i trafikutskottet har gemensamt tagit ställning mot regeringen i frågan. Också Sverigedemokraterna och Centern är kritiska.

Efter gårdagens presskonferens hördes också kritik från Stockholms Handelskammare:

– När en plan och relevanta beslut för den långsiktiga flygkapaciteten saknas så är denna utredning att betrakta som prematur och inte speciellt relevant, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) är däremot övertygad om att det minskade flygandet inte är något övergående. Utredningens slutsatser ligger i linje med vad Miljöpartiet tidigare sagt, enligt Helldén:

– Alla vet att det är en omfattande förändring av flygmönster som kommer att sitta i, framför allt vad gäller inrikesflyget.

Daniel Helldén påminde på tisdagen också om bakgrunden till de aktualiserade planerna på nedläggningen av Bromma flygplats:

– Det man bestämde för tio år sedan i Alliansregeringen var att flygplatsverksamheter ska drivas affärsmässigt och att Swedavia ska göra bedömningarna. Då är det uppenbart att den kommer att läggas ner nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.