Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

– Pacta och KFS har länge diskuterat en sammanslagning. I februari började vi förhandla för att få ihop avtalen som hade rätt olika innehåll. Det blev en utdragen process, säger Per-Olof Norgren, central ombudsman i Transport.

De flesta av Transports företag finns på den privata sidan, under Svenskt Näringslivs paraply. Men förbundet har också medlemmar som jobbar i kommunala bolag på flygplatser och inom renhållning.

Såväl KFS som Pacta tecknade tidigare avtal för de kommunala bolagen – för både flyg och miljö. 2018 gick organisationerna ihop och bildade Sobona – Kommunala företagens arbetsgivarorganisation.

Transport är ett av flera fackförbund som det senaste året suttit i utdragna förhandlingar med Sobona om nya sammanvävda branschavtal.

Förra veckan var parterna i mål och man tecknade ett 29 månader långt löneavtal som ger 3 procent i lönehöjning den 1 november 2020. Och ytterligare 2,4 procent den 1 april 2022. Totalt 5,4 procent.

De gamla KFS- och Pactaavtalen skiljer sig från Transports övriga kollektivavtal. Bland annat tillämpas individuell lönesättning (fast alla är garanterade minst 50 procent av löneökningen). Den blir kvar även i Sobonas nya avtal.

Semestern var en speciell knäckfråga när avtalen skulle sys ihop. Pacta hade mest generösa villkor – med 25 dagars semester som grund. Vid fyllda 40 år fick arbetstagaren ytterligare sex betalda semesterdagar. Och vid fyllda 50, sju extra dagar. Totalt 32.

Per-Olof Norgren säger:

– De semestervillkoren har vi med oss in i det nya avtalet för flygplatserna.

Miljöarbetare som anställdes före september 1998 har samma villkor, men inte övriga renhållare.

Facket fick också behålla en förmån som Transports andra grupper inom flyget slagits för i årets avtalsrörelse. Det handlar om en möjlighet att växla den extra semestersättningen mot fler semesterdagar. För de Sobona-anställda som nappar betyder det ytterligare 5 till 6 dagars semester.

– Den förmånen gäller både flygplatspersonalen och miljöarbetarna, påpekar ombudsman Joakim Guttman som också varit med vid förhandlingarna.

Ytterligare en semesterförmån fick facken gehör för. Som gäller båda grupperna. Om de kommunala bolagen schemalägger upp till 14 dagars semester utanför perioden juni till augusti får den anställde en extra semesterdag, plus 3 000 kronor. Som kompensation.

Begär arbetsgivaren mer än 14 dagar utanför sommarmånaderna utgår två dagars extra semester. Plus 5 000 kronor.

Ytterligare en favör blir kvar för personal med många år i bolagen. Den som anställdes före september 1998 har tolv månaders uppsägningstid, om arbetsgivaren vill avsluta anställningen.

Det nya avtalet gäller från den 1 januari 2022.

– Det är för att arbetsgivarna ska hinna ställa om, säger Per-Olof Norgren.

Enligt Joakim Guttman lyckades facket mota bort arbetsgivarens krav på att få utjämna arbetstiden över en längre period, 16 veckor. Nu gäller sex veckor för miljöarbetarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Martin SVensson:
    23 december, 2020

    Jätte dåligt avtal. Visionn fick retroaktiv lön från 1 april, vi fick inget. Anstälda inom omsorg fick 5000 tusen vi fick inget . Varför blev det ingen löneökning 21?

Lästips:

Transport har lämnat in sitt nej till LO:s lönekrav

Avtal 2023. Transport ställer sig utanför LO:s siffersatta lönekrav inför nästa års avtalsförhandlingar.

Ronnie Persson

färdtjänstförare från Storfors som är med på sin första Transportkongress, som ombud.

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.