Close
Lätt lastbil som kör för Widrikssons.
Close

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Marielle Aspevall, produktansvarig Bra miljöval. Foto: Hannes Almeräng

Hem- och budleveranser är en växande gren inom transportbranschen. Som Transportarbetaren tidigare berättat, jobbar många chaufförer för företag utan kollektivavtal och behöver göra hundratals leveranser under ett kort eftermiddagsskift för att nå upp till en lön som är i närheten av nivåerna i kollektivavtalen.  

Naturskyddsföreningen har nu uppdaterat sin miljömärkning för lokala godstransporter, som bland annat innefattar budbranschen och distributionstrafik i stadsmiljö. Där står det att lönerna ska vara enligt kollektivavtalet mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund, eller i vissa fall annat avtal.  

Märkningens syfte är att påverka för att minska produkters och tjänsters miljöpåverkan, berättar Marielle Aspevall, produktansvarig på Bra miljöval. Det finns märkningar för persontransporter, tung fjärrtrafik och lokala godstransporter. Märkningen för de lokala godstransporterna är den första med sociala krav. 

De sociala kraven är baserade på Upphandlingsmyndighetens arbetsrättsliga villkor och ställer krav på löner, semester, arbetstid och samtliga försäkringar som finns i kollektivavtalen, dock inte krav på kollektivavtal. 

– Tillsammans med Fair Transport och Svanen har vi arbetat för att alla våra märkningar ska ställa samma krav på arbetsrättsliga villkor, försäkringar och trafiksäkerhet. När det gäller miljökraven så ser de sen olika ut hos de olika märkningarna, säger Marielle Aspevall.  

Varför har ni valt att lyfta in sociala krav? 

– Det finns en press vad gäller tid och pengar som kan leda till dåliga arbetsförhållanden. Vi tycker att det krävs rimlig lön och arbetstid för att jobbet ska kunna göras på ett säkert sätt. Vi vill inte heller sätta vår märkning på en transport vars förare har dåliga arbetsvillkor. 

Idag är det bara ett fåtal företag som jobbar med lokala godstransporter som har märkningen Bra miljöval på sina transporter.  

– Vi tror verkligen att vi kan inkludera fler licenstagare nu när vi har förändrat kriterierna så att även tunga godstransporter som främst utförs i tätorter inkluderas i kategorin. 

Transport är positiva till att Bra miljöval har valt att inkludera sociala krav. Förbundet har haft en dialog med miljömärkningsorganisationen och anser att de har lyssnat på facket. 

– För oss är det två pelare i hållbarhet. Man får aldrig klimatmässig hållbarhet utan social hållbarhet. Jag tycker att Bra miljöval har en jättebra lösning och har landat väldigt rätt. Det är viktigt att höja ribban för hela systemet, det är vad det handlar om, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport. 

Bra miljöval kan i framtiden också inkludera sociala krav för tunga fjärrtransporter. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.