Close
Lätt lastbil som kör för Widrikssons.
Close

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Marielle Aspevall, produktansvarig Bra miljöval. Foto: Hannes Almeräng

Hem- och budleveranser är en växande gren inom transportbranschen. Som Transportarbetaren tidigare berättat, jobbar många chaufförer för företag utan kollektivavtal och behöver göra hundratals leveranser under ett kort eftermiddagsskift för att nå upp till en lön som är i närheten av nivåerna i kollektivavtalen.  

Naturskyddsföreningen har nu uppdaterat sin miljömärkning för lokala godstransporter, som bland annat innefattar budbranschen och distributionstrafik i stadsmiljö. Där står det att lönerna ska vara enligt kollektivavtalet mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund, eller i vissa fall annat avtal.  

Märkningens syfte är att påverka för att minska produkters och tjänsters miljöpåverkan, berättar Marielle Aspevall, produktansvarig på Bra miljöval. Det finns märkningar för persontransporter, tung fjärrtrafik och lokala godstransporter. Märkningen för de lokala godstransporterna är den första med sociala krav. 

De sociala kraven är baserade på Upphandlingsmyndighetens arbetsrättsliga villkor och ställer krav på löner, semester, arbetstid och samtliga försäkringar som finns i kollektivavtalen, dock inte krav på kollektivavtal. 

– Tillsammans med Fair Transport och Svanen har vi arbetat för att alla våra märkningar ska ställa samma krav på arbetsrättsliga villkor, försäkringar och trafiksäkerhet. När det gäller miljökraven så ser de sen olika ut hos de olika märkningarna, säger Marielle Aspevall.  

Varför har ni valt att lyfta in sociala krav? 

– Det finns en press vad gäller tid och pengar som kan leda till dåliga arbetsförhållanden. Vi tycker att det krävs rimlig lön och arbetstid för att jobbet ska kunna göras på ett säkert sätt. Vi vill inte heller sätta vår märkning på en transport vars förare har dåliga arbetsvillkor. 

Idag är det bara ett fåtal företag som jobbar med lokala godstransporter som har märkningen Bra miljöval på sina transporter.  

– Vi tror verkligen att vi kan inkludera fler licenstagare nu när vi har förändrat kriterierna så att även tunga godstransporter som främst utförs i tätorter inkluderas i kategorin. 

Transport är positiva till att Bra miljöval har valt att inkludera sociala krav. Förbundet har haft en dialog med miljömärkningsorganisationen och anser att de har lyssnat på facket. 

– För oss är det två pelare i hållbarhet. Man får aldrig klimatmässig hållbarhet utan social hållbarhet. Jag tycker att Bra miljöval har en jättebra lösning och har landat väldigt rätt. Det är viktigt att höja ribban för hela systemet, det är vad det handlar om, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport. 

Bra miljöval kan i framtiden också inkludera sociala krav för tunga fjärrtransporter. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.