Bra miljöval – nu med schysta villkor
Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.
Hem- och budleveranser är en växande gren inom transportbranschen. Som Transportarbetaren tidigare berättat, jobbar många chaufförer för företag utan kollektivavtal och behöver göra hundratals leveranser under ett kort eftermiddagsskift för att nå upp till en lön som är i närheten av nivåerna i kollektivavtalen.
Naturskyddsföreningen har nu uppdaterat sin miljömärkning för lokala godstransporter, som bland annat innefattar budbranschen och distributionstrafik i stadsmiljö. Där står det att lönerna ska vara enligt kollektivavtalet mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund, eller i vissa fall annat avtal.
Märkningens syfte är att påverka för att minska produkters och tjänsters miljöpåverkan, berättar Marielle Aspevall, produktansvarig på Bra miljöval. Det finns märkningar för persontransporter, tung fjärrtrafik och lokala godstransporter. Märkningen för de lokala godstransporterna är den första med sociala krav.
De sociala kraven är baserade på Upphandlingsmyndighetens arbetsrättsliga villkor och ställer krav på löner, semester, arbetstid och samtliga försäkringar som finns i kollektivavtalen, dock inte krav på kollektivavtal.
– Tillsammans med Fair Transport och Svanen har vi arbetat för att alla våra märkningar ska ställa samma krav på arbetsrättsliga villkor, försäkringar och trafiksäkerhet. När det gäller miljökraven så ser de sen olika ut hos de olika märkningarna, säger Marielle Aspevall.
Varför har ni valt att lyfta in sociala krav?
– Det finns en press vad gäller tid och pengar som kan leda till dåliga arbetsförhållanden. Vi tycker att det krävs rimlig lön och arbetstid för att jobbet ska kunna göras på ett säkert sätt. Vi vill inte heller sätta vår märkning på en transport vars förare har dåliga arbetsvillkor.
Idag är det bara ett fåtal företag som jobbar med lokala godstransporter som har märkningen Bra miljöval på sina transporter.
– Vi tror verkligen att vi kan inkludera fler licenstagare nu när vi har förändrat kriterierna så att även tunga godstransporter som främst utförs i tätorter inkluderas i kategorin.
Transport är positiva till att Bra miljöval har valt att inkludera sociala krav. Förbundet har haft en dialog med miljömärkningsorganisationen och anser att de har lyssnat på facket.
– För oss är det två pelare i hållbarhet. Man får aldrig klimatmässig hållbarhet utan social hållbarhet. Jag tycker att Bra miljöval har en jättebra lösning och har landat väldigt rätt. Det är viktigt att höja ribban för hela systemet, det är vad det handlar om, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport.
Bra miljöval kan i framtiden också inkludera sociala krav för tunga fjärrtransporter.