Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Det var en dag i tidiga april. Miljöarbetaren Jörgen Broth körde lastbil utanför Varberg, på en 70-väg i uppförsbacke. Han blev invinkad av polisen. De påstod att han hade kört minst 87 kilometer i timmen.

Jörgen Broth kör för Suez i Varberg. Foto: Privat

Omöjligt, ansåg Jörgen Broth. Kort därpå testade han att köra fortare än 80 i nedförsbacke. Han vågade sig upp i 83. Där har färdskrivaren gjort en rödmarkering som Jörgen Broth visar för Transportarbetaren. Det är dagens enda röda markering. Det finns inga tecken på hastighetsöverträdelse vid tidpunkten för den påstådda fortkörningen.

– Jag kan inte köra fortare än 80 kilometer i timmen på grund av spärren och jag kör ganska lagligt. Det hade krävts att jag trotsat Newtons lagar om tyngdkraft, och att jorden varit platt, för att jag skulle kommit upp i 87 kilometer i timmen i uppförsbacke. Det hade i och för sig varit lite häftigt. Men det går ju inte.

– Egentligen ska man få se lasern, men polisen visade varken mig eller någon annan. Jag undrar om det kan ha stått 67, men att polisen läst 87 av misstag? Jag gör också fel på jobbet ibland.

Jörgen Broth har planerat noga inför rättegången. Han ska företräda sig själv och har kallat egna vittnen. Chefen för Volvoverkstaden och chefen på åkeriet. Jörgen Broth har tagit ut bilder från de färdskrivardata som har sparats och planerar att visa dem för rätten.

Han ställer sig frågande till hur en polismans utsaga kan väga tyngre än vad färdskrivaren säger.

– Om jag blir stoppad och färdskrivaren visar att jag har haft för kort rast kan jag få böter. Nu är det två av polisens mätinstrument som står mot varandra. Färdskrivaren och lasern. Men det finns ingenting sparat från lasermätningen, bara utsagan från en enda polis.

Jörgen Broth anser att det är en principfråga och är glad över att ha teknisk bevisning på sin sida.

– Hade jag varit en stressad sjuksköterska på väg till jobbet hade jag inte haft en chans. Men nu har jag flera saker som talar för mig. Sen gjorde polisen flera misstag. De mätte till exempel inte mina däck, eller sparade färdskrivardata.

Har det tagit mycket tid?

– Det har det väl gjort. Jag ville och trodde att de skulle dra sig ur när jag överklagade och begärde huvudförhandling. Jag har inga advokatkostnader att förlora då jag företräder mig själv.

Rättegången skulle ha ägt rum måndagen den 31 augusti men har senarelagts. Nytt datum är inte fastlagt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Janne Pettersson:
    14 mars, 2022

    Hej Jörgen Janne p här vi jobbade på g4s hör av dig

  2. Jan Pettersson:
    14 mars, 2022

    Överklaga

  3. Ingemar carlsson:
    7 mars, 2021

    Hellre fria än fälla bör tillämpas i synnerhet som det finns väl prövad teknik som talar till lastbilsförarens fördel

  4. Ingemar carlsson:
    7 mars, 2021

    Hellre fria än fälla bör tillämpas i synnerhet som det finns väl prövad teknik som talar till lastbilsförarens fördel

  5. Jörgen Broth:
    25 oktober, 2020

    Platsprotokoll finns. Men ingen redovisning tid, sträcka= få fram hastighet. Påbörjad mättning 311 meter. Referenspunkter saknas. Mättning i fronten (text protokoll) efter en vänstersväng (om det hade varit möjligt, så skulle jag behövt ha full gas och fabriksspärrat fordon genom kurvan). Jag har hastighet långt under möjliga 80 km/h på 70 sträckan. Tror polisen sett fel 70-3=67 men männskliga faktorn sett 87 km/h.

  6. stevO:
    27 september, 2020

    Finns inget sparat från polisen?

    Polisen är tvungen att uppföra ett platsprotokoll, för att använda lasern. Detta protokoll ska finnas.

    Reglerna för hur polisen ska utföra kontrollen, går att läsa här. https://polisen.se/siteassets/forfattningssamling/fap-nummer/fap331_2_rpsfs2003_6.pdf/download

    Har inte polisen gjort allt detta, då är risken rätt stor att man slipper straff.

  7. Sebastian Nielsen:
    7 september, 2020

    Men det saknar ju betydelse! Om han kört i 80 som lastbilen är spärrad på - så hade han ändå brutit mot lagen. Så förstår inte vad det är som ska prövas egentligen?

Lästips:

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.