Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Det var en dag i tidiga april. Miljöarbetaren Jörgen Broth körde lastbil utanför Varberg, på en 70-väg i uppförsbacke. Han blev invinkad av polisen. De påstod att han hade kört minst 87 kilometer i timmen.

Jörgen Broth kör för Suez i Varberg. Foto: Privat

Omöjligt, ansåg Jörgen Broth. Kort därpå testade han att köra fortare än 80 i nedförsbacke. Han vågade sig upp i 83. Där har färdskrivaren gjort en rödmarkering som Jörgen Broth visar för Transportarbetaren. Det är dagens enda röda markering. Det finns inga tecken på hastighetsöverträdelse vid tidpunkten för den påstådda fortkörningen.

– Jag kan inte köra fortare än 80 kilometer i timmen på grund av spärren och jag kör ganska lagligt. Det hade krävts att jag trotsat Newtons lagar om tyngdkraft, och att jorden varit platt, för att jag skulle kommit upp i 87 kilometer i timmen i uppförsbacke. Det hade i och för sig varit lite häftigt. Men det går ju inte.

– Egentligen ska man få se lasern, men polisen visade varken mig eller någon annan. Jag undrar om det kan ha stått 67, men att polisen läst 87 av misstag? Jag gör också fel på jobbet ibland.

Jörgen Broth har planerat noga inför rättegången. Han ska företräda sig själv och har kallat egna vittnen. Chefen för Volvoverkstaden och chefen på åkeriet. Jörgen Broth har tagit ut bilder från de färdskrivardata som har sparats och planerar att visa dem för rätten.

Han ställer sig frågande till hur en polismans utsaga kan väga tyngre än vad färdskrivaren säger.

– Om jag blir stoppad och färdskrivaren visar att jag har haft för kort rast kan jag få böter. Nu är det två av polisens mätinstrument som står mot varandra. Färdskrivaren och lasern. Men det finns ingenting sparat från lasermätningen, bara utsagan från en enda polis.

Jörgen Broth anser att det är en principfråga och är glad över att ha teknisk bevisning på sin sida.

– Hade jag varit en stressad sjuksköterska på väg till jobbet hade jag inte haft en chans. Men nu har jag flera saker som talar för mig. Sen gjorde polisen flera misstag. De mätte till exempel inte mina däck, eller sparade färdskrivardata.

Har det tagit mycket tid?

– Det har det väl gjort. Jag ville och trodde att de skulle dra sig ur när jag överklagade och begärde huvudförhandling. Jag har inga advokatkostnader att förlora då jag företräder mig själv.

Rättegången skulle ha ägt rum måndagen den 31 augusti men har senarelagts. Nytt datum är inte fastlagt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Janne Pettersson:
    14 mars, 2022

    Hej Jörgen Janne p här vi jobbade på g4s hör av dig

  2. Jan Pettersson:
    14 mars, 2022

    Överklaga

  3. Ingemar carlsson:
    7 mars, 2021

    Hellre fria än fälla bör tillämpas i synnerhet som det finns väl prövad teknik som talar till lastbilsförarens fördel

  4. Ingemar carlsson:
    7 mars, 2021

    Hellre fria än fälla bör tillämpas i synnerhet som det finns väl prövad teknik som talar till lastbilsförarens fördel

  5. Jörgen Broth:
    25 oktober, 2020

    Platsprotokoll finns. Men ingen redovisning tid, sträcka= få fram hastighet. Påbörjad mättning 311 meter. Referenspunkter saknas. Mättning i fronten (text protokoll) efter en vänstersväng (om det hade varit möjligt, så skulle jag behövt ha full gas och fabriksspärrat fordon genom kurvan). Jag har hastighet långt under möjliga 80 km/h på 70 sträckan. Tror polisen sett fel 70-3=67 men männskliga faktorn sett 87 km/h.

  6. stevO:
    27 september, 2020

    Finns inget sparat från polisen?

    Polisen är tvungen att uppföra ett platsprotokoll, för att använda lasern. Detta protokoll ska finnas.

    Reglerna för hur polisen ska utföra kontrollen, går att läsa här. https://polisen.se/siteassets/forfattningssamling/fap-nummer/fap331_2_rpsfs2003_6.pdf/download

    Har inte polisen gjort allt detta, då är risken rätt stor att man slipper straff.

  7. Sebastian Nielsen:
    7 september, 2020

    Men det saknar ju betydelse! Om han kört i 80 som lastbilen är spärrad på - så hade han ändå brutit mot lagen. Så förstår inte vad det är som ska prövas egentligen?

Lästips:

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Transportarbetarens logga

Fler förlorade körkortet

Trafiksäkerhet. Transportstyrelsen drog in fler körkort förra året än tidigare år. Fortkörare är den största kategorin men körkort som återkallades på medicinska grunder ökade mest.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.