Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Det var en dag i tidiga april. Miljöarbetaren Jörgen Broth körde lastbil utanför Varberg, på en 70-väg i uppförsbacke. Han blev invinkad av polisen. De påstod att han hade kört minst 87 kilometer i timmen.

Jörgen Broth kör för Suez i Varberg. Foto: Privat

Omöjligt, ansåg Jörgen Broth. Kort därpå testade han att köra fortare än 80 i nedförsbacke. Han vågade sig upp i 83. Där har färdskrivaren gjort en rödmarkering som Jörgen Broth visar för Transportarbetaren. Det är dagens enda röda markering. Det finns inga tecken på hastighetsöverträdelse vid tidpunkten för den påstådda fortkörningen.

– Jag kan inte köra fortare än 80 kilometer i timmen på grund av spärren och jag kör ganska lagligt. Det hade krävts att jag trotsat Newtons lagar om tyngdkraft, och att jorden varit platt, för att jag skulle kommit upp i 87 kilometer i timmen i uppförsbacke. Det hade i och för sig varit lite häftigt. Men det går ju inte.

– Egentligen ska man få se lasern, men polisen visade varken mig eller någon annan. Jag undrar om det kan ha stått 67, men att polisen läst 87 av misstag? Jag gör också fel på jobbet ibland.

Jörgen Broth har planerat noga inför rättegången. Han ska företräda sig själv och har kallat egna vittnen. Chefen för Volvoverkstaden och chefen på åkeriet. Jörgen Broth har tagit ut bilder från de färdskrivardata som har sparats och planerar att visa dem för rätten.

Han ställer sig frågande till hur en polismans utsaga kan väga tyngre än vad färdskrivaren säger.

– Om jag blir stoppad och färdskrivaren visar att jag har haft för kort rast kan jag få böter. Nu är det två av polisens mätinstrument som står mot varandra. Färdskrivaren och lasern. Men det finns ingenting sparat från lasermätningen, bara utsagan från en enda polis.

Jörgen Broth anser att det är en principfråga och är glad över att ha teknisk bevisning på sin sida.

– Hade jag varit en stressad sjuksköterska på väg till jobbet hade jag inte haft en chans. Men nu har jag flera saker som talar för mig. Sen gjorde polisen flera misstag. De mätte till exempel inte mina däck, eller sparade färdskrivardata.

Har det tagit mycket tid?

– Det har det väl gjort. Jag ville och trodde att de skulle dra sig ur när jag överklagade och begärde huvudförhandling. Jag har inga advokatkostnader att förlora då jag företräder mig själv.

Rättegången skulle ha ägt rum måndagen den 31 augusti men har senarelagts. Nytt datum är inte fastlagt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ingemar carlsson:
    7 mars, 2021

    Hellre fria än fälla bör tillämpas i synnerhet som det finns väl prövad teknik som talar till lastbilsförarens fördel

  2. Ingemar carlsson:
    7 mars, 2021

    Hellre fria än fälla bör tillämpas i synnerhet som det finns väl prövad teknik som talar till lastbilsförarens fördel

  3. Jörgen Broth:
    25 oktober, 2020

    Platsprotokoll finns. Men ingen redovisning tid, sträcka= få fram hastighet. Påbörjad mättning 311 meter. Referenspunkter saknas. Mättning i fronten (text protokoll) efter en vänstersväng (om det hade varit möjligt, så skulle jag behövt ha full gas och fabriksspärrat fordon genom kurvan). Jag har hastighet långt under möjliga 80 km/h på 70 sträckan. Tror polisen sett fel 70-3=67 men männskliga faktorn sett 87 km/h.

  4. stevO:
    27 september, 2020

    Finns inget sparat från polisen?

    Polisen är tvungen att uppföra ett platsprotokoll, för att använda lasern. Detta protokoll ska finnas.

    Reglerna för hur polisen ska utföra kontrollen, går att läsa här. https://polisen.se/siteassets/forfattningssamling/fap-nummer/fap331_2_rpsfs2003_6.pdf/download

    Har inte polisen gjort allt detta, då är risken rätt stor att man slipper straff.

  5. Sebastian Nielsen:
    7 september, 2020

    Men det saknar ju betydelse! Om han kört i 80 som lastbilen är spärrad på - så hade han ändå brutit mot lagen. Så förstår inte vad det är som ska prövas egentligen?

Lästips:

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

”Visst är cannabis olagligt. Men det är grymt dåligt att mitt företag bara sparkade mig och vägrade lyssna. Att jag inte fick hjälp”, tycker renhållaren Johnny. (Bilden är arrangerad.)

Johnny fick sparken efter drogtest

Arbetsrätt. – Om jag druckit alkohol hade jag fått hjälp och rehabilitering. Men jag rökte cannabis, självmedicinerade mot min depression. Efter ett slumpvis drogtest fick Johnny sparken från jobbet som renhållare.

Sopbilsolycka Renova Göteborg

Olyckan som inte fick hända

Arbetsskador. Peter Ellevad backar sakta mot schaktet för att tippa avfallet. Plötsligt rusar motorn. Sopbilen far i väg som en projektil, över skyddsbarriären och ner i gropen. Peter lyckas hoppa ur hytten, men får 14 frakturer i fallet. Efteråt exporteras sopbilen till Polen. Utan att den blivit undersökt.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.