Close
En ögonblickbild utanför T-centralen i Stockholm. I juni börjar avtalsförhandlingarna för taxi- och färdtjänstförarna.
Close
AVTAL 2023

”Bort med den stressande procentlönen!”

Taxi. Bort med den stressande procentlönen och inför 27 100 kronor i lägstalön. De kraven stod högt upp på listan när Transportarbetareförbundet på onsdagen mötte arbetsgivarna och växlade krav. Den 20 juni börjar de regelrätta förhandlingarna om taxiföraravtalet.

Anna Erixon, central ombudsman vid avtalsrådet. Foto: Pernilla Ahlsén

Utväxlingen av krav mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund skedde på Näringslivets hus i Stockholm.

– Vid kravväxlingen diskuterar vi ingenting. Det var nog inte så många av våra krav som förvånade arbetsgivarna och vice versa, säger Transports centrala ombudsman Anna Erixon.

Transport framförde samma krav för taxi-, färdtjänst, sjukrese- och skolskjutsförarna som förbundet ställt för övriga kollektivavtal – en löneökning på 5,5 procent i ett ettårigt avtal och ett skattefritt engångsbelopp på 5 411 kronor. Engångssumman är tänkt att kompensera för att det förra avtalet sköts upp i nio månader på grund av pandemin.

Förbundet vill också se en låglönesatsning som skulle innebära att 27 100 kronor blir lägstalönen, oavsett om chaufförerna kör på månadslön eller procentlön (ackord baserat på inkört belopp).

– Vi fick igenom en ganska bra låglönesatsning i förra avtalsrörelsen. Tack vare att arbetsgivarna, för att få statligt stöd till korttidspermitteringar under coronan, blev tvungna att skicka in redovisning om hur mycket förarna tjänade, säger Anna Erixon.

Procentlön viktig fråga

Annars står procentlönen högt upp på agendan bland medlemmarna, förklarar Anna Erixon.

– Att tvingas jaga körningar, jobba långa pass sex, sju dagar i veckan och ändå oroa sig för hur ekonomin ska gå ihop skapar stor stress bland chaufförerna. Det är väldigt märkligt att förare får köra barn, gamla och funktionshindrade på ackord fast det inte är tillåtet för gods.

Anna Erixon pekar på Transports senaste rapport om procentlönens baksida. Dagens avtal skapar heller inte jämlik konkurrens, påpekar hon. Eftersom taxibolag med kollektivavtal ska betala månadslön till sina färdtjänstförare medan bolag, utan avtal och med procentlöner, kan vinna upphandlingar med lägre lönekostnader.

Majoriteten av Transports medlemmar inom taxibranschen kör samhällsbetald trafik.

– Vi har lättast att organisera de förarna. Ju fler vi är desto mer styrka får vi, säger Anna Erixon som tidigare själv arbetade som taxiförare.

Den nya tillsynsavgift på 175 kronor, som Transportstyrelsen införde vid årsskiftet för att förarna ska få behålla sin taxilegitimation, har väckt ont blod. Transport vill att arbetsgivaren ska betala den.

– Avgiften ska betalas in varje år. 175 kronor kanske inte låter så mycket men vi vet inte hur mycket det kommer att kosta framöver, säger Anna Erixon.

Ledigt för provtagning

Bland kraven som klubbades på Transports senaste kongress finns :

  • Att förarna ska få rätt till permission (ledighet) för cellprovtagning, mammografi och prostataundersökningar.
  • Att arbetsgivarna ska stå för gratis mensskydd.

Fler krav står på agendan  och Anna Erixon betonar att de kan ändra sig när förhandlingarna väl kommer i gång. Det nuvarande taxiföraravtalet (på 29 månader) gav taxiförarna totalt 1 399 kronor mer i månaden och löper ut den 30 juni 2023. Efter kommande kansliöverläggningar inleds förhandlingarna den 20 till 21 juni. Transport är inne på att ändra kommande sluttider för avtalen eftersom förhandlingarna nu hamnar mitt i semestertider, när det är svårare för parterna att boka in möten.

När det gäller avtalet för den krympande skaran av taxiväxeltelefonister så har kraven redan utväxlats. Förhandlingarna drar i gång den 8 och 9 maj 2023.

Läs mer om taxiavtalet

2023-06-20

Förhandlingarna om nytt avtal för taxiförarna startar

2023-06-21

Förhandlingarna om taxiföraravtalet återupptas i juli

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.