Wilfred Mandla
Close
Wilfred Mandla är i Stockholm.
Close

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

Över 1 000 människor uppskattas ha dött i stormen och översvämningarna som drabbat Moçambique, Zimbabwe och Malawi i sydöstra Afrika. Förödelsen är oöverblickbar, hus, skolor och vägar har svepts bort och 2,6 miljoner människor är enligt FN i behov av omedelbar nödhjälp

Wilfred Mandla är i Stockholm för att rapportera om pågående fackliga projekt i drabbade Malawi och Botswana. Själv bor han i Zimbabwe och reser ofta i projektländerna.

– Jag är mycket orolig över vad som har hänt och fortfarande händer, alla förstörda byggnader, skolor, hem, infrastrukturen som slagits ut, alla som dött eller saknas… Det var nära skördetid och åkrarna skulle ha såtts, men nu har de sköljts bort.

Både Malawi och Zimbabwe är för sin bränsleförsörjning helt beroende av hamnen i staden Beira i Moçambique. Men den översvämmade hamnstaden liknar nu en krigszon och vägarna dit är förstörda, konstaterar Wilfred Mandla.

– Människor är förtvivlade, vet inte vad de ska göra, var de ska börja. Överlämnar vi återuppbyggnaden åt regeringarna så saknas det pengar. Vi måste hjälpa till, alla behöver göra vad de kan.

I Malawi samarbetar Transport med olika fack som jobbar med att organisera bland annat lastbilsförare och säkerhetspersonal – för att skapa bättre arbets- och levnadsvillkor. Vad som hänt fackliga ledare och medlemmar när stormen svept fram vet Wilfred Mandla inte än.

– Det är för tidigt att säga. Så fort jag är tillbaka hemma igen kommer jag att åka till några områden i Malawi, prata med fackliga ledare och ta reda på omfattningen av förödelsen.

En rapport om situationen och begäran om bistånd och hjälp kommer Wilfred Mandla att rikta till Transport och fackens biståndsnämnd Union to union efter det. Men redan nu kan enskilda medlemmar, organisationer och grupper som följt rapporteringen i medierna räcka en hjälpande hand, säger han.

– En facklig ledare för ett transportfack, Ronald Mbewe, skriver i ett mejl att människor är i trängande behov av mat, medicin, hushållsartiklar och plastpresenningar för att kunna bygga upp sina hus igen.

– Allt behövs, lämna vad du kan till insamlingar eller skänk pengar till biståndsorganisationer som Röda Korset, uppmanar Wilfred Mandla.

Hur det ska gå med fackets organiseringsarbete är ovisst. En del företag har gått om intet och var ska lastbilsförarna frakta gods när vägarna har sköljts bort, undrar han.

Wilfred Mandla tror att människans inverkan på miljön och klimateffekten orsakat stormen.

– Vi trodde att sånt här hände i USA och Asien, att det inte skulle nå oss, men nu vet vi bättre. Vi ser allvaret av klimateffekten när något så ofattbart inträffar, säger Wilfred Mandla.

Facken organiserar i Malawi

Transport samarbetar med två fackförbund i Malawi. Målet är att organisera fler arbetare för att förbättra arbetsvillkoren inom transporter och bevakning.

När organiseringsprojekten inleddes för tre, fyra år sedan fanns det 500 medlemmar inom bevakningsbranschen. Nu är man uppe i cirka 9 000 till 10 000, enligt den fackliga koordinatorn Wilfred Mandla.

Den ekonomiska situationen är svår och Malawi är, liksom Moçambique, till stor del beroende av bistånd. På stora multinationella säkerhetsbolag är arbetsförhållanden och löner något bättre än på mindre, och anställda vill därför hellre jobba där.

Problemet är att mindre företag, som generellt är ännu större motståndare till att människor organiserar sig fackligt, tar sig in på marknaden och vinner upphandlingar, berättar Wilfred Mandla.

För Malawis lastbilsförare kan bonussystemet ställa till det när lastbilar går sönder eller gods stjäls och försvinner. Långa väntetider vid gränspassager är ett annat problem. Chaufförerna blir ibland stående i en halv, upp till två dagar och då minskar deras förtjänst.

De två facken heter TGWU (Transport and general workers union) och TGLSSWU (Textile garment leather and security workers union)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Wilfred Mandhla

Wilfred Mandhla

... som besöker Transports förbundskontor i Stockholm denna vecka.

Transports Göran Larsson och Wilfred Mandhla i Stockholm.

Wilfred organiserar tusentals

Wilfred Mandhla håller ordning på Transports projekt i Malawi och Botswana. Nu är han i Sverige för att rapportera hur det går. Vi träffade honom – och fick höra om ett fackligt arbete i både med- och motvind.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.