Wilfred Mandla
Close
Wilfred Mandla är i Stockholm.
Close

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

Över 1 000 människor uppskattas ha dött i stormen och översvämningarna som drabbat Moçambique, Zimbabwe och Malawi i sydöstra Afrika. Förödelsen är oöverblickbar, hus, skolor och vägar har svepts bort och 2,6 miljoner människor är enligt FN i behov av omedelbar nödhjälp

Wilfred Mandla är i Stockholm för att rapportera om pågående fackliga projekt i drabbade Malawi och Botswana. Själv bor han i Zimbabwe och reser ofta i projektländerna.

– Jag är mycket orolig över vad som har hänt och fortfarande händer, alla förstörda byggnader, skolor, hem, infrastrukturen som slagits ut, alla som dött eller saknas… Det var nära skördetid och åkrarna skulle ha såtts, men nu har de sköljts bort.

Både Malawi och Zimbabwe är för sin bränsleförsörjning helt beroende av hamnen i staden Beira i Moçambique. Men den översvämmade hamnstaden liknar nu en krigszon och vägarna dit är förstörda, konstaterar Wilfred Mandla.

– Människor är förtvivlade, vet inte vad de ska göra, var de ska börja. Överlämnar vi återuppbyggnaden åt regeringarna så saknas det pengar. Vi måste hjälpa till, alla behöver göra vad de kan.

I Malawi samarbetar Transport med olika fack som jobbar med att organisera bland annat lastbilsförare och säkerhetspersonal – för att skapa bättre arbets- och levnadsvillkor. Vad som hänt fackliga ledare och medlemmar när stormen svept fram vet Wilfred Mandla inte än.

– Det är för tidigt att säga. Så fort jag är tillbaka hemma igen kommer jag att åka till några områden i Malawi, prata med fackliga ledare och ta reda på omfattningen av förödelsen.

En rapport om situationen och begäran om bistånd och hjälp kommer Wilfred Mandla att rikta till Transport och fackens biståndsnämnd Union to union efter det. Men redan nu kan enskilda medlemmar, organisationer och grupper som följt rapporteringen i medierna räcka en hjälpande hand, säger han.

– En facklig ledare för ett transportfack, Ronald Mbewe, skriver i ett mejl att människor är i trängande behov av mat, medicin, hushållsartiklar och plastpresenningar för att kunna bygga upp sina hus igen.

– Allt behövs, lämna vad du kan till insamlingar eller skänk pengar till biståndsorganisationer som Röda Korset, uppmanar Wilfred Mandla.

Hur det ska gå med fackets organiseringsarbete är ovisst. En del företag har gått om intet och var ska lastbilsförarna frakta gods när vägarna har sköljts bort, undrar han.

Wilfred Mandla tror att människans inverkan på miljön och klimateffekten orsakat stormen.

– Vi trodde att sånt här hände i USA och Asien, att det inte skulle nå oss, men nu vet vi bättre. Vi ser allvaret av klimateffekten när något så ofattbart inträffar, säger Wilfred Mandla.

Facken organiserar i Malawi

Transport samarbetar med två fackförbund i Malawi. Målet är att organisera fler arbetare för att förbättra arbetsvillkoren inom transporter och bevakning.

När organiseringsprojekten inleddes för tre, fyra år sedan fanns det 500 medlemmar inom bevakningsbranschen. Nu är man uppe i cirka 9 000 till 10 000, enligt den fackliga koordinatorn Wilfred Mandla.

Den ekonomiska situationen är svår och Malawi är, liksom Moçambique, till stor del beroende av bistånd. På stora multinationella säkerhetsbolag är arbetsförhållanden och löner något bättre än på mindre, och anställda vill därför hellre jobba där.

Problemet är att mindre företag, som generellt är ännu större motståndare till att människor organiserar sig fackligt, tar sig in på marknaden och vinner upphandlingar, berättar Wilfred Mandla.

För Malawis lastbilsförare kan bonussystemet ställa till det när lastbilar går sönder eller gods stjäls och försvinner. Långa väntetider vid gränspassager är ett annat problem. Chaufförerna blir ibland stående i en halv, upp till två dagar och då minskar deras förtjänst.

De två facken heter TGWU (Transport and general workers union) och TGLSSWU (Textile garment leather and security workers union)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Wilfred Mandhla

Wilfred Mandhla

... som besöker Transports förbundskontor i Stockholm denna vecka.

Transports Göran Larsson och Wilfred Mandhla i Stockholm.

Wilfred organiserar tusentals

Wilfred Mandhla håller ordning på Transports projekt i Malawi och Botswana. Nu är han i Sverige för att rapportera hur det går. Vi träffade honom – och fick höra om ett fackligt arbete i både med- och motvind.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.