Close
Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson är skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri.
Close

Arbetsmiljöverket: 1,6 meter är okej takhöjd vid lastning och lossning

Åkeri. Arbetsmiljöverket har sagt sitt. Tommy Nordberghs åkeri måste fixa rutiner och utbildning för dubbeldäckade lastbilar. Däremot är 1,6 meters takhöjd vid lastning och lossning okej även i fortsättningen.

Godset, som körs för Ica lastas i två plan. Taket är inte höjbart. På Tommy Nordberghs lastas först ett plan som sedan höjs upp. Därefter lastas bottenplanet. Vid lastning av bottenplanet vilar det övre planet, som kallas bordet, på lastklackar vid 1,6 meters takhöjd.

Vissa chaufförer ska ha hissat upp bordet så högt som går, vilket ger ytterligare fem centimeter i takhöjd, för att bättra på arbetsmiljön och då haft flera ton vilande på fyra vajrar. Skyddsombuden har varnat för livsfara och bett Arbetsmiljöverket att ingripa.

Vägen till myndighetens krav är en lång och komplicerad historia med allt från omplacerade skyddsombud, till kollapsade övre plan i dubbeldäckade bilar (länkar finns längst ner).

Arbetsmiljöverket har sedan dess genomfört en inspektion och tagit in synpunkter från fack och arbetsgivare. I veckan meddelade myndigheten att man överväger åtgärder och vite om tre punkter inte åtgärdas. Dessa är:

  1. Åkeriet ska ha rutiner och skriftliga rekommendationer för hur arbetstagare ska utföra kontroll och underhåll av lastplanen. Chaufförer ska också veta vem de ska kontakta när problem uppstår.
  2. Företaget ska ta fram skriftliga rutiner som beskriver hur arbetstagare ska rapportera ohälsa, olycksfall och tillbud.
  3. Tommy Nordberghs ska ha rutiner för att följa upp att det övre lastplanet används på det säkra sätt man bestämt.

Huvudskyddsombudet Kenneth Fransson, Transport:

– Vi är rätt nöjda med delar av svaret. De kräver att åkeriet ska vidta åtgärder. Arbetsgivaren har varit snabba och vill träffas för att gå igenom kraven och göra en handlingsplan.

– Problematiken för oss är att man fortfarande måste arbeta under ett tak som inte går att höja. Det är ergonomi som är dålig, och kravet vi ställt där har de avslagit. Jag överväger om vi ska överklaga det.

Arbetsmiljöverket skriver, med underlag från arbetsgivaren, att det tar ungefär 100 sekunder att lasta 30 burar. Slutsats:

”Trots att det kan uppfattas som ansträngande bedömer Arbetsmiljöverket att det inte utgör en sådan skadlig belastning att det finns anledning att ställa krav på att arbetsgivaren vidtar åtgärder utifrån de belastningsergonomiska förhållandena i verksamheten.”

Man har räknat med att trucken tar tre burar åt gången, alltså blir det tio vändor, tio sekunder vardera. Enbart tid i skåpet räknas.

Men vid lossning använder man en annan typ av truck. Som bara tar två burar åt gången, det tar betydligt längre tid, enligt huvudskyddsombudet Kenneth Fransson.

– När du kört från A till B. Gungat, skakat. Burarna har åkt isär och ihop. Då blir det som ett tetris. Det är inte så lätt att bara gå in och slita av det. Man får stå och dra och putta och trycka ihop det, säger han.

Företaget uppger att man har pratat med hälften av alla anställda chaufförer och ingen ska ha fått problem i ryggen av att lasta och lossa med en takhöjd på 1,6 meter.

Transportarbetaren har tidigare berättat att skyddsombuden Kenneth Fransson och Jimmy Nilsson omplacerats från de dubbeldäckade lastbilarna efter att de påtalat arbetsmiljöproblemen i bilarna. Enligt Kenneth Fransson har åkeriet meddelat samtliga anställda att den som får problem med ryggen av att jobba på dubbeldäckarna blir omplacerad till andra arbetsuppgifter, om det inte är möjligt i samma ort, så blir det i en annan.

– Chaufförerna vill inte bli omplacerade, det är klart de inte klagar, säger Kenneth Fransson.

Transportarbetaren söker åkeriet och Arbetsmiljöverket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Simon:
    14 februari, 2020

    Fullständigt orimlig höjd om man bara provar att köra några pass på raken en vecka. Körde distrubution med lånebil en gång för MartinServera. Jag fick ansträningar och nackproblem med en bil som var 180 cm ståhöjd! Jag är 191 cm. Det är ohållbart om man vill ha rak ryggrad och hel nacke. Är man för snål med att köpa högre skåp ska inte arbetskraften få lida. Lägg kostnaden på kunderna.

  2. Nicklas Vilhelmsson:
    14 februari, 2020

    Mycket bra reportage,
    Jag kör själv dubbelplan fast på Coop och är inte utbildad ännu.
    Vi är 3 på mitt ekipage och jag lärde upp den ena och den andre körde Ica tidigare och har heller ingen utbildning.
    Men jag ska kolla upp detta för jag visste inte att det var en utbildning ens.

Lästips:

Lily Hallberg

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.