Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Att socialförsäkringsbalken och förordningarna ändras beror på den kraftiga ökningen av antalet sjukskrivna. Psykiatriska diagnoser som depression, utbrändhet och ångest är i dag den vanligaste orsaken till att både kvinnor och män uteblir från arbetet.

Syftet med lagändringen är att försöka korta den långa sjukfrånvaron. Ändringen innebär att arbetsgivare ska upprätta en plan för hur sjuka ska kunna återgå i jobb om ”det kan antas att den försäkrades arbetsförmåga” kommer fortsätta att vara nedsatt under minst 60 dagar.

Planen ska skrivas senast efter 30 dagar. Den bör innehålla åtgärder för anpassning av arbetsplatsen eller arbetsuppgifterna. Går det att jobba kortare dagar och vara deltidssjukskriven? Kan personen omplaceras? Behöver hen arbetshjälpmedel, utbildning eller omskolning för att fungera, hör till det som kan tas med. Annat kan handla om stöd från företagshälsovården och hur kontakten mellan anställd och företag ska skötas under sjukskrivningen.

Tider för åtgärder och uppföljning av planen bör också finnas med.

En rundringning till några av Transports regionala skyddsombud, RSO:n, som träffar långtidssjuka medlemmar, tyder på en avvaktande hållning. Förbundets försäkringsansvariga Sture Thorsell tycker det är bra att återgå till den tidigare ordningen, att företagen ska bli skyldiga att skicka in rehabiliteringsplaner till försäkringskassan igen.

– Det sätter lite press på arbetsgivarna att agera, men om det resulterar i en förbättring återstår att se. Försäkringskassans tillsyn av företagen har inte fungerat och det finns mycket som behöver förändras efter försämringarna av försäkringsskyddet 2007. Människor som blir sjuka drabbas hårt i dag, säger han.

RSO Jari Sotkasiira på Transports Nyköpingsavdelning tror inte att regeländringen kommer att göra så stor skillnad.

– Tyvärr, det hade varit bättre att införa obligatoriska planer senast efter 30 dagar.

Han påpekar att det kan vara svårt att förutspå om sjukskrivningar kommer att vara i 60 dagar eller längre, i synnerhet när det handlar om utmattningssymptom och psykiska diagnoser.

Klarar mindre företag som små åkerier att upprätta planer?

– Nej, det är där vi regionala skyddsombud kommer in. Jag skulle önska att både företag och medlemmar vände sig till oss oftare och tidigare, så att vi kan hjälpa till. Nu blir det ofta så att sjuka blir av med sjukpenningen efter 180 dagar och skickas vidare till arbetsförmedlingen. Det är sorgligt, säger Jari Soutkasiira.

Han efterlyser mer förebyggande arbetsmiljöarbetet, så att färre blir sjuka på jobbet.

Gunilla Hamberg är RSO på Transports avdelning 32 i Östersund och mer förhoppningsfull.

– Om reglerna efterlevs så tror jag att det kan bli bra. Det kan innebära att sjuka inte bara glöms bort, som tidigare.

Försäkringskassan kan anmäla företag som inte uppfyller sina rehabiliteringsplikter till Arbetsmiljöverket. Myndigheten kan då bland annat utfärda vite, skadestånd, sanktionsavgift eller böter.

– Om en arbetsgivare inte känner till sina skyldigheter fungerar inte sanktioner. Men det kan vara positivt att den möjligheten finns för att sätta press på företagen, anser Gunilla Hamberg.

RSO Carina Lövgren i Linköping ser positivt på kraven om planer, men har inte heller hon så stort hopp om några större förändringar.

– Det är så mycket som brister i arbetsgivarnas ansvar i dag. Vi är ute och pratar med företagen, men det går ganska trögt. Många arbetstagare har ju inte heller så bra koll. Ofta kommer de inte till facket förrän det kör ihop sig och de inte får sjukpenning, säger hon.

Michael Boman är strateg inom sjukförsäkring på Försäkringskassan. Han betonar att de nya reglerna förtydligar arbetsgivarnas ansvar.

– Om man har ett ansvar och inte uppfyller det, syns det.

Mer resurser eller fler handläggare kommer inte att tillföras kassan för att kontrollera att kraven följs, förklarar Michael Boman. Ändå tror han inte att nyordningen blir tandlös.

– Du ska upprätta en plan för sjuka anställda om det inte är onödigt eller omöjligt ur medicinsk synpunkt.

Arbetsgivarna är kritiska mot de nya kraven, som man anser skapar krångel och onödig byråkrati för småföretag. Socialförsäkringsexpert Catharina Bäck på Svenskt Näringsliv kallar nyordningen ett ”onödigt fyrkantigt regelverk.”

– Planer görs redan i dag, men att kräva det från dag 30 är alldeles för tidigt. Det var därför kravet avskaffades förra gången. Man behöver avvakta den medicinska läkningen. Det blir mycket jobb för lite nytta. De resurserna kunde användas bättre på individer som verkligen behöver, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kissnödiga män och kvinnor

Chaufförer ska inte behöva göra på sig

Arbetsmiljö. Hälften av färdtjänstförarna som svarade på en enkät gjord av Transport i Göteborg uppgav att de någon gång inte hunnit på toa i tid. – Anmärkningsvärt. Det visar att vi måste ta frågan om pauser på allvar.

Man som röker en joint.

Helgens joint kan kosta dig jobbet!

Arbetsrätt. Se upp! En joint i helgen kan kosta dig jobbet. Renhållaren Johnny fick sparken efter arbetsgivarens drogtest.

En man rullar en marijuana cannabis-joint.

”Brottsligt att köra med hasch kvar i kroppen”

Rättsläget. – Ertappas du med att köra lastbil med cannabis i kroppen är min bedömning att företaget har rätt att avskeda dig. Det säger Lars Bäckström på arbetsgivarorganisationen Almega.

Projekt för bättre ordning i taxibranschen startar

Taxi. Nu är taxiprojektet i gång. Fem uppsökare gör sig beredda att söka upp chaufförer och företag landet runt. Syftet är att rekrytera fler medlemmar, få i gång facklig verksamhet och teckna fler kollektivavtal.

Höstbudgeten
Magdalena Andersson med budget för 2022

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

Kom och träffa Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Yrkesförarens dag 9/9
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

E-handelsjättarna: Zalando
Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbretsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.