Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Att socialförsäkringsbalken och förordningarna ändras beror på den kraftiga ökningen av antalet sjukskrivna. Psykiatriska diagnoser som depression, utbrändhet och ångest är i dag den vanligaste orsaken till att både kvinnor och män uteblir från arbetet.

Syftet med lagändringen är att försöka korta den långa sjukfrånvaron. Ändringen innebär att arbetsgivare ska upprätta en plan för hur sjuka ska kunna återgå i jobb om ”det kan antas att den försäkrades arbetsförmåga” kommer fortsätta att vara nedsatt under minst 60 dagar.

Planen ska skrivas senast efter 30 dagar. Den bör innehålla åtgärder för anpassning av arbetsplatsen eller arbetsuppgifterna. Går det att jobba kortare dagar och vara deltidssjukskriven? Kan personen omplaceras? Behöver hen arbetshjälpmedel, utbildning eller omskolning för att fungera, hör till det som kan tas med. Annat kan handla om stöd från företagshälsovården och hur kontakten mellan anställd och företag ska skötas under sjukskrivningen.

Tider för åtgärder och uppföljning av planen bör också finnas med.

En rundringning till några av Transports regionala skyddsombud, RSO:n, som träffar långtidssjuka medlemmar, tyder på en avvaktande hållning. Förbundets försäkringsansvariga Sture Thorsell tycker det är bra att återgå till den tidigare ordningen, att företagen ska bli skyldiga att skicka in rehabiliteringsplaner till försäkringskassan igen.

– Det sätter lite press på arbetsgivarna att agera, men om det resulterar i en förbättring återstår att se. Försäkringskassans tillsyn av företagen har inte fungerat och det finns mycket som behöver förändras efter försämringarna av försäkringsskyddet 2007. Människor som blir sjuka drabbas hårt i dag, säger han.

RSO Jari Sotkasiira på Transports Nyköpingsavdelning tror inte att regeländringen kommer att göra så stor skillnad.

– Tyvärr, det hade varit bättre att införa obligatoriska planer senast efter 30 dagar.

Han påpekar att det kan vara svårt att förutspå om sjukskrivningar kommer att vara i 60 dagar eller längre, i synnerhet när det handlar om utmattningssymptom och psykiska diagnoser.

Klarar mindre företag som små åkerier att upprätta planer?

– Nej, det är där vi regionala skyddsombud kommer in. Jag skulle önska att både företag och medlemmar vände sig till oss oftare och tidigare, så att vi kan hjälpa till. Nu blir det ofta så att sjuka blir av med sjukpenningen efter 180 dagar och skickas vidare till arbetsförmedlingen. Det är sorgligt, säger Jari Soutkasiira.

Han efterlyser mer förebyggande arbetsmiljöarbetet, så att färre blir sjuka på jobbet.

Gunilla Hamberg är RSO på Transports avdelning 32 i Östersund och mer förhoppningsfull.

– Om reglerna efterlevs så tror jag att det kan bli bra. Det kan innebära att sjuka inte bara glöms bort, som tidigare.

Försäkringskassan kan anmäla företag som inte uppfyller sina rehabiliteringsplikter till Arbetsmiljöverket. Myndigheten kan då bland annat utfärda vite, skadestånd, sanktionsavgift eller böter.

– Om en arbetsgivare inte känner till sina skyldigheter fungerar inte sanktioner. Men det kan vara positivt att den möjligheten finns för att sätta press på företagen, anser Gunilla Hamberg.

RSO Carina Lövgren i Linköping ser positivt på kraven om planer, men har inte heller hon så stort hopp om några större förändringar.

– Det är så mycket som brister i arbetsgivarnas ansvar i dag. Vi är ute och pratar med företagen, men det går ganska trögt. Många arbetstagare har ju inte heller så bra koll. Ofta kommer de inte till facket förrän det kör ihop sig och de inte får sjukpenning, säger hon.

Michael Boman är strateg inom sjukförsäkring på Försäkringskassan. Han betonar att de nya reglerna förtydligar arbetsgivarnas ansvar.

– Om man har ett ansvar och inte uppfyller det, syns det.

Mer resurser eller fler handläggare kommer inte att tillföras kassan för att kontrollera att kraven följs, förklarar Michael Boman. Ändå tror han inte att nyordningen blir tandlös.

– Du ska upprätta en plan för sjuka anställda om det inte är onödigt eller omöjligt ur medicinsk synpunkt.

Arbetsgivarna är kritiska mot de nya kraven, som man anser skapar krångel och onödig byråkrati för småföretag. Socialförsäkringsexpert Catharina Bäck på Svenskt Näringsliv kallar nyordningen ett ”onödigt fyrkantigt regelverk.”

– Planer görs redan i dag, men att kräva det från dag 30 är alldeles för tidigt. Det var därför kravet avskaffades förra gången. Man behöver avvakta den medicinska läkningen. Det blir mycket jobb för lite nytta. De resurserna kunde användas bättre på individer som verkligen behöver, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

Robert Savela i talarstolen, kongressen 2022

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

Arbete och graviditet – Bya och Tya vill ge information

Information. – Många arbetsgivare har inte koll på vad som gäller för gravida och ammande arbetstagare, säger Marko Juvonen, regionalt skyddsombud på avdelning 17.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.

Forskare ska titta på hur AI förändrar arbetsvillkoren för bland andra flygplatspersonalen. Foto: John Antonsson

Hur påverkar AI och robotar flygarbetarna?

Arbetsmiljö Om några år kan robotar och AI sköta en del av jobbet på flygplatserna. Professor Åsa Cajander ska undersöka hur det påverkar arbetsmiljön.

Lyckad samling vid vattnet

Facket. Intresset var väldigt stort när avdelning 51 ordnade familjedag vid Harasjömålas sjöar. Den soliga vårsöndagen på campen i Blekinge blev också ett forum att tala om fackliga frågor i avtalsrörelsens tid och, så klart – fiske.

AVTAL 2023

Taxitelefonisternas nya avtal är klart

Taxi. Ett lönepåslag på mellan 1 935 kronor och 2 370 kronor totalt. Efter en rad sittningar enades Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund på onsdagen om ett nytt tvåårigt avtal för taxitelefonisterna.