Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.
Close
Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.
Close
Las & rätt

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Hon vägrar att kalla det modernisering. Och var handläggare för LO:s ställningstagande till Toijerutredningens lagförslag. Som Landsorganisationen motsatte sig i dess helhet. Men förslaget uppfyllde de kriterier som direktiven satte upp, enligt LO.

– Det var inte en utredning utan en beställning på en viss sorts ny lagstiftning, säger Sofie Rehnström, som satt i referensgruppen när direktiven skulle tas efter Januariöverenskommelsen.

Så med las-överenskommelsen som parterna gjort, utan LO, kommer det att bli bättre än befarat när det gäller morgondagens arbetsrätt. Som ska vara införd till nästa sommar. Men bra blir det inte, enligt LO-juristen:

– Det blir en försvagning och förändrade turordningsregler kommer antagligen slå hårdare mot anställda på mindre företag, ju mindre ju tuffare. Men vissa förbättringar har kommit med när det gäller allmän visstid och hyvling.

Sofie Rehnström framhåller att las inte är särskilt starkt i dag heller.

– Anställningsskyddet är redan försvagat, påpekar hon.

Osäkra anställningar

Arbetsmarknaden har förändrats så att allt fler har osäkra visstidsanställningar, är arbetstagare i en växande gig-ekonomi. Eller varje dag tvingas vänta vid mobilen för sms om jobberbjudande på några timmar. Jämförelsevis fungerar det väl inom Transports avtalsområden.

– Inom bevakning finns tendenser till mer osäkra anställningar, men det är ändå mer reglerat än inom till exempel handeln, säger Sofie Rehnström.

– Vi måste få bort de här prekära anställningsförhållandena. Men det brukar vara så att först då det drabbar gubbarna så händer det något, när medlemmar i fler förbund drabbas.

För bemanningsanställda kommer las-överenskommelsen sannolikt innebära bättre villkor, enligt Rehnström. Och omställningsstödet vidgas och träffar flera grupper, som visstidsanställda. Det ska också bli möjligt att studera som anställd. Förutsatt att staten betalar.

Sofie Rehnström beskriver lagen om anställningsskydd som ett kommunicerande kärl: Varje förändring av las påverkar hela lagen, och därmed nivån på anställningsskyddet.

”Trebent pall”

Dan Holke. Foto: LO-TCO Rättsskydd
Dan Holke. Foto: LO-TCO Rättsskydd

Dan Holke, dåvarande chef för fackens juristbyrå LO-TCO Rättsskydd beskrev i Transportarbetaren las som en trebent pall: Stadig så länge alla ben är intakta.

  • Ben 1: Tillsvidareanställningar, huvudregeln är att människor har fast jobb i Sverige.
  • Ben 2: Saklig grund, som krävs för att arbetsgivaren ska kunna säga upp en anställd. Arbetsbrist är en saklig grund.
  • Ben 3: Turordningsreglerna och rätten till återanställning.

Det är ingen motsägelse mellan perspektiven, enligt Sofie Rehnström. Det handlar mer om aspekt. Båda beskriver vikten av helheten i las.

När det gäller att det ska bli enklare att säga upp anställda av personliga skäl innebär las-överenskommelsens förslag ganska begränsande förändringar, menar Sofie Rehnström.

Och begränsade blir, enligt Rehnström, också vinsterna för arbetsgivarna när den anställdas rätt att behålla jobbet under en uppsägningstvist slopas. En ändring som näringslivet länge slagits för.

För den anställda innebär förslaget däremot en påtaglig försämring, som riskerar att slå hårt mot enskilda. Enligt förslaget måste personen sluta när uppsägningstiden löpt ut.

– Bara den anställda som vinner i domstol har rätt till ersättning för den förlorade lönen. I dag har man rätt till lön tills tvisten avgjorts i domstol, oavsett utgången där, säger Sofie Rehnström.

Lätt i praktiken

Det kan ta år innan en tvist om saklig grund för en uppsägning, som ogiltigförklarats av facket, till slut avgörs i domstol. Och det gör det dyrt och svårt för arbetsgivare att säga upp någon. I teorin. I praktiken är det ytterst sällan som det dras till domstol, påpekar Rehnström. Vanligen nås en uppgörelse långt tidigare.  Tills dess fortsätter de flesta att arbeta i verksamheten – eller blir sjukskrivna, vilket innebär att Försäkringskassan står för kostnaden.

Är det särskilt svårt att säga upp anställda i Sverige?

– Nej, vid arbetsbrist är det tvärtom lätt i jämförelse med flera andra europeiska länder. Men arbetsgivarorganisationerna, först SAF, har spridit budskapet om hur dyrt och omöjligt det är att säga upp folk sedan mitten av 1980-talet. De har lagt miljarder på propaganda. Men det har aldrig någonsin stämt i Sverige, säger Sofie Rehnström.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

SD-uteslutning till Europadomstolen

Facket. Transport tar frågan om förbundets rätt att utesluta en SD-politiker vidare till Europadomstolen. Det beslutade förbundsstyrelsen på ett extramöte på måndagskvällen.

Transportarbetarens logga

Transport stämmer Varbergs taxi inför Arbetsdomstolen

Taxi. Facket har rätt att få ut uppgifter om övertid för alla anställda chaufförer, hävdar Transportarbetareförbundet. Men Varbergs taxi vill bara lämna ut anteckningar om medlemmar i facket. Nu stämmer Transport taxibolaget inför Arbetsdomstolen för brott mot kollektivavtalet.

Transportarbetarens logga

SD-uteslutning kan bli fall för Europadomstolen

Rättsfall. Transport kan komma att vända sig till Europadomstolen för mänskliga rättigheter. Det sedan Högsta domstolen nekat prövning av domen som hindrar förbundet att utesluta en SD-politiker.

Månadens medlem
Niclas trivs på Gotland. ”Jag kommer nog aldrig flytta härifrån. Vill jag ha storstadspuls kan jag åka till Visby. Men där jag bor är det väldigt lugnt. Jag gillar det. Jag jagar mycket och trivs med att vara ute på landet.” Foto: Pernilla Ahlsén

Niclas brinner för bra arbetsmiljö

Bevakning. Efter 30 år i bevakningsbranschen, varav de senaste 11 på Gotland, kan Niclas Fagerberg jobbet utan och innan. I jakt på en ny utmaning blev han skyddsombud. Nu brinner han för att kollegorna ska ha en bra arbetsmiljö och rättvisa arbetsvillkor.

Kultur
”Ekonomi är inte så svårt som vissa vill få oss att tro, man kommer väldigt långt med lite sunt bondförnuft”, säger Elinor Odeberg.

Våga tycka till om ekonomi

Ekonomi. I boken Dyrtider går Elinor Odeberg till attack mot Riksbankens oberoende och slår ett slag för att vanligt folk ska våga tycka till om ekonomisk politik.

Vägsträckan
Svinesundsbron. Foto: Pernilla Ahlsén

Historiskt viktig väg i väst

E6 Svinesund–Uddevalla. Hundra år efter unionsupplösningen invigdes den nya bron över Svinesund. Tullstationen på svenska sidan visar att bron från Norge i dag utgör EU:s yttre gräns. Någon passkontroll finns inte men yrkesförare måste anmäla gods som förs in.

Sirin Celik presenterade sin fallstudie vid slutkonferensen i Rom den 7 juli.

Gig inte upp!

Plattformsarbete. Vägen är förberedd för en arbetsmarknad där gigjobb blir norm. Det menar Transports utredare Sirin Celik, som deltagit i ett EU-projekt om möjligheter och svårigheter att skapa anständiga villkor för dem som arbetar för plattformsföretag.

Osund konkurrens?
Övervakad rastplats i Jönköping.

Det skulle bli lika lön – blev 32 avgifter

Åkeri. Mer än ett år har gått sedan EU-reglerna som skulle sätta stopp för lönedumpning på vägarna infördes. Facit: 32 sanktionsavgifter för transportföretag som saknat utstationeringspapper och facket saknar alltjämt verktyg att granska företagen som kör tillfälligt i landet.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. Foto: Albin Händig

”Det behövs fler vägkontroller”

Åkeri. Transportföretagens samhällspolitiska chef Tina Thorsell tycker att det är bra att reglerna från mobilitetspaketet finns på plats, men med nya regler är det en massa barnsjukdomar och ett regelverk som tolkas olika över hela Europa.

Kultur
Collage filmtips

Strejk och kamp – på film

Filmtips. Sveriges arbetsmarknad är nära nog ”bäst” i världen på att inte ha strejker eller konflikter. Det mesta löser sig i förhandlingsrummen. Här är några filmtips om strejk och facklig kamp.

Sommartips 2023
Västernäventyr på småländska. High Chaparall i Kulltorp är förebild för många parker med västerntema. Foto: High Chaparall

Krutrök, karuseller och karameller

Nöjesparker. Klassiker som Liseberg och Skara sommarland. Vilda djur. Sagoteman som i Astrid Lindgrens värld eller Tomteland. Vilda västern-äventyr eller vikingatid för alla åldrar. Landet är fullt av nöjesparker. Här är en lista från norr till söder, 23 ställen sommaren -23. Med aktuella priser så att kostnaden inte behöver bli en humörsänkare redan i entrén.