Andelen som är med i facket fortsätter att minska

Facket. Sex av tio arbetare i transportbranscherna är med i facket. Andelen har krympt en aning det senaste året. Även bland tjänstemännen i samma sektor minskar organisationsgraden – även om den är högre totalt sett.

Siffrorna handlar inte enbart om Transports avtalsområden. Till branschen transport räknas chaufförer av olika slag, liksom sjöfart, järnväg och flyg samt postverksamhet.

Anders Kjellberg, professor vid Lunds universitet, har följt medlemsutvecklingen i både fackförbund och arbetsgivarorganisationer i över 20 år. Han konstaterar att transportsektorns 60-procentiga organisationsgrad är skyhögt högre än i flera andra arbetargrupper på den privata sidan: till exempel hotell- och restaurangbranschen och lokalvård. Byggbranschen och industrin ligger däremot högre.

Både facken och a-kassorna drabbades av historiskt stora medlemsras under 2007 och 2008. Förklaringen är Alliansregeringens kraftiga höjningar av avgifterna till a-kassan i kombination med att varken fack- eller a-kasseavgiften längre fick dras av på skatten.

– Då bröts kopplingen mellan facket och a-kassan hos många människor, säger Anders Kjellberg. En del gick ur facket för att ha råd med a-kassan, andra lämnade a-kassan när de hade nära till pensionen men stannade i facket. Och sedan dess har inte kopplingen varit lika självklar som tidigare.

Även om medlemstappet har planat ut i både LO-facken och bland tjänstemännen ligger andelen medlemmar lägre än på 1990-talet. Det senaste året minskade organisationsgraden med en dryg procentenhet bland arbetare inom transportsektorn och drygt tre procentenheter bland tjänstemännen.

Räknat på hela arbetsmarknaden är 61 procent av arbetarna med i facket (minus en procentenhet det senaste året). Bland tjänstemännen är 73 procent anslutna (även där minus en procentenhet det senaste året).

– Att det går ner mellan 2016 och 2017 både inom transport och andra sektorer beror nog på högkonjunkturen, säger Anders Kjellberg. Det finns många jobb att välja på, särskilt i storstäderna.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson konstaterar att den krympande organisationsgraden i transportsektorn till stor del beror på att branschen växer.

– Visst har vi haft en minskning av medlemsantalet, säger han. Men den är under det senaste året marginell.

Lars Mikaelsson berättar att Transport på olika sätt arbetar för att organisera fler i en växande bransch:

– Förbundsstyrelsen har just beslutat att alla avdelningar ska stänga två dagar i månaden för att komma ut och träffa arbetstagare. Och utöver de kampdagarna är våra organiserare stadigt ute på arbetsplatser för att rekrytera medlemmar och bygga strukturer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Worla Adadevoh:
    8 mars, 2018

    Gå ut till alla transportgymnasium i landet och rekrytera nya medlemmar från skolorna!
    Det är jätte viktigt att folk lär känna facket i tidigt skedde!

Lästips:

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Lily Hallberg

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.