Andelen som är med i facket fortsätter att minska

Facket. Sex av tio arbetare i transportbranscherna är med i facket. Andelen har krympt en aning det senaste året. Även bland tjänstemännen i samma sektor minskar organisationsgraden – även om den är högre totalt sett.

Siffrorna handlar inte enbart om Transports avtalsområden. Till branschen transport räknas chaufförer av olika slag, liksom sjöfart, järnväg och flyg samt postverksamhet.

Anders Kjellberg, professor vid Lunds universitet, har följt medlemsutvecklingen i både fackförbund och arbetsgivarorganisationer i över 20 år. Han konstaterar att transportsektorns 60-procentiga organisationsgrad är skyhögt högre än i flera andra arbetargrupper på den privata sidan: till exempel hotell- och restaurangbranschen och lokalvård. Byggbranschen och industrin ligger däremot högre.

Både facken och a-kassorna drabbades av historiskt stora medlemsras under 2007 och 2008. Förklaringen är Alliansregeringens kraftiga höjningar av avgifterna till a-kassan i kombination med att varken fack- eller a-kasseavgiften längre fick dras av på skatten.

– Då bröts kopplingen mellan facket och a-kassan hos många människor, säger Anders Kjellberg. En del gick ur facket för att ha råd med a-kassan, andra lämnade a-kassan när de hade nära till pensionen men stannade i facket. Och sedan dess har inte kopplingen varit lika självklar som tidigare.

Även om medlemstappet har planat ut i både LO-facken och bland tjänstemännen ligger andelen medlemmar lägre än på 1990-talet. Det senaste året minskade organisationsgraden med en dryg procentenhet bland arbetare inom transportsektorn och drygt tre procentenheter bland tjänstemännen.

Räknat på hela arbetsmarknaden är 61 procent av arbetarna med i facket (minus en procentenhet det senaste året). Bland tjänstemännen är 73 procent anslutna (även där minus en procentenhet det senaste året).

– Att det går ner mellan 2016 och 2017 både inom transport och andra sektorer beror nog på högkonjunkturen, säger Anders Kjellberg. Det finns många jobb att välja på, särskilt i storstäderna.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson konstaterar att den krympande organisationsgraden i transportsektorn till stor del beror på att branschen växer.

– Visst har vi haft en minskning av medlemsantalet, säger han. Men den är under det senaste året marginell.

Lars Mikaelsson berättar att Transport på olika sätt arbetar för att organisera fler i en växande bransch:

– Förbundsstyrelsen har just beslutat att alla avdelningar ska stänga två dagar i månaden för att komma ut och träffa arbetstagare. Och utöver de kampdagarna är våra organiserare stadigt ute på arbetsplatser för att rekrytera medlemmar och bygga strukturer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Worla Adadevoh:
    8 mars, 2018

    Gå ut till alla transportgymnasium i landet och rekrytera nya medlemmar från skolorna!
    Det är jätte viktigt att folk lär känna facket i tidigt skedde!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förslag för rättvisare konkurrens på vägarna

Åkeri. Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken. Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat Svenska Transportarbetareförbundet.

Transportarbetarens logga

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Transportarbetarens logga

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.