Kampdagar med värvning ska göra Transport starkare

Facket. Under 2018 ska Transport satsa extra på medlemsvärvning. Förbundets avdelningar stänger kontoren två dagar i månaden för att ägna all kraft åt att besöka transportarbetare ute på arbetsplatserna.

– För att åstadkomma förbättringar för medlemmarna måste vi bli fler, och därigenom starkare. Vi värvar redan nu många medlemmar. Men samtidigt är det aningen fler som lämnar Transport. Den trenden vill vi bryta, säger förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

I februari fattade förbundsstyrelsen beslut om särskilda ”kampdagar”. Den första blir den 19 mars och sedan rullar satsningen på med 15 dagars mellanrum.

Ett liknande arbete bedrivs under förbundets två årliga uppsökeriveckor, men nu kompletteras de med särskilda dagar då avdelningarna förväntas stänga kontoren helt och ge sig ut på fältet.

– Det är viktigt att vi är ute och träffar arbetstagarna. Många unga har inte ens fått frågan om i fall de vill gå med i facket. Vi måste bli mer synliga, säger Lars Mikaelsson.

Fram till 2006 hade Transport en positiv medlemsutveckling och toppnoteringen låg över 74 000 medlemmar. Då vann den borgerliga Alliansen valet och en av de första åtgärderna blev att chockhöja avgiften till a-kassan. Det gjorde att i princip alla LO-förbund på några månader tappade 10-15 procent av medlemmarna.

Transport ligger nu strax under 60 000. Det senaste halvåret har förbundet skrivit in närmare 3 900 nya medlemmar. Men samtidigt var det drygt 4 000 som gick ur.

– En ganska stor grupp går till andra LO-förbund, därför att man bytt yrke. Det är naturligt. En del går i pension. Men vi vill ändra ”balansen”. I stället för att krympa med 200 medlemmar på sex månader, vill vi växa med minst lika många, säger Mikaelsson.

Beroende på branscher och lokala förutsättningar är avdelningarna fria att själva utforma kampdagarna. Det kan också hända att de angivna datumen förskjuts något.

Men grundtanken är att de tre första kampdagarna ska genomföras den 19 mars, den 3 april och den 18 april. Kampanjen är tänkt att pågå till och med september, med ett sommaruppehåll i juli.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Borg:
    22 februari, 2018

    Det pågår konstant en facklig kamp i vår vardag, speciellt nu när vi har en sån tydlig viljeriktning från alliansen och SD, att försämra våra villkor i lag och avtal.
    Men utveckla gärna Sven-Åke hur våra hundratals miljoner har gått upp i rök på byråkrati och lyxliv för funktionärer.
    MVH
    Joakim Borg

  2. HG Wendt:
    21 februari, 2018

    Äntligen. Arbetsplatsbesök är det bästa fackliga arbetet. Men visst har man fått stryk på sin avdelning när man inte var på avdelningen och satt. Man tom avskaffade dagrapporten till Avdelningsstyrelsen. Gissa varför. Många kommer att skita på sig när man ska lämna sin avdelning och besöka arbetsplatser, ja eller så skiter man i det precis som när vi bestämde om att alla avdelningar skulle ut två veckor om året, jo men visst! Lycka till alla, själv ska jag göra några arbetsplatsbesök trots att jag är pensionär!!!

  3. Sven-Åke:
    21 februari, 2018

    Tänk om man satsade alla de hundratals miljoner på facklig kamp som Transport slänger ut på byråkrati och lyxliv för funktionärer.Ingen risk. Pengarna går upp i rök.

Lästips:

Folkmassa och siffror

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor, som har arbetat tillfälligt i Sverige och som fyllt 68 år, har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Diagram psykisk ohälsa

Kvinnor drabbas oftare än män

Sjukskrivningar. Kvinnor blir oftare långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser än män. Och kvinnliga transportarbetare är mycket hårdare drabbade än sina manliga kollegor, visar statistik från Afa Försäkring.

Tommy Wreeth

Vi behöver fler trygga anställningar

Ordförandeord. Transportare, förbundet har haft valupptakt och det innebär att vi har dragit i gång arbetet med att berätta för var och en av er medlemmar att din röst är viktig!

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.