Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

– Frågan är komplex både juridiskt och tekniskt, säger Anders Wiman, projektledare på Trafikverket. Vi måste hitta kontrollmetoder som både är rättssäkra och som accepteras av hamnar och rederier.

Han hoppas att pilotanläggningar ska komma upp i några hamnar under 2019. Ambitionen är att kontrollera nykterheten både hos förare som åker av färjorna och hos dem som kör transportfordon ut och in i hamnområdena. Trafikverket och Polisen har föreslagit regeringen att en ny yrkesgrupp ska kunna hålla i kontrollerna. Men Anders Wiman är, om juridiken går att lösa, också öppen för tanken på automatiska bommar som går upp om föraren blåser grönt.

I början av 2017 kom Trafikverkets förslag att att 23 hamnar – från Umeå i norr till Trelleborg och Ystad i söder – skulle förses med anläggningar för nykterhetskontroll. Det innebär att alla hamnar med fordonsfärjor skulle få alkobommar eller någon annan modell för nykterhetskoll.

Regeringen var nöjd med utredningen, men ville återkomma med beslut om i vilken takt och ordning nykterhetskontrollerna skulle byggas ut.

Samma höst avsatte regeringen 78 miljoner kronor till automatiserade nykterhetskontroller. Men än så länge har inga anläggningar kommit upp. Juridiken och tekniken har tagit tid. Även förhandlingar och överenskommelser med hamnarna har dragit ut på tiden.

– Det har visat sig vara en utmaning att hitta en automatiserad lösning som är rättssäker, säger Anders Wiman.

Förklaringen är att det handlar om myndighetsutövning när de som avslöjas onyktra bakom ratten ska hindras att köra ut på allmän väg. De har begått ett brott som de ska kunna lagföras för, och därför måste kontrollen hanteras av en myndighetsperson.

– Och om ingen polis eller tulltjänsteman kan finnas på plats måste lagen förändras, konstaterar Anders Wiman.

Under förra året föreslog han, det vill säga statliga Trafikverket tillsammans med Polisen, att personer med rätt utbildning och kvalifikationer ska tillåtas att utföra kontrollerna – även om de inte är poliser eller tulltjänstemän. Han kallar den nya yrkesgruppen trafiksäkerhetskontrollanter. Än så länge har regeringen inte reagerat på denna hemställan.

Detta gäller trafikanterna som kommer av en färja och ska köra ut på allmänna vägar. När det handlar om trafiken inne på hamnarnas område är nykterhetskontroller däremot inte en fråga för myndigheterna. En hamn kan, precis som stora åkerier och andra företag gör i dag, hindra den som är onykter att köra in på det egna området. I det fallet bedömer Anders Wiman att automatiska kontroller kan fungera.

– Min ambition är att i år få i gång försök med både hamnar som kontrollerar dem som ska köra in på området och kontroll av dem som kör av färjor, säger han.

Diskussionerna förs med de större hamnarna, men än vågar Anders Wiman inte säga vilken som kan bli först.

När Trelleborgs hamn härom veckan hade besök av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) var hamn-vd:n Jörgen Nilsson positiv till att testa mobila alkobommar. Ambitionen där är att ha utrustning på plats före eller direkt efter sommaren.

– Men för oss är det viktigt att tydliggöra att vi inte är någon myndighet, säger Jörgen Nilsson till Trelleborgs Allehanda.

– Vi upplåter marken och gör en logistisk lösning som är hållbar för alla. Sen är det en myndighetsperson som får ta hand om det om någon skulle blåsa rött. Det är den sista biten som ska på plats, vem som tar hand om det, fortsätter han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Sydhage:
    11 maj, 2019

    2013-2015 utförde Trafikverket, Transportstyrelsrn, Polisen tillsammans med MHF försöksprojekt i Göteborg och Stockholm. Detta pilotprojekt fungerade alldeles utmärkt och då inte Polis, Tull eller Kustbevakning kunde lagföra personer kördes inte kontrollerna. Ibland hände det att t ex Polisen fick akut larm och inte fanns tillgänglig att lagföra ev rattfyllerister ställdes bommarna bara upp. Inte något problem med detta och den ledningscentral som fanns i Tibro rapporterades under försöksprojektet. Bara att köra!!

Lästips:

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Kollage med 3 rondeller i Borlänge.

Rondellsafari i Borlänge

Rondeller. I Borlänge duggar rondellerna tätt. Hösten 2022 invigde staden sin 46:e. Hur kommer det sig?

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.