Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.
Close
Lastbilschauffören Alexander Eriksson gav sig inte – och med stöd av sambon och Transports regionala skyddsombud fick han rätt till ersättning för arbetsskadan.
Close

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

– Det känns bra, det gör det. De gillade nog inte publiciteten på Afa, säger han.

Allt som allt fick Alexander 82 000 kronor i ersättning, främst för inkomstbortfall. 20 000 ersatte sveda och värk.

– Just det var lite klent för all sveda och allt jävla strul kring försäkringspengarna. En riktig soppa. Men vi fick rätt till slut!

Med ”vi” syftar Alexander på sig själv, sin sambo och Transports regionala skyddsombud, Jari Sotkasiira, som hjälpte honom att på nytt söka ersättning och begära omprövning av Afas beslut när det blev nobben. 

Olyckan inträffade i juni 2024, när Alexander kört fram lastbilen till en firma i Linköp­ing och väntade på att få lossa deras truck. Den kom i rullning. Alexander hann hoppa ner på marken men klämdes fast under truckstativet, ovanför knäna och under lyften. 

Efter en tid sa Försäkringskassan nej till sjukpenning och hänvisade till Arbetsförmedling och a-kassa. Krångligt eftersom Alexanders åkeri gått i konkurs. 

Ett halvår efter olyckan började han i alla fall köra för ett nytt åkeri. 

Alexander har fått skära ner på gympassen som han behöver, men jobbet går bra.

– Fast jag är lite stelare när jag ska kliva upp och ner på saker och röra mig på flaket. Mitt tips till andra är: Ge dig inte. Vänd dig till facket! 

Afa hänvisade först till att Alexander skulle begära ersättning från försäkrings­bolaget som försäkrat trucken, men den var oförsäkrad.

Han vill lyfta problemen som kan drabba chaufförer, när de kör oförsäkrade truckar och maskiner och råkar ut för en arbetsolycka.

–Här finns en gråzon, ett kryphål för Afa att slippa betala, som behöver belysas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Henrik:
    27 mars, 2025

    Grundproblemet är att arbetsgivaren inte respekterar rådande lagar och att chaufförer är extremt stressade.En seriös AG skulle aldrig ha en oförsäkrad truck att låna ut.Lagen är solklar när det gäller framförande av truck men varken åkerier eller terminaler har viljan att respektera lagar då godset måste fram till varje pris och det är vi terminal personal och chaufförer som riskerar liv och hälsa.

  2. Henrik:
    27 mars, 2025

    Ett typexempel på hur viktigt det är med skyddsombud.Oförsäkrad truck=körförbud och att alla som framför truck måste ha skriftligt körtillstånd.

  3. Peter Jansson:
    25 mars, 2025

    Konstigt att det alltid skall vara så svårt att få rätt ersättning om man blir skadad på sitt arbete som chaufför.Vem som skall betala är inte den enskilda chaufförens problem utan det borde vara chaufförens arbetsgivare som får lösa det när en chaufför blir skadad på jobbet för det borde vara krav och obligatoriskt att alla arbetsgivare har försäkringar som täcker de anställdas skador oavsett var de inträffar det skall inte finnas några kryphål eller undantag som gör att den skadade chaufförer blir utan ersättning.Sedan får arbetsgivarens försäkringsbolaget driva eventuella skadeståndsanspråk på den som har ansvaret hos kunden och det stället som chauffören blir skadad på.Det är år 2025 och då borde det vara ordning och reda i samhället och i arbetslivet när en anställd blir skadad när man utför sitt arbete.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Delpension i nytt avtal för utlandsförare

Utlandsavtalet. Transport och Biltrafikens Arbetsgivarförbund har kommit överens om ett nytt avtal för chaufförerna som kör på utlandet.

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.