Close
Anders Jansson är chaufför på Lundby åkeri, ett företag som drabbas hårt när Volvo stänger fabrikerna .
Close
corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

– Volvo hävdar Force majeure och bryter omedelbart de ingångna transportörsavtalen. Vi har gått med på att ta ut vår femte semestervecka under stoppet. Vi gör det för att rädda åkeriet, säger Lars Sjöberg, chaufför och Transports fackliga ombud på Lundby åkeri.

Det är onsdag eftermiddag och bara timmar kvar innan Volvo klappar igen. Lundbyföraren Anders Jansson tankar en sista gång innan det är dags att ställa ekipaget.

– Det är sagt att vi får bli hemma tills Volvo startar produktionen igen. Klart man är bekymrad. Om man vetat hur länge det här skulle pågå vore det annorlunda. Det som är mest oroande är om Sverige blir som Italien eller Spanien, säger han.

Lars Sjöberg. Foto: Justina Öster

Lars Sjöberg tar emot Transportarbetaren på en solig uteplats hemma vid radhuset i utkanten av Göteborg. Han är ensam facklig förtroendeman på Lundby åkeri, sedan fackklubben gick i graven.

– Vi är 60 chaufförer. Runt hälften kör normalt för Volvo. I kväll jobbar jag sista passet. Det känns konstigt, säger han.

Efter biljättens besked har Lars Sjöberg fått dra ett tungt lass. Han är utsedd till förhandlingsombud för Transport och blev inkallad till arbetsgivaren för en vecka sedan:

­– Det var först då det stod klart hur illa det är. Volvo står för 50–60 procent av våra körningar. Nu får åkeriet inte en krona från Volvo, trots att det finns kontrakt.

– Vi hade överläggningar på åkeriet och jag kontaktade Transport centralt för att få råd. Lösningen blir att vår femte semestervecka förläggs nu, under Volvos stopp. Samtidigt gör vi en inventering av inarbetad komptid, sparade semesterdagar och tid som ligger som jobbats in genom arbetstidsförkortningen. Det är möjligt att förarna får ta ut även detta.

Enligt Lars Sjöberg finns en bred uppslutning bland chaufförerna för de drastiska åtgärderna.

– Vi har samlat alla skiftlagen till informationsmöten. Förarna fick möjligheten att säga vad de tyckte. Alla har köpt upplägget fullt ut. I första skedet håller Volvo stängt till den 14 april. Skulle krisen fortsätta ännu längre lär vi hamna i ett läge där åkeriet tvingas till korttidspermitteringar också.

Sjöberg ser en liten ljusglimt i mörkret. Krisen har gjort att företaget och förarna inlett en konstruktiv dialog som han hoppas lever kvar, när hjulen börjar snurra igen.

I likhet med många andra fackligt aktiva tror Lars Sjöberg att corona-eländet kan leda till ett uppsving för facket, och till lite mer solidarisk tänkande i samhället.

Han är kritisk till att Volvo betalar ut runt tio miljarder kronor i aktieutdelning – samtidigt som staten, skattebetalarna, får betala hälften av de Volvoanställdas permitteringslöner.

– Jag fattar över huvud taget inte att Volvo kan se sina arbetare i ansiktet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

FK: Taxiförare ofta sjukskrivna under pandemin

Covid-19. Taxiförare är ett av de yrken som oftast drabbades av sjukskrivningar under pandemin, visar en ny rapport från Försäkringskassan.

Jouni Talso på hemmaplan, taxistolpen vid Stråket i Råsunda, Solna, där han också bor. Foto: Lilly Hallberg

Seriös taxi oavsett uppdrag

Taxi. Tre dagar före julafton 2012 insåg Jouni Talso att han hamnat rätt – bakom ratten i en taxi. Han trivs fortfarande med friheten och utvecklingsmöjligheterna, även som tomte. Men pandemin har varit oerhört tuff.

Pesten utlöste våldsam förföljelse i jakten på syndabockar. Judar i flera städer på kontinenten anklagades för att sprida smitta, bland annat genom att förgifta brunnar, och dömdes efter tortyr som ”skyldiga”. Nürnbergkrönikan från 1493 visar avrättning på bål.

Pandemier och teorier, pest eller kolera ibland

Farsoter. När nya, tidigare okända sjukdomar härjar ligger det i människans natur att söka orsaker. Också långt bortom Folkhälsomyndighetens förklaringar. Arga gudar, dålig luft, CIA, förgiftade brunnar, mobilmaster och minoriteter har alla pekats ut som skyldiga – teorierna som följer i pandemiers spår är en mörk historia långt före dagens antivaxxare.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.