Close
Anders Jansson är chaufför på Lundby åkeri, ett företag som drabbas hårt när Volvo stänger fabrikerna .
Close
corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

– Volvo hävdar Force majeure och bryter omedelbart de ingångna transportörsavtalen. Vi har gått med på att ta ut vår femte semestervecka under stoppet. Vi gör det för att rädda åkeriet, säger Lars Sjöberg, chaufför och Transports fackliga ombud på Lundby åkeri.

Det är onsdag eftermiddag och bara timmar kvar innan Volvo klappar igen. Lundbyföraren Anders Jansson tankar en sista gång innan det är dags att ställa ekipaget.

– Det är sagt att vi får bli hemma tills Volvo startar produktionen igen. Klart man är bekymrad. Om man vetat hur länge det här skulle pågå vore det annorlunda. Det som är mest oroande är om Sverige blir som Italien eller Spanien, säger han.

Lars Sjöberg. Foto: Justina Öster

Lars Sjöberg tar emot Transportarbetaren på en solig uteplats hemma vid radhuset i utkanten av Göteborg. Han är ensam facklig förtroendeman på Lundby åkeri, sedan fackklubben gick i graven.

– Vi är 60 chaufförer. Runt hälften kör normalt för Volvo. I kväll jobbar jag sista passet. Det känns konstigt, säger han.

Efter biljättens besked har Lars Sjöberg fått dra ett tungt lass. Han är utsedd till förhandlingsombud för Transport och blev inkallad till arbetsgivaren för en vecka sedan:

­– Det var först då det stod klart hur illa det är. Volvo står för 50–60 procent av våra körningar. Nu får åkeriet inte en krona från Volvo, trots att det finns kontrakt.

– Vi hade överläggningar på åkeriet och jag kontaktade Transport centralt för att få råd. Lösningen blir att vår femte semestervecka förläggs nu, under Volvos stopp. Samtidigt gör vi en inventering av inarbetad komptid, sparade semesterdagar och tid som ligger som jobbats in genom arbetstidsförkortningen. Det är möjligt att förarna får ta ut även detta.

Enligt Lars Sjöberg finns en bred uppslutning bland chaufförerna för de drastiska åtgärderna.

– Vi har samlat alla skiftlagen till informationsmöten. Förarna fick möjligheten att säga vad de tyckte. Alla har köpt upplägget fullt ut. I första skedet håller Volvo stängt till den 14 april. Skulle krisen fortsätta ännu längre lär vi hamna i ett läge där åkeriet tvingas till korttidspermitteringar också.

Sjöberg ser en liten ljusglimt i mörkret. Krisen har gjort att företaget och förarna inlett en konstruktiv dialog som han hoppas lever kvar, när hjulen börjar snurra igen.

I likhet med många andra fackligt aktiva tror Lars Sjöberg att corona-eländet kan leda till ett uppsving för facket, och till lite mer solidarisk tänkande i samhället.

Han är kritisk till att Volvo betalar ut runt tio miljarder kronor i aktieutdelning – samtidigt som staten, skattebetalarna, får betala hälften av de Volvoanställdas permitteringslöner.

– Jag fattar över huvud taget inte att Volvo kan se sina arbetare i ansiktet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Ellastbilar. Foto: Annika Hamrud Illustration: Mattias Käll

Elektrifiering på väg

Ny teknik Snart finns tekniken. De allra tyngsta lastbilarna kan köras på el även långa sträckor. Men infrastrukturen dröjer. Transportarbetaren har besökt Scania i Södertälje för att kolla in den senaste tekniken.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.