350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

– Man vet vad man har men inte vad man får. Hur det blir är svårt att sia om. Det behöver inte bli pannkaka, men är ju inte säkert att det blir hundra procent heller, kommenterar bilburna budet Tom Karlsson med 13 år på Tidningstjänst.

Uppsägningstiden av NWT-koncernens kontrakt med Tidningstjänst (Tab) är nio månader och det nya distributionsbolaget ska dra i gång sin verksamhet den 1 mars 2019, berättar vd Mats Muregård.

– Det är egentligen inte utdelningen av tidningar vi varit missnöjda med utan kostnadsutvecklingen. Vi har haft mycket diskussioner med Postnord och velat tillföra produkter, alltså dela ut fler saker än tidningar. Men Postnord, som äger Tab, vill inte gå med på det, säger han.

– Därför gör vi som andra tidningsbolag, startar eget och sköter verksamheten själva.

Uppsägningen av kontraktet med Tab har legat i luften länge, så beskedet kom inte som någon direkt överraskning, förklarar både Transports ombudsman Mikael Ladman och budet Tom Karlsson.

Hur påverkas distributörerna på Tab av att avtalet sagts upp?

Vd Mats Muregård svarar:

– I det korta perspektivet: inte alls. Vi erbjuder alla att följa med över till det nya bolaget och vår målsättning är att satsa på distribution. Vår ambition är att jobbet ska bli säkrare.

Hur då?

– Vi tänker oss att dela ut också mindre paket, tidskrifter och kanske till och med brev, i viss omfattning.

Distributionsbolagen testar många nya idéer för att överleva, i digitaliseringens tidevarv. Har ni fler planer, som till exempel färskt bröd på morgonen?

– Det är inget vi kommer att börja med i alla fall, inte vår prioritet ett. Vi har nog inte fler idéer än vad andra bolag försöker med. Prioritet ett är att prenumeranterna av våra 15 tidningar ska få sin tidning före 06.00 varje dag.

Ska buden oroa sig?

– Nej, vi behöver ha folk som åker och lägger våra produkter i brevlådorna i fortsättningen också. Den långsiktiga trenden går mot mer och mer digitaliserade produkter, men vi vet att det finns efterfrågan på våra printprodukter också.

– Vi har hög hushållstäckning på många av våra områden och ska se till att tidningarna når prenumeranterna till en rimlig kostnad, säger vd Mats Muregård.

Transports ombudsman i Värmland, Mikael Ladman, räknar med att påbörja förhandlingarna om uppsägning av buden efter semestrarna. Tabs regionchef Peter Ehn i Karlstad preciserar till augusti. Personalinformation har gått ut, ett personalmöte har hållits och företaget kommer att fortsätta dialogen med de anställda, berättar regionchefen.

– Det är naturligtvis jättetråkigt att bli av med den äldsta kund vi haft, i nästan 40 år. Men parterna har inte nått ända fram i diskussionerna.

Att det rör sig om så många tidningsbud som 350 beror på att Tidningstjänst inte bara ansvarar för utdelningen i Värmland utan även i Skaraborg och Dalsland, Karlskoga och Degerfors.

Hur har distributörerna reagerat?

– Positivt, faktiskt, eftersom övergången kan leda till en utveckling med NWT, som satsar på sina tryckta tidningar och på sikt planerar att dela ut fler produkter.

Peter Ehn hoppas att NWT kommer att gå ut med erbjudande om övergången ”ganska snart” före semestrarna.

Vill buden följa med till det nya bolaget?

– Det lilla jag hört så låter det så. Jag har inte hunnit vara runt så mycket eftersom detta är så nytt.

Transports ombudsman Mikael Ladman är nöjd med beskedet om att personalen får följa med till NWT. Men mycket behöver redas ut när förhandlingarna mellan arbetsgivare och fack påbörjas.

– Både Tab och NWT måste precisera hur de tänker. Tab har exempelvis ganska många underentreprenörer som kör buntar. Jag vet inte om företaget bara tänker ”skicka över” avtalen till NWT eller inte. Tab hyr också bilar av Postnord. Hur blir det med det?

Mikael Ladman väntar nu på listor över anställdas anställningsår med mera. Majoriteten av buden har andra jobb vid sidan om och är inte medlemmar i Transport.

Äldre ”trotjänare” som väljer att inte följa med till NWT har möjlighet att ansöka om avgångsbidrag, via sin avtalsförsäkring inom Transport, så kallad AGB. Det rör sig, enligt Mikael Ladman, om summor på nästan 50 000 kronor per person. Summan är högre för anställda över 50 år.

Tidningsbudet Tom Karlsson i Karlstad konstaterar att många av distributörerna arbetat länge på Tidningstjänst, men att de ändå verkar ta beskedet ganska lugnt.

– Jag har inte träffat någon som är riktigt upprörd, men de kanske inte visar det heller. För egen del ser jag ganska ljust på framtiden. Om det skiter sig så kanske det är dags att hitta något annat jobb. Mitt yrke är ju rätt utdöende, säger han.

Fotnot. NWT Gruppen hette tidigare Nya Wermlands-Tidningen. I koncernen ingår Nya Wermlands-Tidningen, Värmlands Folkblad, Karlstads-Tidningen, Arvika Nyheter, Dalslänningen, Filipstads Tidning, Frykdalsbygden, Hjo Tidning, Karlskoga Kuriren, Mariestads-Tidningen, Nya Kristinehamns-Posten, Skaraborgs Allehanda, Provinstidningen Dalsland och Säffle-Tidningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxiväxelns flytt hotar jobben för 15 anställda

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – 15 personer har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.