350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

– Man vet vad man har men inte vad man får. Hur det blir är svårt att sia om. Det behöver inte bli pannkaka, men är ju inte säkert att det blir hundra procent heller, kommenterar bilburna budet Tom Karlsson med 13 år på Tidningstjänst.

Uppsägningstiden av NWT-koncernens kontrakt med Tidningstjänst (Tab) är nio månader och det nya distributionsbolaget ska dra i gång sin verksamhet den 1 mars 2019, berättar vd Mats Muregård.

– Det är egentligen inte utdelningen av tidningar vi varit missnöjda med utan kostnadsutvecklingen. Vi har haft mycket diskussioner med Postnord och velat tillföra produkter, alltså dela ut fler saker än tidningar. Men Postnord, som äger Tab, vill inte gå med på det, säger han.

– Därför gör vi som andra tidningsbolag, startar eget och sköter verksamheten själva.

Uppsägningen av kontraktet med Tab har legat i luften länge, så beskedet kom inte som någon direkt överraskning, förklarar både Transports ombudsman Mikael Ladman och budet Tom Karlsson.

Hur påverkas distributörerna på Tab av att avtalet sagts upp?

Vd Mats Muregård svarar:

– I det korta perspektivet: inte alls. Vi erbjuder alla att följa med över till det nya bolaget och vår målsättning är att satsa på distribution. Vår ambition är att jobbet ska bli säkrare.

Hur då?

– Vi tänker oss att dela ut också mindre paket, tidskrifter och kanske till och med brev, i viss omfattning.

Distributionsbolagen testar många nya idéer för att överleva, i digitaliseringens tidevarv. Har ni fler planer, som till exempel färskt bröd på morgonen?

– Det är inget vi kommer att börja med i alla fall, inte vår prioritet ett. Vi har nog inte fler idéer än vad andra bolag försöker med. Prioritet ett är att prenumeranterna av våra 15 tidningar ska få sin tidning före 06.00 varje dag.

Ska buden oroa sig?

– Nej, vi behöver ha folk som åker och lägger våra produkter i brevlådorna i fortsättningen också. Den långsiktiga trenden går mot mer och mer digitaliserade produkter, men vi vet att det finns efterfrågan på våra printprodukter också.

– Vi har hög hushållstäckning på många av våra områden och ska se till att tidningarna når prenumeranterna till en rimlig kostnad, säger vd Mats Muregård.

Transports ombudsman i Värmland, Mikael Ladman, räknar med att påbörja förhandlingarna om uppsägning av buden efter semestrarna. Tabs regionchef Peter Ehn i Karlstad preciserar till augusti. Personalinformation har gått ut, ett personalmöte har hållits och företaget kommer att fortsätta dialogen med de anställda, berättar regionchefen.

– Det är naturligtvis jättetråkigt att bli av med den äldsta kund vi haft, i nästan 40 år. Men parterna har inte nått ända fram i diskussionerna.

Att det rör sig om så många tidningsbud som 350 beror på att Tidningstjänst inte bara ansvarar för utdelningen i Värmland utan även i Skaraborg och Dalsland, Karlskoga och Degerfors.

Hur har distributörerna reagerat?

– Positivt, faktiskt, eftersom övergången kan leda till en utveckling med NWT, som satsar på sina tryckta tidningar och på sikt planerar att dela ut fler produkter.

Peter Ehn hoppas att NWT kommer att gå ut med erbjudande om övergången ”ganska snart” före semestrarna.

Vill buden följa med till det nya bolaget?

– Det lilla jag hört så låter det så. Jag har inte hunnit vara runt så mycket eftersom detta är så nytt.

Transports ombudsman Mikael Ladman är nöjd med beskedet om att personalen får följa med till NWT. Men mycket behöver redas ut när förhandlingarna mellan arbetsgivare och fack påbörjas.

– Både Tab och NWT måste precisera hur de tänker. Tab har exempelvis ganska många underentreprenörer som kör buntar. Jag vet inte om företaget bara tänker ”skicka över” avtalen till NWT eller inte. Tab hyr också bilar av Postnord. Hur blir det med det?

Mikael Ladman väntar nu på listor över anställdas anställningsår med mera. Majoriteten av buden har andra jobb vid sidan om och är inte medlemmar i Transport.

Äldre ”trotjänare” som väljer att inte följa med till NWT har möjlighet att ansöka om avgångsbidrag, via sin avtalsförsäkring inom Transport, så kallad AGB. Det rör sig, enligt Mikael Ladman, om summor på nästan 50 000 kronor per person. Summan är högre för anställda över 50 år.

Tidningsbudet Tom Karlsson i Karlstad konstaterar att många av distributörerna arbetat länge på Tidningstjänst, men att de ändå verkar ta beskedet ganska lugnt.

– Jag har inte träffat någon som är riktigt upprörd, men de kanske inte visar det heller. För egen del ser jag ganska ljust på framtiden. Om det skiter sig så kanske det är dags att hitta något annat jobb. Mitt yrke är ju rätt utdöende, säger han.

Fotnot. NWT Gruppen hette tidigare Nya Wermlands-Tidningen. I koncernen ingår Nya Wermlands-Tidningen, Värmlands Folkblad, Karlstads-Tidningen, Arvika Nyheter, Dalslänningen, Filipstads Tidning, Frykdalsbygden, Hjo Tidning, Karlskoga Kuriren, Mariestads-Tidningen, Nya Kristinehamns-Posten, Skaraborgs Allehanda, Provinstidningen Dalsland och Säffle-Tidningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Daniel Hilmér

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Får arbetsgivare kräva vaccinering?

Arbetsrätt. Många frågor, inga eviga svar. Påbud och restriktioner ändras snabbt under den pågående pandemin. Transport har sammanställt vägledning när det gäller arbetsgivarens rätt att ställa krav på vaccinering eller uppvisande av covidpass.

Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.