Möte på truckstopp Örebro
Close
Möte på truckstopp. Lastbilshauffören Oleg Blokhin från Ukraina i samtal med Nermin Pudic, färdtjänstchaufför och aktiv i Örebroavdelningen.
Close
Kriget i Ukraina

220 mil från Kiev

Åkeri. Åtta dagar in i kriget vaskar chauffören Oleg Blokhin av sig utanför lastbilen på Örebro Truckstop. Han har nyligen haft kontakt med familjen hemma i Ukraina och känner lättnad. Men för landsmän, parkerade intill, är situationen för svår att tala om.

Parkeringsplatsen i stadens utkant är gigantisk. Här står hundratals lastbilar, många polskregistrerade. Över en motorhuv hänger tvätt. Mycket är som en vanlig kväll här, annat totalt förändrat. Det har gått en vecka sedan Ryssland invaderade grannlandet Ukraina.

Oleg Blokhin står utanför sin lastbil. Han kör för ett litauiskt åkeri, utgår från staden Kaunas och kör främst läkemedel.

”Ukrainare?” frågar Nermin Pudic, som är med. ”Da” svarar Oleg. De börjar kommunicera – Nermin, som arbetat mycket med försäkringsfrågor för Transport, har sina rötter i forna Jugoslavien och talar flera av de slaviska språken. Även nu går det bra med lite hjälp av översättningsprogram i mobilen.

– Min fru är fortfarande kvar hemma, med vårt barn. En son som är 13 år. De ska försöka ta sig till gränsen mot Polen, säger Oleg Blokhin.

Och han själv? Oleg rycker på axlarna – han har inget svar. Om han åker till familjen i Ukraina kommer han inte ut ur landet igen. Han måste jobba. Men Oleg känner sig ändå jämförelsevis väl till mods:

– Jag har haft kontakt med frugan, allt var okej. De är tillsammans, hon och vår son.

Hemmet ligger drygt 15 mil från Kiev, i Poltava Oblast (Poltavas län). Oleg märker att namnat Poltava väcker reaktioner.

– Jag vet… Poltava var en militär katastrof för Sverige, säger han och skrattar lite ironiskt åt historien, början på undergången för det svenska stormaktsväldet.

Med Nermin Pudic, som är färdtjänstchaufför, talar Oleg Blokhin om rutter och last. Nermin tipsar om telekombolag som öppnat upp för fria samtal.

Oro för konsekvenser

En annan chaufför börjar tala med Nermin. Chauffören, Georgi, är bulgar och också han känner av oron för vilka konsekvenser kriget kommer att få.

På ett annat truckstop, i Tyskland, mötte han både ryssar och ukrainare:

– Det var inte direkt öppet bråk. Men du vet, man märker att det är konflikt, säger Georgi, som kör egen lastbil för ett svenskt bolag.

En bit bort står två landsmän till Oleg Blokhin. Också med dem kommer Nermin Pudic i kontakt. ”Aha, press?” säger de, och förstår att det handlar om frågor om kriget. Båda är påtagligt berörda, slår ut med armarna i en gest som uttryck för vanmakt. I den enes hytt ligger en slags mjukt textilamulett, som påminner om det ortodoxa korset med rundade avslut.

Ingen av dem vill vara med i tidningen, det känns för svårt. Om den senaste veckans utveckling i hemlandet säger de snabbt något – att det är hemskt, fruktansvärt. Obegripligt? Jag frågar inte om översättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

OKQ8:s nya vätgasstation för tung trafik vid Falutorget i Göteborg. Den ska kunna leverera upp till 1 500 kilo grön vätgas per dygn, vilket uppges räcka till cirka 20 tunga lastbilar. Foto: Justina Öster

Ny vätgasmack i Göteborg – ett steg mot mindre utsläpp

Vätgas. I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.