Krönika

Which side are you on?

Davids krönika. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

”Jag behöver sex bilar nu i kväll. Ni ska lasta på Vaplans mekaniska verkstad norr om Östersund. Sen ner som ett skott och stå i Göteborg till på måndag morgon!”

Det var mer en order än en fråga och han kände ju till min dåliga vecka.

I Västberga kopplade jag en tomtrailer, mötte upp de andra fem och körde norrut. Regnet som fallit hela dagen gick över i ett tätt snöfall och vinden drog upp stora drivor på vägen.

Det rullade ändå på och vi stannade och fikade och snackade bort en timme i Harmånger. Men alla hade nog redan jobbat sina lagliga timmar och senare syntes det på spåren i snön att någon varit över på fel sida av vägen flera gånger.

I Vaplan var vi var tvungna att montera ner trailerkapellen. Vi fick stå på hala truckgafflar och slå loss de fastrostade ställningarna med slägga tills flaken var rena som skateboards.

Alla hjälptes åt att lasta de stora välvda stålplåtarna och på lördagskvällen körde vi söderut. När vi tröskade oss genom landet, mestadels i snöstorm, hade vi varit i gång i mer än ett dygn.

Till sist, sent på söndagskvällen, kunde vi ställa av trailrarna i Göteborgs hamn.

Chefen ringde och berömde och var jag stolt över att ha klarat uppdraget och tjänat några kronor.

I dag är jag inte det. Vilka risker utsatte vi oss inte för genom att bryta mot allt vad arbetstidsregler och arbetarskydd heter?

Nu är de svenska enbilsåkarna med dragbilar nästan borta. Speditörer, dragbilsförmedlare och inte minst industrin tjänade stora pengar. Medan de flesta av oss gick i konkurs trots allt vårt slit.

I stället har utländska åkerier tagit över och många av dem bryter mot alla lagar och regler. Ofta med chaufförer som bara får betalt när bilen rullar – och de kan bli stående i veckor på en parkering.

Så vad har mitt tidigare dragbilsliv gemensamt med dagens utländska, lika olönsamma, dragare?

Bristen på organisering.

Tänk på det du som tycker att du inte har råd att vara med i facket. ”Marknaden” har ingen ”självläkande kraft”, vilket många tror. Utan organisering är vi ingenting. Eller som Pete Seeger sjunger: ”Which side are you on boys, which side are you on?”

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    28 mars, 2023

    Detta var väldigt vanligt på den "gamla goda tiden".För egen del som dragbilsåkare såg jag till att tjäna väldigt mycket pengar genom att nischa in mig på att köra sjöcontainers mellan Hamn, containerdeåper och en terminal i Göteborg under väldigt många år och kunde pensionera mig redan när jag var 52 år.Visserligen gick även mitt åkeri i konkurs när jag var 49 år och de goda åren var förbi, men jag är väldigt glad att jag sparade väldigt mycket pengar och inte bara spenderade alla pengarna under de goda åren som även innehöll god mat, dryck, resor och en ny personbil varje eller varannat år.

  2. Carola Sandelius:
    6 februari, 2023

    Ja du David, de va en resa man minns, dyngsur ända in på skinnet av att stå ute och rigga av hela trailern i detta snöfall usch ! Sen bara sätta sej å köra och torka kläderna på kroppen, inte va de väl så bra för hälsan kanske, men de va så de va då !
    De va några såna resor man minns väl än idag, som Sandviken-resan tur de är preskriberat idag med arbetstider och sånt ! Man körde med livet som insats ibland då man behövde pengarna.
    Så sant som du skriver David, jag måste ta och läsa om böckerna jag köpte av dej och återuppleva lite av de man va med om ! Vinna eller försvinna, så va de då !

  3. Micke Evhammar:
    16 januari, 2023

    Så sant som det är sagt!

  4. Per Thomson:
    9 januari, 2023

    Alltid suveränt bra det David skriver. Känner väl till hur skruplösa speditörer kunde arbeta. Det är väl fortfarande så nu men med skruplösa åkare som slavdriver förarna vilket David förklarar i slutet på texten.
    Per.

  5. Teddie Fredrikasson:
    8 januari, 2023

    Sossarna har förstört allt! Sverige är ett gangsterland och det som krävs för att lösa det är så radikalt att ingen vågar prata om det

  6. Anders Viklund:
    8 januari, 2023

    Sven-Åke Pettersson : Sveriges poliskår : "Spaningsuppslag saknas, ärendet läggs ner"

  7. Jan Andersson:
    3 januari, 2023

    David skriver fantastiskt bra jag har läst om hans chaufförsliv tidigare

  8. Torbjörn öberg:
    30 december, 2022

    Bra och tänkvärd krönika.

  9. Sven-Åke Pettersson:
    30 december, 2022

    *Ge polisen nödresurser, så att de har en blank check för övervakning, spaning, utrustning, fordon m.m.
    *Etablera gränskontroller igen, inför någon form av undantagstillstånd vid våra gränspassager (tåg, broar, färjelägen och landsvägen mot Norge, Finland, Danmark.) Räcker inte poliserna och tullarna till, så sheriffa in hemvärnsmän eller övriga militärpersonal som får begränsade polisiära befogenheter att bistå i det kritiska arbetat mot illegala vapen och sprängmedel, narkotika m.m.
    *Resurser till polisen att återerbjuda anställning till f.d poliser som lämnat för privata näringslivet. Engångsersättning utbetalning på låt säga 30.000 kr, och 10-15.000kr påslag på tidigare lön för att komma tillbaka i uniform.
    *Tillfällig löneökning till nuvarande uniformerade och civilanställda på 5000-15000 kr/månad för att få kåren att orka med i denna enorma kraftansträngning som behövs göras.
    *Använd ordningsvaktskåren på ett mer effektivt och utstuderat sätt för att etablera kontroll i utvalda områden.
    *Skapa en tydligare samordning med övriga myndigheter, åklagare, skatteverket, kronofogden, tullen m.m. för att slå hårt och återkommande mot de kriminiella nätverken och trötta ut dem.
    *Beslagta fordon, tillhörigheter och tillgångar hellre än gång för mycket än en gång för lite för att störa näringskedjorna.
    *Stop & frisk (NY-style) med mera. Utöka lagstiftningen (tillfälligt?) för att få mer befogenheter och kontroll på folk so m rör sig.
    *Utöka den inre utlänningskontrollen och återstarta REVA
    m.m.....
    Vad väntar vi på? Första dödsfallet av en totalt oskyldig förbipasserande? Första skjutna polisen?
    /tisdagsfunderaren

    David Ericsson
    Bra skrivet men jag tycker omedelbar utvisning vid första allvarligare brott för de som inte har medborgarskap. I Danmark, som jag ofta åker igenom är det militärer som kollar passen och jag lovar: inte en katt kan smita igenom där!

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Feedback kan vägleda och såra

Krönika. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.