Krönika

Which side are you on?

Davids krönika. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

”Jag behöver sex bilar nu i kväll. Ni ska lasta på Vaplans mekaniska verkstad norr om Östersund. Sen ner som ett skott och stå i Göteborg till på måndag morgon!”

Det var mer en order än en fråga och han kände ju till min dåliga vecka.

I Västberga kopplade jag en tomtrailer, mötte upp de andra fem och körde norrut. Regnet som fallit hela dagen gick över i ett tätt snöfall och vinden drog upp stora drivor på vägen.

Det rullade ändå på och vi stannade och fikade och snackade bort en timme i Harmånger. Men alla hade nog redan jobbat sina lagliga timmar och senare syntes det på spåren i snön att någon varit över på fel sida av vägen flera gånger.

I Vaplan var vi var tvungna att montera ner trailerkapellen. Vi fick stå på hala truckgafflar och slå loss de fastrostade ställningarna med slägga tills flaken var rena som skateboards.

Alla hjälptes åt att lasta de stora välvda stålplåtarna och på lördagskvällen körde vi söderut. När vi tröskade oss genom landet, mestadels i snöstorm, hade vi varit i gång i mer än ett dygn.

Till sist, sent på söndagskvällen, kunde vi ställa av trailrarna i Göteborgs hamn.

Chefen ringde och berömde och var jag stolt över att ha klarat uppdraget och tjänat några kronor.

I dag är jag inte det. Vilka risker utsatte vi oss inte för genom att bryta mot allt vad arbetstidsregler och arbetarskydd heter?

Nu är de svenska enbilsåkarna med dragbilar nästan borta. Speditörer, dragbilsförmedlare och inte minst industrin tjänade stora pengar. Medan de flesta av oss gick i konkurs trots allt vårt slit.

I stället har utländska åkerier tagit över och många av dem bryter mot alla lagar och regler. Ofta med chaufförer som bara får betalt när bilen rullar – och de kan bli stående i veckor på en parkering.

Så vad har mitt tidigare dragbilsliv gemensamt med dagens utländska, lika olönsamma, dragare?

Bristen på organisering.

Tänk på det du som tycker att du inte har råd att vara med i facket. ”Marknaden” har ingen ”självläkande kraft”, vilket många tror. Utan organisering är vi ingenting. Eller som Pete Seeger sjunger: ”Which side are you on boys, which side are you on?”

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    28 mars, 2023

    Detta var väldigt vanligt på den "gamla goda tiden".För egen del som dragbilsåkare såg jag till att tjäna väldigt mycket pengar genom att nischa in mig på att köra sjöcontainers mellan Hamn, containerdeåper och en terminal i Göteborg under väldigt många år och kunde pensionera mig redan när jag var 52 år.Visserligen gick även mitt åkeri i konkurs när jag var 49 år och de goda åren var förbi, men jag är väldigt glad att jag sparade väldigt mycket pengar och inte bara spenderade alla pengarna under de goda åren som även innehöll god mat, dryck, resor och en ny personbil varje eller varannat år.

  2. Carola Sandelius:
    6 februari, 2023

    Ja du David, de va en resa man minns, dyngsur ända in på skinnet av att stå ute och rigga av hela trailern i detta snöfall usch ! Sen bara sätta sej å köra och torka kläderna på kroppen, inte va de väl så bra för hälsan kanske, men de va så de va då !
    De va några såna resor man minns väl än idag, som Sandviken-resan tur de är preskriberat idag med arbetstider och sånt ! Man körde med livet som insats ibland då man behövde pengarna.
    Så sant som du skriver David, jag måste ta och läsa om böckerna jag köpte av dej och återuppleva lite av de man va med om ! Vinna eller försvinna, så va de då !

  3. Micke Evhammar:
    16 januari, 2023

    Så sant som det är sagt!

  4. Per Thomson:
    9 januari, 2023

    Alltid suveränt bra det David skriver. Känner väl till hur skruplösa speditörer kunde arbeta. Det är väl fortfarande så nu men med skruplösa åkare som slavdriver förarna vilket David förklarar i slutet på texten.
    Per.

  5. Teddie Fredrikasson:
    8 januari, 2023

    Sossarna har förstört allt! Sverige är ett gangsterland och det som krävs för att lösa det är så radikalt att ingen vågar prata om det

  6. Anders Viklund:
    8 januari, 2023

    Sven-Åke Pettersson : Sveriges poliskår : "Spaningsuppslag saknas, ärendet läggs ner"

  7. Jan Andersson:
    3 januari, 2023

    David skriver fantastiskt bra jag har läst om hans chaufförsliv tidigare

  8. Torbjörn öberg:
    30 december, 2022

    Bra och tänkvärd krönika.

  9. Sven-Åke Pettersson:
    30 december, 2022

    *Ge polisen nödresurser, så att de har en blank check för övervakning, spaning, utrustning, fordon m.m.
    *Etablera gränskontroller igen, inför någon form av undantagstillstånd vid våra gränspassager (tåg, broar, färjelägen och landsvägen mot Norge, Finland, Danmark.) Räcker inte poliserna och tullarna till, så sheriffa in hemvärnsmän eller övriga militärpersonal som får begränsade polisiära befogenheter att bistå i det kritiska arbetat mot illegala vapen och sprängmedel, narkotika m.m.
    *Resurser till polisen att återerbjuda anställning till f.d poliser som lämnat för privata näringslivet. Engångsersättning utbetalning på låt säga 30.000 kr, och 10-15.000kr påslag på tidigare lön för att komma tillbaka i uniform.
    *Tillfällig löneökning till nuvarande uniformerade och civilanställda på 5000-15000 kr/månad för att få kåren att orka med i denna enorma kraftansträngning som behövs göras.
    *Använd ordningsvaktskåren på ett mer effektivt och utstuderat sätt för att etablera kontroll i utvalda områden.
    *Skapa en tydligare samordning med övriga myndigheter, åklagare, skatteverket, kronofogden, tullen m.m. för att slå hårt och återkommande mot de kriminiella nätverken och trötta ut dem.
    *Beslagta fordon, tillhörigheter och tillgångar hellre än gång för mycket än en gång för lite för att störa näringskedjorna.
    *Stop & frisk (NY-style) med mera. Utöka lagstiftningen (tillfälligt?) för att få mer befogenheter och kontroll på folk so m rör sig.
    *Utöka den inre utlänningskontrollen och återstarta REVA
    m.m.....
    Vad väntar vi på? Första dödsfallet av en totalt oskyldig förbipasserande? Första skjutna polisen?
    /tisdagsfunderaren

    David Ericsson
    Bra skrivet men jag tycker omedelbar utvisning vid första allvarligare brott för de som inte har medborgarskap. I Danmark, som jag ofta åker igenom är det militärer som kollar passen och jag lovar: inte en katt kan smita igenom där!

Lästips:

Anamaria Lara Sjögren kör kranväxlare och är med i långköraren Svenska Truckers på TV3. Programmet är nu inne på sin nionde säsong.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Trött på hänsynslösa förare!

Insändare. Jag bor efter vägen i Bergvik, en liten by i Gävleborg. Just nu leder de om E4 på en väg med bitvis 40 kilometer i timmen som hastighetsbegränsning. Tyvärr är det inte många lastbilar och personbilar som respekterar hastigheten.

Storebror ser dig

Ledare. Rubriken syftar på ett uttryck lånat från George Orwells roman 1984. En roman som handlar om hur ett övergripande övervakningssystem håller medborgarna i schack. En dystopi som publicerades 1949 och som känns mer och mer aktuell.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.