Wermdö Flistransporter blåste Linus på slutlönen

Åkeri. Det är inte bara Shahab Enferadi som blivit blåst på lön av företaget Wermdö Flistransporter. Linus Mellblom, chaufför från Gävle, har kopplat in både Transport och Kronofogden i försöken att få ut slutlönen på sammanlagt 40 000 kronor.

Linus Mellblom hade det chaufförsjobb som Shahab Enferadi tog över i januari 2017. Deras berättelser är påfallande lika.

Linus anställdes i augusti 2016 och till en början fungerade det bra, berättar han:

– Företaget vill framstå som seriöst och den första tiden kom lönen som den skulle. Men ganska snart började det spåra ur. Åkeriet fick ekonomiska problem och drog av olika kostnader på min lön.

– Bland annat fick jag betala självrisken på 6 000 kronor efter en kollision med ett rådjur. En larmdosa till bilen försvann. Det påstods vara mitt fel och jag fick löneavdrag på 4 000 kronor.

Även Linus Mellblom reagerade över arbetstiderna:

– Jag jobbade måndag till fredag, tio, tolv timmar per dag. Dessutom jobbade jag helger i bland och man förväntades tvätta och meka med bilen på ledig tid, utan betalning.

Linus sa upp sig och slutade den 13 januari, efter bara ett halvår. När slutlönen och semesterersättningen uteblev kopplade han in facket.

– Transport kallade företaget till förhandling, men åkaren förhalade hela tiden. Det gick inte att få till något möte, så min lönefordran har gått till Kronofogden.

Precis som i fallet Shahab Enferadi hotades Linus Mellblom med stämning.

– Åkeriet påstod att jag orsakat skador för uppåt 200 000 kronor, pengar som jag skulle tvingas betala.

Någon stämning har inte kommit och Linus har nytt jobb. Han säger:

– Jag har gått vidare nu och funderar inte så mycket över tiden på Wermdö Flistransporter. Jag väntar på mina pengar. Men det är klart man blir mörkrädd över att det finns sådana här åkare.

Transportarbetaren har gjort nya försök att få kontakt med ansvariga på åkeriet, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ricken kilbäck:
    30 juli, 2017

    Ja fortsätt gräva å namnge det nya bolaget, bra.

  2. Ingvar Mellblom Pappa till Linus:
    30 juli, 2017

    bra att det kommer fram vilka rötägg det finns i branchen

  3. Thomas "ertho" Eriksson:
    28 juli, 2017

    Påstår åkaren att det finns en skuld så bör denne kunna verifiera detta skriftligt om man begär så och det är inte olagligt att be och få det på papper, möjligtvis obekvämt, vilket åkaren nog är införstådd med. Vad är sant i detta? och framförallt vad tänker sig det fackliga förbund, som Linus förmodligen tillhör, kunna tänkas ställa upp på med t.e.x juridisk rådgivning etc,...-eller helt enkelt driva en process åt Linus om det finns en saklig grund, som kan bevisas vill säga. (påstår därmed inte att Linus har fel, men det bör kunna bevisas för att en process skall kunna komma till stånd)
    Mvh/ertho

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.