Däckverkstad
Close
Vinterdäck på sommarvägar förlänger bromssträckan.
Close

Vinterdäck på sommarvägar – en trafikfara

Däck. Att köra på vinterdäck sommartid är dåligt för miljön och äventyrar säkerheten. Ändå tyder en färsk Sifo-undersökning på att uppåt 147 000 bilar kan rulla på sommarvägarna med vinterdäcken på.

Uppskattningen görs av däcktillverkaren Michelin, som för åttonde året i rad gett Sifo i uppdrag att fråga 4 000 nordiska bilister om bildäck och trafiksäkerhet. Drygt 1 290 av de intervjuade bilisterna var svenskar.

Enligt undersökningen uppskattades tre procent av de svenska bilisterna i juni fortfarande åka på dubbfria vinterdäck eller dubbdäck. Fogar man till det alla bilförare som kör på helårsdäck stiger beräkningen till omkring 342 000 bilar.

– Oroväckande, kommenterar Michelins miljö- och säkerhetsansvariga Marcus Karlsson.

Han påpekar att vinterdäck saknar de egenskaper som krävs på sommarvarma körbanor och lyfter fram en tidigare rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut. I granskningen jämförs vinter- och sommardäck på barmark och testerna visar att bromssträckan på torr asfalt blir ungefär 15 procent längre för vinter- än sommardäck. Detta oavsett hur fort man kört innan man bromsade.

Är asfalten våt blir bromssträckan ännu längre för vinterdäcken, enligt rapporten.

Michelin reagerar också över att så pass många intervjuade bilförare i landet kör på ”helårsdäck”. De är inte olagliga, men innebär ändå en ”stor säkerhetsrisk”, anser däcktillverkaren.

I Sverige ska vinterdäck användas från den 1 oktober till den 31 mars. Dubbdäck är tillåtet från den 1 oktober till den 15 april, och olagligt övrig tid.

I däckbolagets undersökning uppgav 55 procent av svenskarna att de behållit vinterdäcken på efter den 15 april, främst på grund av dåligt vägunderlag och väder. Ser man på bilisterna i norra delen av landet var siffran ännu högre, drygt 80 procent.

Michelin ger en rad tips för en säkrare sommartrafik, förutom att använda sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern:

  • Kontrollera och anpassa lufttrycket efter antal passagerare och last.
  • Kontrollera och sätt däcken med störst mönsterdjup bak.
  • Enligt lag gäller minst 1,6 millimeter mönsterdjup för sommardäck och minst 3 millimeter för vinterdäck.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    6 juli, 2017

    Jag har påsulat michelin året runt däck
    Det var inga hinder enl säljaren.
    Nu ligger de i ngn sorts gråzon avs tekniska egenskaper.
    Ingen säljare som sa stopp, snarare tvärtom.
    Är det då inte så att man lär sig kompensera för de längre bromssträckorna o attdänka farten
    skillnaderna märks inte då i svenska farter.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förare följer regler – och trivs

Åkeri. De allra flesta som kör godstransporter följer reglerna och är nöjda med sina arbetsvillkor. Utvecklingen går åt rätt håll när det gäller kör- och vilotider. Men lastsäkringen har blivit sämre. Det visar Transportstyrelsen tillståndsmätning.

A-traktor

Krav för A-traktorer kan skärpas

Trafik. Olyckorna med A-traktorer har ökat kraftigt de senaste åren. Transportstyrelsen föreslår i dag flera åtgärder för ökad trafiksäkerhet genom hårdare regler – och bibehållen hastighetsgräns på 30 kilometer i timmen.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.