Postnord TPL Månadens klubb
Close
”Vi jobbar för att medlemmarna ska må bra!” Överst till vänster: Jenny Gripskog (sekreterare och skyddsombud), Linda Lööw (ordförande), Håkan Jansson (vice ordförande, huvudskyddsombud), Albin Olsson, Càleb Sainz och Sofie Josephsson (skyddsombud).
Close
Månadens klubb

”Vi har visat att vi står starka”

Postnord TPL Jönköping. Det finns skäl att vara avundsjuk på den aktiva fackklubben vid Postnord TPL:s jättelager i Jönköping. Men de anställda har haft ett tufft år med ny arbetsgivare och nytt datorsystem. Oro, ilska, tårar.

– Det har varit turbulent, summerar Linda Lööw.

Hon tog över ordförandeklubban när Electrolux Distriparts flyttade och Postnord TPL hösten 2018 tog över lagret. Liksom uppdraget att leverera reservdelar till en stor kunds utomhusprodukter.

Ägarbytet ledde till nytt avtal och nytt fackförbund, Transport i stället för IF Metall. Det fackliga intresset växte och klubbstyrelsen ökade från sju till nio ledamöter. Kvinnorna är i majoritet och fler skyddsombud har utsetts.

– Vad vi tagit oss igenom! Det har hänt så sjukt mycket, utbrister skyddsombudet och klubbens sekreterare Jenny Gripskog.

Kollegorna nickar över mackorna i samlingssalen. De hade ett bra fackligt samarbete med Electrolux och förmånliga lokala avtal. Med TPL kom striktare mallar. Avdelningar flyttades och byggdes om, plocksättet ändrades och ett nytt datorsystem skapade ”kaos och oerhörd stress”. Den goa, familjära stämningen försvann.

– Men den börjar komma tillbaka nu, säger Jenny.

– Det är ingen som gråter längre, instämmer Linda.

Klubben tacklar situationen med täta möten. Alla avdelningar är representerade. Man delar på ansvar och arbetsuppgifter.

– Utan vår kunskap hade det nog inte gått så bra, tror vice ordföranden och huvudskyddsombudet Håkan Jansson.

– Vi har varit eniga och starka, fyller Jenny och Linda i.

Styrelsen jobbar fortfarande för att övertyga metallarna om att byta fack. Antalet transportare är uppe i 75 procent (från 90 hos IF Metall). Transports kurs, Startpunkten, har hållits på plats – för pengar som klubben vann i en lokal förhandling.

En annan vinst utmynnade i en personalfest.

Tvisterna har bland annat rört missade besked om inhyrda och felaktiga kompsaldon.

– Vi har fått behålla saker som 15 minuters betald paus och dagflex 30 minuter per dag. Det trodde vi knappt, säger ordförande Linda.

Med förra ägaren var facket överens om att inte använda bemanningsföretag. I stället anlitas visstidsanställda, på timmar. Vid årets högsäsong hyrdes personal för första gången in. Fler arbetare krävdes när datorsystemet skulle gnuggas in. De inhyrda har nu slutat och klubben ser det som en engångsföreteelse.

– I början lyssnade ingen på oss, fast vi är proffs på det vi gör. Nu har vi visat ledningen var vi står, säger Linda Lööw och Håkan Jansson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Ung kvinna som lyfter tungt paket på ett lager.

Unga arbetare lever farligt

Arbetsskador. Unga mellan 20 och 24 år skadar sig oftare på jobbet, utsätts för mer sexuella trakasserier och får ofta utföra de mest ansträngande arbetsuppgifterna. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.