Bussen som styrs av ett digitalt staket.
Close
Bussen styrs av ett digitalt staket.
Close

Vi har åkt buss som styrs av digitala staket

Ny teknik. Efter terrorattacken på Drottninggatan inleddes en diskussion om satellitstyrda staket – kallat geofencing. Under måndagen berättade inblandade parter att framtiden är rätt så nära. Till viss del är den redan här.

Längst fram i bussen är platserna reserverade. Där sitter infrastrukturministern, hans folk och representanter från Volvo lastvagnar. Bussen är en elhybrid och går tyst. Det hänger stora skärmar i mitten, längst fram och så en framåtriktad längst bak. Skärmarna visar det som gps-signalerna säger till bussen. Alltså de regler som det satellitstyrda staketet angett.

En sväng till höger och chauffören kör helt utan begränsningar. Bilen kan, om föraren vill, gå över till dieselmotorn och det tryck han sätter på pedalen avgör hur fort det ska gå. Bussen åker in på en vändplats och kör tillbaka.

Men så närmar vi oss en zon som börjar vid ett vitt hus på vänster sida av Drottning Kristinas väg, mitt i Kungliga tekniska högskolans område i Stockholm. Föraren slår plattan i botten, det kan vi se på de där skärmarna. Men vi rör oss ändå i exakt 20 kilometer i timmen. Ett 100-tal meter framåt ser vi en skylt som varnar om ett gångtrafikområde. Bilen saktar in och väl inne på området ser vi att föraren fortfarande gasar allt han kan, men nu är vi nere i fem kilometer i timmen.

Sedan är det roliga slut.

Provturen med den geofencade bussen var avslutningen av ett större spektakel. Trafikverket hade bjudit in till en pressträff för att berätta mer om hur arbetet går när det gäller uppkopplad styrning av yrkesfordon i landets städer.

För lite mer än ett år sedan fick myndigheten i uppdrag av dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson (S) att leda ett arbete kring den nya tekniken. Men hon fick som bekant gå efter problem med it-säkerheten på Transportstyrelsen. Hennes efterträdare Tomas Eneroth (S) fick inleda tillställningen med att säga några ord om det arbete som pågår. Det handlar om många inblandade. Tungviktare från svensk fordonsindustri var också där: Vi pratar både Volvo, Scania och fordonselektronikföretaget Veoneer.

– Jag vill att Sverige ska vara en permanent världsutställning för ny teknik, sa Eneroth.

Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket, berättade att den påskyndade diskussionen om digitala staket började med terrorattentatet på Drottninggatan förra året. Men att de säkerhetsvinster som kan komma lika mycket handlar om allmän trafiksäkerhet och möjligheter att minska utsläppen. Trafiksäkerhet genom att ingen förare ska kunna köra för fort. Miljötänket handlar om att kommunerna ska kunna ställa vissa krav för att fordon ska kunna köras i vissa områden i städerna.

– Vi kan börja med ett frivilligt system. Det finns många vinster att plocka hem direkt. Industrin har tekniken, och många transportföretag vill ha den, sa Krafft.

Daniel Helldén, miljöpartistisk trafikborgarråd i Stockholm, berättade att staden infört möjligheter för företag att leverera gods på natten om bilarna kör på el, för att minska störande buller. Han hoppades att geofencing gör att det ska gå att se till att åkerier och chaufförer följer de uppsatta reglerna. Dessutom ska det kunna minska riskerna för terror.

Men vad det verkade på dem som talade är detta en bit bort. Industriföreträdarna talade om att tekniken överlag redan finns. Men det handlar om att få fordonsköparna att betala för sig. Själva tekniken är inte så dyr, men utvecklingskostnaderna kostar desto mer. Den teknik som finns har redan i dag en precision på ungefär 20 centimeter. Däremot tror få att det går att förmå åkerier att installera system med geofencing på de fordon som finns i flottan. Snarare handlar det om att ge morötter för att nya bilar ska ha utrustningen.

Men det finns fortfarande många frågetecken. Till exempel: Vad ska hända när eller om ett fordon tappar kontakten med satelliten?

Den som lever får se. I höst ska Trafikverket presentera en handlingsplan för verklig implementering.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.