Cecilia Wallin
Close
Cecilia Wallin utanför det tillfälliga sjukhuset vid Älvsjömässan. Hon ska just gå på sitt skift, hon jobbar 10 till 22.
Close
Corona

Varslade sjukreseförare kör coronaambulans

Sjukresor. Cecilia Wallin och samtliga kollegor på Sirius sjukresor har sagts upp från sina arbeten på grund av minskade intäkter på grund av corona. Under uppsägningstiden kör de ambulans – med coronapatienter.

Transportarbetaren når chaufför Cecilia Wallin vid en paus under ett av hennes tolv timmar långa arbetspass.

– Först tänkte jag nej, nej, aldrig i livet. Men sen fick man höra om den höga lönen och då blev det lite intressant. Men sen tackade jag nej av andra orsaker.

– Men hur som helst, jag hoppade på i alla fall och har inte ångrat det. Jag känner mig trygg med det här, säger hon.

Cecilia Wallin och hennes kollegor fick en halv dags utbildning med bland annat smittskydd från uppdragsgivaren Aisab, Stockholmsregionens ambulansföretag.

Bästa skillnaden mot det vanliga jobbet är lönen. 250 kronor i timmen dagtid och betydligt mer betalt för kväll och helg.

Sammanlagt är det i skrivande stund 64 förare från Sirius, som ägs av Taxi Stockholm, och Taxi Stockholm som fått tillfälliga arbetsuppgifter kopplade till att köra coronasmittade. De mest akuta fallen körs fortfarande i vanliga ambulanser av rutinerad sjukvårdspersonal. Siriusförarna kör i sina åkeriets egna bilar.

– Vi kör i ambulanskläder, det känns lite lyxigt om man säger så.

Är det tufft att köra sjuka?

– Jag körde bårtransport när vi hade det på Sirius, så jag är van. Men de vi kör är inte jättedåliga, det är ambulansen som tar de värsta fallen.

Känner du dig trygg?

– Jag det gör jag. Vi gör det jättenoggrant och har hela kittet med skydd. Jag är mer orolig ute i det civila än här.

Cecilia Wallin har jobbat för Sirius sedan 2003. Hon är inne på sina sex månaders uppsägningstid. Kollegan hon kör med får stämpla ut redan den sista maj.

Exakt hur länge de ska köra coronapatienterna vet ingen, några veckor till i alla fall. Men ingen kan ju svara på hur utvecklingen blir.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Niklas Knight, vd Best Transport

”Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor”

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

”Lite kul ska vi ha också”, säger nya förarklubben på Connect bus. Från vänster Rebwar Hamasaeed (ledamot), Ann-Britt Boström (ledamot), Pernilla Lagerholm Sköld (ordförande), Erik Smedjeborg (skyddsombud) och Mikael Davidsson (sekreterare). Foto: Justina Öster

”Vaccinera oss chaufförer!”

Förarklubb. Förarna på Connect bus i Örebro har nyss dragit i gång sin klubb. Gå inte bakom backande bussar, vädjar de. Och tipsar arkitekter och beslutsfattare: – Lyssna på oss när ni planerar entréer och parkeringar vid sjukhus!

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringsförslag: Förläng YKB med ett halvår

Åkeri. Regeringen lägger fram ett förslag som ska göra att chaufförers yrkeskompetensbevis (YKB) kan förlängas med sex månader, räknat från att det gått ut.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.