Ledare

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

I slutet av juni åkte Transportarbetaren till Polen. Vi ville veta varför Polen och andra öststater slagits så ihärdigt mot reglerna i det så kallade mobilitetspaketet.

Efter publiceringen fick vi en del kritik. Varför skriver ni om Polen och polska chaufförer?

På resan hade vi med oss frågor. Och en del förutfattade meningar. En sådan var att Polen rimligen måste uppleva samma sorts lönedumpning från ”öst” som exempelvis Sverige och Danmark. Vid Polens östgräns ligger Ukraina och Belarus, två länder som ligger långt efter Polen lönemässigt. Därifrån kommer tiotusentals chaufförer som får arbetstillstånd och jobb i polska åkerier.

I Sverige är det ju minst sagt vanligt att förare från östra Europa får sämre betalning och sämre villkor än svenska förare, när de får jobb i svenska transportföretag. Det är så vanligt att jag faktiskt förutsatte att det är likadant i Polen. Det vill säga ukrainska och belarusiska förare måste väl utnyttjas på samma sätt?

Vill inte den polska åkerinäringen få stopp på den lönedumpningen?

Vi träffade ett ganska stort antal polska chaufförer och åkare. Vi pratade med flera ukrainska och vitryska förare som vi slumpvis mötte.

Vid alla samtal ställde vi tjatiga frågor om lönevillkoren för den utländska arbetskraften. Svaret blev konsekvent detsamma, även från chaufförer som ville vara anonyma:

Förare från Polens grannstater i öst får samma lön som polska chaufförer, när de jobbar i polska åkerier!

Vårt reportage är ingen vetenskaplig undersökning. Och kanske blev vi förda bakom ljuset. Men känslan som bet sig fast var att det var chaufförernas marknad. Att de visste sitt värde och verkligen fick likvärdig betalning.

Varför är det inte likadant i Sverige? Vad är det som gjort att så många av våra åkeriföretag satt i system att dumpa lönerna när svenska förare ersätts med arbetskraft från Polen, Baltikum eller Rumänien?

Nu ska mobilitetspakets skärpta regler drivas igenom och det kommer att bli ett tufft jobb för svenska myndigheter. Vem ska se till att utstationerade chaufförer verkligen får svensk lön?

Det ligger i farans riktning att uppdraget går till Arbetsmiljöverket, en myndighet som visat sig helt tandlös när det gäller tillsynen över arbetstidsreglerna i taxi.

Transport står också inför en stor utmaning. Alltför många åkerier i Sverige saknar i dag kollektivavtal. Och någon klar strategi finns inte längre när facket knackar på dörren och åkaren säger nej tack till avtal.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.