Ledare

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

I slutet av juni åkte Transportarbetaren till Polen. Vi ville veta varför Polen och andra öststater slagits så ihärdigt mot reglerna i det så kallade mobilitetspaketet.

Efter publiceringen fick vi en del kritik. Varför skriver ni om Polen och polska chaufförer?

På resan hade vi med oss frågor. Och en del förutfattade meningar. En sådan var att Polen rimligen måste uppleva samma sorts lönedumpning från ”öst” som exempelvis Sverige och Danmark. Vid Polens östgräns ligger Ukraina och Belarus, två länder som ligger långt efter Polen lönemässigt. Därifrån kommer tiotusentals chaufförer som får arbetstillstånd och jobb i polska åkerier.

I Sverige är det ju minst sagt vanligt att förare från östra Europa får sämre betalning och sämre villkor än svenska förare, när de får jobb i svenska transportföretag. Det är så vanligt att jag faktiskt förutsatte att det är likadant i Polen. Det vill säga ukrainska och belarusiska förare måste väl utnyttjas på samma sätt?

Vill inte den polska åkerinäringen få stopp på den lönedumpningen?

Vi träffade ett ganska stort antal polska chaufförer och åkare. Vi pratade med flera ukrainska och vitryska förare som vi slumpvis mötte.

Vid alla samtal ställde vi tjatiga frågor om lönevillkoren för den utländska arbetskraften. Svaret blev konsekvent detsamma, även från chaufförer som ville vara anonyma:

Förare från Polens grannstater i öst får samma lön som polska chaufförer, när de jobbar i polska åkerier!

Vårt reportage är ingen vetenskaplig undersökning. Och kanske blev vi förda bakom ljuset. Men känslan som bet sig fast var att det var chaufförernas marknad. Att de visste sitt värde och verkligen fick likvärdig betalning.

Varför är det inte likadant i Sverige? Vad är det som gjort att så många av våra åkeriföretag satt i system att dumpa lönerna när svenska förare ersätts med arbetskraft från Polen, Baltikum eller Rumänien?

Nu ska mobilitetspakets skärpta regler drivas igenom och det kommer att bli ett tufft jobb för svenska myndigheter. Vem ska se till att utstationerade chaufförer verkligen får svensk lön?

Det ligger i farans riktning att uppdraget går till Arbetsmiljöverket, en myndighet som visat sig helt tandlös när det gäller tillsynen över arbetstidsreglerna i taxi.

Transport står också inför en stor utmaning. Alltför många åkerier i Sverige saknar i dag kollektivavtal. Och någon klar strategi finns inte längre när facket knackar på dörren och åkaren säger nej tack till avtal.

S vill se ökade kontroller på vägarna

Debatt. För tusentals svenskar är vägarna den dagliga arbetsplatsen. Precis som på vilken arbetsplats som helst måste även Sveriges yrkesförare kunna lita på att de varje dag möts av schysta arbetsvillkor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Rösta på Miljöpartiet, någon?

Politik. Miljöpartiet är, eller snarare var ett så kallat gräsrotsparti, sprunget ur rörelser som Alternativ Stad i Stockholm och många utomparlamentariska aktioner. Som almstriden där almarna i Kungsträdgården räddades och ockupationerna av kvarteren Mullvaden och Järnet.

De små stegens förbannelse

Arbetsvillkor. Då åkerier söker chaufförer på Facebook som är ”stresståliga, erfarna, socialt kompetenta och har alla behörigheter”, brukar ett skämt i kommentarsfältet vara: ”Kan man jobba hemifrån?”

Tjuvheder?

Fattiga & rika. ”Det är så jävla dumt att man har lust att skära sig i handlederna!” brukar min kollega Jonny säga på oefterhärmligt Västmanlandsmål. Ja så kan det kännas ibland när man till exempel tänker på att högsta mode bland unga tjejer i dag verkar vara att ”skönhetsoperera” sig.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Vi i facket är La Résistance

Facklig utbildning. Nu ska jag berätta en hemlighet: under de 20 år som jag jobbat till och från som väktare (mest till) har jag aldrig varit fackligt aktiv, ej heller har jag gått någon facklig kurs.

Kärt barn har många namn

Ordkunskap. Året är 2015 och mina barn är tre respektive ett år. Det är också året då sången Snoppen och snippan ser dagens ljus. Den blir en formidabel hit. Barnen älskar den mer än Babblarnas första låt. Jag kommer på mig själv att sjunga med: ”Snoppen och snippan, vilket härligt gäng. Snippan och snoppen, sjunger vår refräng…”

Karensdagen – ett gissel som måste bort

Sjukt. Jag har en vän som har kört slut på sin axel. Varje dag går hon till jobbet och har ont. Jag tjatar på henne att hon ska gå till läkaren och hon svarar: ”men då blir jag ju sjukskriven i minst åtta veckor”. Hon säger att hon inte kan vara sjukskriven så länge, att hon sviker sina kollegor och när hon kommer tillbaka till jobbet är det ännu mer att göra.

Rätt eller fel – bra eller dåligt?

Ordförandeord. Under mina 36 år som medlem i förbundet, och snart lika lång tid som fackligt aktiv, har jag ganska ofta funderat på frågan om vad som är en bra, en hyfsad eller en dålig uppgörelse eller förhandling, och vem som avgör eller graderar det egentligen?

Pengar, pengar, pengar…

Ledare. Pengar. Det är det som får världen att snurra om man ska tro den gamla musikdängan Liza Minelli sjöng. Och visst styr pengar det mesta. Till exempel styr det arbetskraftsinvandringen, om man får stanna i landet eller inte.

Måste vi ha skinn på näsan för att hänga med i lönen?

Debatt. Jag läst en undersökning om att kvinnor drar sig för att söka välbetalda jobb av rädsla för att bli sexuellt trakasserade och att trakasserierna sticker ut på arbetsplatser där det ena könet dominerar.

Styrkan finns när den behövs

Ordförandeord. Det börjar blåsa upp på allvar i avtalsrörelsen. Med viss förvåning noterar jag att det verkar viktigt för många att Transports medlemmar inte under några omständigheter ska få mer än andra i avtalsrörelsen.

Märket, pensionsålder och hållbart arbetsliv

Ledare. I Frankrike protesterade facken mot höjd pensionsålder när regeringen Macron vill höja från 62 år till 64 år. Det fick landets hamnarbetare, lastbilsförare, tågarbetare, bussförare, lärare, anställda vid kärnkraftverk, oljeraffinaderier och kommunal sophämtning med flera andra att strejka.

DEBATT / PLATTFORMSJOBB

Lön från arbete ska gå att leva på

Debatt. Det verkar pågå en trend bland liberaler att testa på ”vanliga” jobb i ett försök att bygga upp förtroende – för att sedan tala om hur arbetsmarknaden och tryggheten ska avregleras och bli mer flexibel för att fler ska komma i arbete. Ett väldigt tafatt försök att låtsas bry sig om arbetare.

Skyddsombuden finns för din hälsa

Debatt. År 2022 har övergått till 2023 och när vi summerar antalet döda i arbetet för föregående år landar det på 49 personer totalt sett, enligt Arbetsmiljöverket. Räknar vi enbart svenska olyckor i arbetslivet blir det 41 personer som inte kommit hem från sina arbeten.