Ledare

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

I slutet av juni åkte Transportarbetaren till Polen. Vi ville veta varför Polen och andra öststater slagits så ihärdigt mot reglerna i det så kallade mobilitetspaketet.

Efter publiceringen fick vi en del kritik. Varför skriver ni om Polen och polska chaufförer?

På resan hade vi med oss frågor. Och en del förutfattade meningar. En sådan var att Polen rimligen måste uppleva samma sorts lönedumpning från ”öst” som exempelvis Sverige och Danmark. Vid Polens östgräns ligger Ukraina och Belarus, två länder som ligger långt efter Polen lönemässigt. Därifrån kommer tiotusentals chaufförer som får arbetstillstånd och jobb i polska åkerier.

I Sverige är det ju minst sagt vanligt att förare från östra Europa får sämre betalning och sämre villkor än svenska förare, när de får jobb i svenska transportföretag. Det är så vanligt att jag faktiskt förutsatte att det är likadant i Polen. Det vill säga ukrainska och belarusiska förare måste väl utnyttjas på samma sätt?

Vill inte den polska åkerinäringen få stopp på den lönedumpningen?

Vi träffade ett ganska stort antal polska chaufförer och åkare. Vi pratade med flera ukrainska och vitryska förare som vi slumpvis mötte.

Vid alla samtal ställde vi tjatiga frågor om lönevillkoren för den utländska arbetskraften. Svaret blev konsekvent detsamma, även från chaufförer som ville vara anonyma:

Förare från Polens grannstater i öst får samma lön som polska chaufförer, när de jobbar i polska åkerier!

Vårt reportage är ingen vetenskaplig undersökning. Och kanske blev vi förda bakom ljuset. Men känslan som bet sig fast var att det var chaufförernas marknad. Att de visste sitt värde och verkligen fick likvärdig betalning.

Varför är det inte likadant i Sverige? Vad är det som gjort att så många av våra åkeriföretag satt i system att dumpa lönerna när svenska förare ersätts med arbetskraft från Polen, Baltikum eller Rumänien?

Nu ska mobilitetspakets skärpta regler drivas igenom och det kommer att bli ett tufft jobb för svenska myndigheter. Vem ska se till att utstationerade chaufförer verkligen får svensk lön?

Det ligger i farans riktning att uppdraget går till Arbetsmiljöverket, en myndighet som visat sig helt tandlös när det gäller tillsynen över arbetstidsreglerna i taxi.

Transport står också inför en stor utmaning. Alltför många åkerier i Sverige saknar i dag kollektivavtal. Och någon klar strategi finns inte längre när facket knackar på dörren och åkaren säger nej tack till avtal.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Ur led är tiden

Livet. ”Ur led är tiden”, vad menas egentligen med de orden? Från början myntade av William Shakespeare. Tiden är vad den är och går inte att ändra på vad vi än gör. Kanske är de där orden bara ett sätt att markera att något gått åt helvete och blivit en ”utmaning”.

Hårt regn

Orostider. Jag får en känsla, inte minst genom litteraturen, att kriget närmar sig alltmer. Två svenska krigsskildringar har jag läst den senaste tiden. Hårt regn av Micke Evhammar och Vägriddare av Pelle Filipsson.

AI – himmel eller helvete?

Ny teknik. Vi som har den, numera rätt tveksamma, förmånen att köra nya lastbilar – av alla märken, vet redan en del om artificiell intelligens, AI. Konstruktörer och ingenjörer grubblar ikapp om att bygga ”smarta” lastbilar. Men med mycket varierande resultat.

Vad är ministerns klimatlöften värda?

Debatt. Uppropet från över 600 företag och tre stora fackförbund fick klimatministern att utlova att Sveriges samtliga klimatmål står fast. Mer oroande är ett regeringens enmansutredare John Hassler faktiskt föreslår något helt annat.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Egon tar över i de offentliga rummen

Spaning. Känner ni till radioprogrammet Spanarna? En programledare och tre så kallade spanare försöker avläsa trender i vår vardag och kommer med visioner för framtiden. Här kommer min spaning.

Våga prata om psykisk ohälsa

Hälsa. Den psykiska ohälsan ökar för varje år i det svenska samhället. En skrämmande trend är att den också ökar bland unga människor. Min enkla förklaring till varför det förhåller sig så är att vi (homo sapiens) inte är gjorda för detta moderna samhälle.

Jag fick en vacker turkos cykel i stället

Pengar. Jag är uppvuxen i en by i Västmanland. Min tyska mamma var ensamstående och min biologiska far satte plikttroget in underhållet på hennes konto varje månad. Än i dag förstår jag inte hur hon fick ihop det jo… hon var ett ekonomiskt geni! Hon vände och vred på varenda krona. Hennes tid och ork gick åt för att få allt att funka.

Upp till kamp!

Ledare. Striden om arbetsmarknadsmodellen har blossat upp. Svenska fackförbund kräver kollektivavtal hos tech-företag och andra internationella aktörer som Tesla.

Stå upp för den svenska modellen!

Ordförandeord. Den svenska modellen utmanas på allvar av Elon Musk och hans företag Tesla. Det verkar som om företaget på riktigt tycker att man står över den i Norden gällande modellen med kollektivavtal, och parter som hanterar frågorna på arbetsmarknaden.

Korkat om mensskydd

Insändare. Hej! Jag såg att ni har en otroligt korkad artikel i nummer 6, där ni nedgraderar kvinnan till en könlös stackare som bara är en livmoderbärare. Vad är då en man i era ögon – en penisbärare?

Tack för ingenting, Arbetsmiljöverket!

Insändare. Nu slutar snart generaldirektören för Arbetsmiljöverket, Erna Zelmin, sitt uppdrag och antalet arbetsplatsolyckor ser i år ut att nå nya rekordnivåer. Vilket fokus har man då på Arbetsmiljöverket? Jo, att man ska ut och inspektera företag där de anställda har många digitala möten, för de kan bli trötta i hjärnan av alla möten och även drabbas av teknikstrulångest. Detta ska göras i ett EU-projekt. Herregud!

Det handlar om det fria ordet

Ledare. Fler och fler tidningar halverar sin utgivning, går över till digital utgivning eller läggs ner helt. Detta påverkar tidningsbuden och på flera ställen varslas det om uppsägningar.

Vilken roll och vilken koll ska medlarna ha?

Ordförandeord. Vilken roll, vilken koll och vilket uppdrag har egentligen Medlingsinstitutet? Vi har på kort tid tvingats varsla på både bevakningsavtalet och taxiavtalet. Möjligen kan det också bli tuffa tag inom flygsektorn där förhandlingarna pågår för fullt.

Ta tag i det som plågar taxi

Debatt. Taxibranschen har en viktig funktion när det gäller att erbjuda säkra och pålitliga transporter till människor. Trots denna viktiga roll har branschen ställts inför djupgående strukturella utmaningar som har haft negativa konsekvenser både för förare och taxibolag.