Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Hamnkonflikten i Göteborg kan ha kostat företagen uppåt 12,8 miljarder kronor i förluster, hävdar en regional näringslivsorganisation. Klädföretag har tvingats rea ut produkter som blivit försenade när godset blivit omdestinerat till andra hamnar, uppger forskare på Handelshögskolan.

Erik Helgeson, talesperson och styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet, är skeptisk:

– Det är svårt att bemöta sådana uppgifter. Jag har ingen insyn i klädindustrin. Men det är klart att man frågar sig om det är seriös forskning eller lobbyarbete, som ska understödja kraven på inskränkningar av konflikträtten.

Om drygt två veckor skulle regeringen ha presenterat utredningen som sett över rätten att vidta strejker och andra stridsåtgärder.

Från fackligt håll finns en stor oro för inskränkningar. Där höjs också röster för att konflikten i Göteborgs containerhamn blivit en förevändning för näringslivet och borgerliga politiker att kräva förändringar man länge velat ha.

I de senaste avtalsrörelserna har arbetsgivarsidan exempelvis velat stoppa rätten att vidta sympatiåtgärder. Man har också efterlyst en princip om ”proportionalitet”. Det ska inte vara möjligt att ta ut en liten yrkesgrupp, ett fåtal nyckelpersoner, som stänger en hel fabrik eller industri.

Inför utredningen har det spekulerats i skadeverkningar som hamnkonflikten kan ha orsakat. Handelshögskolan har startat en studie som tar sikte på företagen, bland annat inom modesektorn.

Rapporten är inte släppt än, men enligt tidningen Dagens Nyheter uppger fem stora klädkedjor att deras transportkostnader ökat med 30 till 70 procent, när gods omdestinerats från Göteborg till andra hamnar.

Den lokala näringslivsorganisationen Business region Göteborg uppskattar att näringslivet förlorat mellan 6,4 och 12,8 miljarder kronor. Då har containrar styrts om till andra hamnar och i en del fall fått åka långa sträckor på lastbil.

Kritikerna anser att förtroendet är skadat för Göteborgs hamn, trots att inga stridsåtgärder vidtagits från någon part sedan försommaren 2017. Flera storkunder och rederier har valt bort Göteborg sedan konflikten bröt ut för två år sedan.

Hamnarbetarförbundets Erik Helgeson är skeptisk även på den här punkten:

– Om förtroendet är skadat för Göteborg som hamn, är det ju konstigt att de andra hamndelarna – roro- och bilterminalen – går bättre än någonsin. Där är det all-time-high.

– I de hamnarna har Hamnarbetarförbundet ännu större andel av medlemmarna, än i APM Terminal som konflikten gäller. Det rimmar illa med att det är vi som påstås skada förtroendet för Göteborgs hamn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport utökar blockaden till att gälla alla svenska hamnar

Blockad. (Uppdaterad 16 november 2023.) Transports sympatiåtgärder för IF Metall utökas till att gälla blockad för lossning och lastning av Tesla-bilar i alla svenska hamnar. Blockaden börjar gälla klockan 12 den 17 november.

Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, om blockaden i de fyra hamnar som träder i kraft den 7 november. (bilden är ett montage). Foto: Justina Öster

Vad händer med Transports Tesla-blockad?

Hamn. IF Metall strejkar för kollektivavtal på Teslas verkstäder. Nu har facket och företaget satt sig vid förhandlingsbordet. Ändrar det Transports planerade Tesla-stopp i fyra hamnar? Vi ställde frågan till Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth Transports förbundsordförande framför ett fartyg.

Transport varslar om blockad i fyra hamnar

Hamn. IF Metall ligger i konflikt med Tesla där Tesla inte vill teckna kollektivavtal. De har nu begärt sympativarsel av Transport som svarar med att varsla om sympatiåtgärder i form av blockad mot all lastning och lossning av Tesla-bilar i fyra hamnar.

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.