Bevakning.
Hundratals anställda i bevakningsbranschen har inte fått den löneökning som Transport förhandlade fram i våras. Orsaken är att ett antal företag hänger i luften, efter en omorganisation på arbetsgivarsidan.
– Jag förstår att många medlemmar är besvikna. Vi jobbar intensivt för att hitta en lösning och målet är att alla som drabbats ska få retroaktiv löneökning från den 1 juni då det nya avtalet började gälla, säger Jerker Nilsson, central ombudsman med ansvar för bevakningsbranschen.
I slutet av maj tecknade Transport ett treårigt avtal, som ger en löneökning på totalt 1 702 kronor. Den första löneuppräkningen, 569 kronor, skulle ske i juni.
Men redan när avtalet tecknades fanns orosmoln på himlen. En majoritet av bevakningsföretagen hade bestämt sig för att lämna arbetsgivarorganisationen Almega och i stället starta ett nytt förbund under Transportföretagens paraply.
Kruxet är att en del bolag inte velat lämna Almega. De företagen är i praktiken avtalslösa och ett fåtal har valt att inte betala ut den framförhandlade löneökningen.
Jerker Nilsson säger:
– Grundförutsättningen är att Transport vill ha ett avtal med en arbetsgivarorganisation. Under sommaren har vi jobbat intensivt med att försöka förmå bolagen som hänger i luften att antingen gå med i det nya förbundet, Säkerhetsföretagen, eller teckna separat avtal med Transport.
– Då blir det fråga om hängavtal eller företagsavtal, som i så fall har samma innehåll som vårt riksavtal.
Fortfarande är en del företag avtalslösa. Främst handlar det om mindre bolag. Men bland dem finns också två larmcentraler och två stora företag som utför parkeringsövervakning. De två är Apcoa och Q-park, som båda delat upp sina verksamheter i två olika bolag – ett för privat och ett för kommunal gatumark.
Under augusti har Transport fått samtal från många arga medlemmar som inte fått den nya lönen. Bland annat från Apcoa och Q-Park. Jerker Nilsson förklarar är det svårt för facket att veta exakt vilka företag som är avtalslösa och som hållit inne löneökningen.
– Därför är det viktigt att medlemmarna hör av sig till oss, så att vi får reda på om det finns fler bolag som inte betalat ut den nya lönen. Sedan är det förstås bra om medlemmarna själva trycker på i sina företag, så att vi får kollektivavtal som täcker alla.
Enligt Jerker Nilsson har i vart fall Apcoa-bolagens ledning uttryckligen lovat att betala ut retroaktiv lön, när avtalsfrågan väl är löst.
Kolla ditt företag
Här kan du kolla om din arbetsgivare har kollektivavtal. I listan finns de bevakningsföretag som är bundna av avtal – antingen genom medlemskap i arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen eller genom så kallat hängavtal, tecknat direkt med Transport. Om ditt företag inte finns med på listan och du inte fick lönehöjning i juni – hör av dig till Transport. Listan uppdaterades den 22 september.
Integritet.
Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.
Åkeri.
Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.
Insamling.
Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.
Miljöarbete.
I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.
Transport.
Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.
Juridik.
Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).
Hamn.
Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".
Servicetrafik.
Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.
Vätgas.
I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.
Tidningsbud.
Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.
Fyg.
I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.
Arbetsmiljö.
För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.
Utbildning.
På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.
Arbetsmiljö.
Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.
Trafik.
Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.