Anders Palmqvist från Transports Malmöavdelning. Foto: John Antonsson
Close
Anders Palmqvist från Transports Malmöavdelning.
Close
Arbetsmiljö

Miljonnota för brister i arbetsmiljön

Viten. Transportarbetarens genomgång visar att Arbetsmiljöverket ställt många krav på UPS. De senaste åtta åren har myndigheten hotat med vite 12 gånger. Som mest 1,2 miljoner kronor.

När Arbetsmiljöverket genomfört en inspektion ställer de ibland krav på att arbetsgivaren ska lösa vissa saker. Det kan vara arbetsmoment som är osäkra eller riskbedömningar som måste göras. För företag som inte löser problemen hotar vite.

Under de åtta senaste åren har Arbetsmiljöverket beslutat om 12 förelägganden med vite mot UPS.

Ett av de högsta vitena kom efter att arbetsmiljön på Sturup-terminalen sattes under lupp.

Allt hade börjat med att regionala skyddsombudet Anders Palmqvist skickat in en begäran om arbetsmiljöåtgärder till Arbetsmiljöverket.

Terminalarbetarna förväntades göra tunga lyft. Ibland rörde det sig om manuell hantering av paket som vägde upp till 70 kilo.

Problemen grundar sig dels i gamla lokaler och otillräckliga tekniska lösningar. Och dels i att paketbilarna är trånga utan utrymme för att lägga gods på pall. Det hela slutade med ett vite på 1,2 miljoner kronor för UPS.

Fler liknande ärenden

Arbetsmiljöverket har drivit liknande ärenden på flera andra orter, som också lett till föreläggande om vite och vite när företaget inte löst problemet.

Transportarbetaren har tidigare berättat om att chaufförerna i de lätta lastbilarna i regel kör bilar utan AC. Anders Palmqvist krävde att Arbetsmiljöverket skulle agera för att de lätta lastbilarna ska få klimatanläggning och backvarnare. Där valde Arbetsmiljöverket att avslå hans begäran och i stället inleda ett eget ärende om såväl backvarnare som klimatet i bilarna.

– Där har UPS skickat in en riskbedömning som vi tycker är helt horribel. Företaget håller med om att det är en allvarlig risk när det blir för varmt i bilen och har föreslagit ett antal åtgärder. Bland annat att förarna ska få kontinuerlig träning i att självreglera värmen, klä sig i lager, undvika koffeinhaltig dryck och uppmuntras att äta varierad och hälsosam kost.

Är det alltid så hårt motstånd?

– Nej inte alltid. Jag tycker de lokalt ansvariga försöker göra det bästa de kan för arbetsmiljön och ibland vill göra mer än de får tillåtelse att göra. Men när något kostar pengar bromsas det uppifrån, säger Anders Palmqvist.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fredrik Lindby. Foto: Justina Öster

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.