Close
Pamela Horn har upplevt samma problem varje sommar under sina år som chaufför hos UPS.
Close

UPS-bilar saknar AC: ”Som att jobba i en bastu”

Arbetsmiljö. UPS-chaufförer larmar. Deras bilar blir stekheta på sommaren och saknar aircondition. Företagets lösning: Drick mer vatten.

Många dagar står temperaturmätaren utomhus på mer än 25 grader. Då blir det betydligt varmare i UPS plåtburkar utan luftkonditionering. UPS-chaufförerna fruktar fortfarande den värsta värmeböljan. Chauffören Pamela Horn möter Transportarbetaren på vändplanen utanför UPS terminalområde i Jönköping.

– Vad gör man? Rutan har man alltid nedvevad. Den som har tur får köra en Iveco som har skjutdörr i hytten. Då kör man med den öppen.

Pamela Horn har jobbat som chaufför på UPS i fem år och det har varit samma i alla år. Ingen AC i bilarna och supervarmt på somrarna.

– Det blir värst i paketutrymmena. Då springer man gatlopp för att slippa vara inne i värmen.

Gör UPS någonting för att det inte ska vara outhärdligt de varma dagarna?

– I stället för AC får vi daglig information om att dricka mycket vatten.

Vi ringer chauffören Ronald Witkowski, Transportombud på UPS i Göteborg.

Hur varmt är det?

– Jättevarmt. Speciellt i de små bilarna där är det katastrofalt. De är klädda i aluminium från golv till tak. Det blir som en ugn. Kollegor har mätt upp nära 50 grader i bilen. Det är som att köra runt i en bastu.

UPS är ett av världens största transportföretag. Kritiken om AC är inte ny. Transport har försökt få till klimatsystem i bilarna sedan 1990-talet och i USA har de varma bilarna fått katastrofala följder.

I juni förra året dog en 24-årig chaufför av värmeslag i en av bolagets bilar. Enligt CBS News har Transports amerikanska motsvarighet Teamsters också försökt få till en förändring och har genomfört protester på flera håll i landet. Till den amerikanska nyhetskanalen säger UPS att det inte ansetts vara någon vits att installera AC eftersom förarna gör så många stopp.

I Malmö har regionala skyddsombudet Anders Palmqvist skickat in en begäran om att Arbetsmiljöverket ska agera för att budbilarna utrustas med AC. Liknande krav är på väg att skickas in på flera av UPS arbetsställen i Sverige. I svaret till Palmqvist säger UPS att vissa nyinköpta bilar har AC och att planen är att fler ska få det.

– Jag tänker på framtiden. Klimatet blir varmare och varmare och företaget gör ingenting åt problemen. Förr eller senare kommer en olycka som den i USA att ske. Jag hoppas att UPS tänker ett steg till och lyssnar på oss, säger Ronald Witkowski.

Transportarbetaren mejlade följande frågor till UPS presstjänst i Storbritannien:

Varför ingen air conditioning i era bilar?

Förarna beskriver en arbetsmiljö där de är indränkta i svett efter ett arbetspass. Anser ni att det är en rimlig arbetsmiljö?

Fackets skyddsombud har skickat in en begäran om att Arbetsmiljöverket ska ingripa angående bristen på air conditioning. Vilka åtgärder tänker ni vidta för att säkerställa att chaufförerna har en dräglig arbetsmiljö i den kommande värmeböljan?

Vi fick det här svaret:

“Safety is at the centre of all that we do, and we work to provide a safe and compliant working environment for all of our employees. We work with experts in heat safety to study working conditions and improve our trainings and protocols to help our employees work safely — especially on hot days. We continue to review solutions, including air conditioning, to improve airflow, temperature and comfort for our people.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    1 augusti, 2023

    AC borde vara standard i alla dagens fordon för att erbjuda en bra arbetsmiljö för förarna.De som arbetar på kontor hade aldrig accepterat att arbeta under samma förhållanden som förare blir tvungen att göra under sommarmånaderna.

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.