Close
Pamela Horn har upplevt samma problem varje sommar under sina år som chaufför hos UPS.
Close

UPS-bilar saknar AC: ”Som att jobba i en bastu”

Arbetsmiljö. UPS-chaufförer larmar. Deras bilar blir stekheta på sommaren och saknar aircondition. Företagets lösning: Drick mer vatten.

Många dagar står temperaturmätaren utomhus på mer än 25 grader. Då blir det betydligt varmare i UPS plåtburkar utan luftkonditionering. UPS-chaufförerna fruktar fortfarande den värsta värmeböljan. Chauffören Pamela Horn möter Transportarbetaren på vändplanen utanför UPS terminalområde i Jönköping.

– Vad gör man? Rutan har man alltid nedvevad. Den som har tur får köra en Iveco som har skjutdörr i hytten. Då kör man med den öppen.

Pamela Horn har jobbat som chaufför på UPS i fem år och det har varit samma i alla år. Ingen AC i bilarna och supervarmt på somrarna.

– Det blir värst i paketutrymmena. Då springer man gatlopp för att slippa vara inne i värmen.

Gör UPS någonting för att det inte ska vara outhärdligt de varma dagarna?

– I stället för AC får vi daglig information om att dricka mycket vatten.

Vi ringer chauffören Ronald Witkowski, Transportombud på UPS i Göteborg.

Hur varmt är det?

– Jättevarmt. Speciellt i de små bilarna där är det katastrofalt. De är klädda i aluminium från golv till tak. Det blir som en ugn. Kollegor har mätt upp nära 50 grader i bilen. Det är som att köra runt i en bastu.

UPS är ett av världens största transportföretag. Kritiken om AC är inte ny. Transport har försökt få till klimatsystem i bilarna sedan 1990-talet och i USA har de varma bilarna fått katastrofala följder.

I juni förra året dog en 24-årig chaufför av värmeslag i en av bolagets bilar. Enligt CBS News har Transports amerikanska motsvarighet Teamsters också försökt få till en förändring och har genomfört protester på flera håll i landet. Till den amerikanska nyhetskanalen säger UPS att det inte ansetts vara någon vits att installera AC eftersom förarna gör så många stopp.

I Malmö har regionala skyddsombudet Anders Palmqvist skickat in en begäran om att Arbetsmiljöverket ska agera för att budbilarna utrustas med AC. Liknande krav är på väg att skickas in på flera av UPS arbetsställen i Sverige. I svaret till Palmqvist säger UPS att vissa nyinköpta bilar har AC och att planen är att fler ska få det.

– Jag tänker på framtiden. Klimatet blir varmare och varmare och företaget gör ingenting åt problemen. Förr eller senare kommer en olycka som den i USA att ske. Jag hoppas att UPS tänker ett steg till och lyssnar på oss, säger Ronald Witkowski.

Transportarbetaren mejlade följande frågor till UPS presstjänst i Storbritannien:

Varför ingen air conditioning i era bilar?

Förarna beskriver en arbetsmiljö där de är indränkta i svett efter ett arbetspass. Anser ni att det är en rimlig arbetsmiljö?

Fackets skyddsombud har skickat in en begäran om att Arbetsmiljöverket ska ingripa angående bristen på air conditioning. Vilka åtgärder tänker ni vidta för att säkerställa att chaufförerna har en dräglig arbetsmiljö i den kommande värmeböljan?

Vi fick det här svaret:

“Safety is at the centre of all that we do, and we work to provide a safe and compliant working environment for all of our employees. We work with experts in heat safety to study working conditions and improve our trainings and protocols to help our employees work safely — especially on hot days. We continue to review solutions, including air conditioning, to improve airflow, temperature and comfort for our people.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    1 augusti, 2023

    AC borde vara standard i alla dagens fordon för att erbjuda en bra arbetsmiljö för förarna.De som arbetar på kontor hade aldrig accepterat att arbeta under samma förhållanden som förare blir tvungen att göra under sommarmånaderna.

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Deklarera vi e-tjänsten, inskickad deklaration. Foto: Fialotta Bratt

Skatteavdragen som kan ge chaufförer tusenlappar

Deklarationsdags. Kör du lastbil mellan midnatt och klockan sex på morgonen? Då kan du få pengar tillbaka på skatten. I vissa fall kan det röra sig om många tusenlappar.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.