Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Domen i tvisten mellan fackförbundet Kommunal på ena sidan och bussföretaget Bergkvarabuss och Sveriges Bussföretag på andra kom i förra veckan, vilket Transportarbetaren då berättade.

Den startade efter att flera chaufförer som kört beställningstrafik utanför Sverige fått fridagar utlagda i schemat, samtidigt som de befann sig på ”bortaort”. Kommunal anser att förarna har rätt till betalning för åtta timmars arbete alla dagar under utlandskörningen.

– Förarna kan inte fritt disponera sin tid på bortaort, man är ju inte hemma, anförde Annett Olofsson, jurist på fackets juristbyrå LO-TCO Rättskydd, under förhandlingen.

Nu är tvisten avgjord och AD slår fast att arbetsgivare får förlägga fridagar på när chaufförerna är utomlands på jobbresa och inte behöver köra just den dagen. Majoriteten av landets bussförare tillhör Kommunal, men ett hundratal busschaufförer är medlemmar i Transport och kan komma att påverkas av domen.

– Det här innebär en inskränkning av arbetstagarnas fritid. Konsekvensen av det här blir att de fridagar som arbetstagarna skulle haft hemma går bort när de är på bortaort, säger Annett Olofsson.

Domstolen resonerar att ”en skidintresserad person skulle till exempel mycket väl kunna tänkas uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid.”

Annett Olofsson tycker att AD för ett uppseendeväckande resonemang.

– Vi har argumenterat för att man inte kan disponera fritt över sin tid på bortaort medan AD resonerar att det inte är allmängiltigt eftersom att visa arbetstagare kan tycka att det är roligt att åka skidor, säger hon.

Domstolen har även avgjort hur avtalet ska tolkas när det handlar om enmansbetjänad buss samt vad som menas med ”faktiskt arbetad tid” för att avgöra om chauffören har rätt till ob-ersättning.

När det kommer till enmansbetjäning av bussar tolkar AD bussbranschavtalet på samma sätt som Kommunal. En buss anses vara enmansbetjänad även om det finns en guide eller bussvärd med ombord, något som arbetsgivarparten inte håller med om.

Domen har också tolkat av vad som menas med ”faktiskt arbetat tid” för att få ob-ersättning:

Kommunal anser att all tid som chauffören står till arbetsgivarens förfogande ska räkas som detta, vilket innefattar tid när en andrechaufför sitter med i bussen när kollegan kör. Arbetsgivarsidan hävdar i stället att endast en konkret utförd arbetsuppgift bara kan räknas som ”faktiskt arbetat tid” och alltså inte andrechaufförens utfyllnadstid.

Arbetsdomstolen tolkar inte bestämmelsen i avtalet lika brett som Kommunal, men anser att det ska räknas som ”faktiskt arbetat tid” även för andrechauffören som sitter bredvid.

I nästa del av tvisten ska ersättning för 19 förare avgöras utifrån domstolens tolkning. Den förhandlingen kommer att ske under 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bjarne Rönngren:
    21 november, 2019

    Att arbetsgivarna binder ris om egen rygg och tror att de kan få större vinstmarginal då de snikar in på arbetstiden. Istället kommer Detta att leda till lägre anbud och de sämre arbetsförhållandena kommer att få bra personal att sluta.

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt avtal för anställda på Samhall

Samhall. Det LO-gemensamma kollektivavtalet för anställda på Samhall är nu klart. Avtalet träder i kraft den 1 oktober 2025 och gäller två år framåt. Grundlönen höjs med 990 kronor det första året och plussas på med ytterligare 904 kronor året därpå.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.