Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Tvisten mellan det globala företaget Gate gourmet och Transport är både komplicerad och infekterad och har pågått sedan förra hösten. Bolaget bedriver verksamhet på Arlanda, vid Landvetter i Göteborg och Malmö Airport.

Den som väntat sig en vändning, genombrott eller kanske till och med en förlikning vid dagens muntliga förhandling blev besviken.

– Nej, nej, det var inte aktuellt, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Han beskriver torsdagens dagens digitala sammankomst, i cirka fyra och en halv timme, som en förberedelse inför huvudförhandlingen i Arbetsdomstolen (AD). Men fallets komplexitet och många ingredienser utmynnade i att AD spikade ännu ett datum för att fortsätta de förberedande förhandlingarna.

Det blir dock först i höst, i mitten av september.

– Vid dagens övning ställde domstolen frågor till både oss och arbetsgivarna om hur vi kommit fram till olika slutsatser och ståndpunkter. De vill förvissa sig om att AD uppfattat allting rätt från bägge parter, säger Per-Olof Norgren.

Hans känsla är att företaget fick fler frågor än facket.

– Men vi får se sen när AD kommer med ett yttrande. Alltihop är fruktansvärt invecklat för både oss, bolaget och AD. Fallet är helt nytt och det finns inga vägledande prejudikat att gå på.

Transport och det 60-tal cateringarbetare som sagts upp från sina jobb, företräds av två jurister vid fackets juridiska byrå, LO-TCO Rättsskydd.

En stor stötesten för facket är att Gate gourmet, utan hänsyn till LO:s organisationsplan, på eget bevåg började tillämpa Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal. För samtliga anställda. En del av personalen hade avlönats enligt HRF:s avtal tidigare. Men inte Transports medlemmar, som i och med bytet drabbades av tusenlappar i sänkt lön och sämre villkor.

Företaget, å sin sida, har hela tiden hänvisat till att pandemin och flygkrisen tvingat fram en omorganisation, som ledde till att hela personalstyrkan sades upp. Gate gourmet valde sedan att återanställa ett antal tidigare medarbetare. Bland dem fanns ingen i styrelsen för Transports fackklubb vid Arlanda, som ifrågasatte omorganisationen och avtalsbytet.

Vid den förberedande förhandlingen i dag fastställdes också datum för slutförhandling och avgörande i AD till den 10 och 11 november 2021.

– Med reservation för att även den 9 november kan behövas, säger Per-Olof Norgren.

När parterna möts i AD i september kommer domstolen ge besked om det blir en två eller tre dagar lång rättegång. Då ska företag och fack också vara beredda att räta ut ytterligare frågetecken.

– Det är mycket kvar, mycket mycket kvar, säger Transports Per-Olof Norgren luttrat. Och vi fortsätter komplettera ärendet varje månad för de Transportmedlemmar som jobbar kvar eftersom vi anser att Gate gourmet bryter mot vårt kollektivavtal

Han tillägger:

– För oss handlar Gate gourmets byte av avtal till ett billigare med lägre löner och sämre villkor om ren avtalsshopping. Det är en oerhört viktig principfråga. Och en farlig väg att slå in på att arbetsgivare fritt ska kunna välja vilket avtal medarbetarna ska omfattas av.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bakom skannern. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Transportarbetarens logga

Obehörig i varselväst stoppad bland planen

Bevakning. Säkerhetspersonal på Arlanda upptäckte tidigt på söndagsmorgonen en obehörig man i varselväst ute vid flygplanen. Mannen greps kort senare av polis och är nu misstänkt för sabotage.

Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.