Close
Ulrich Höntzsch är lastbilschaufför och Transports skyddsombud.
Close

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

– Det kändes först överraskande, sedan var jag stolt. Jag visste inte varför just jag förtjänade det. Jag gör bara vanliga uppgifter som skyddsombud, säger Ulrich Höntzsch.

– Vi brinner för arbetsmiljö och arbetet med det dagliga gör vi som ett team.

För omkring fem år sedan blev han skyddsombud på arbetsplatsen.

– I början var det svårt att vara skyddsombud, men nu har vi tydliga rutiner: händer något sitter vi tillsammans. Vi har en årlig arbetsmiljökonferens och regelbundna arbetsmiljömöten i hela koncernen.

Ulrich Höntzsch och de andra lastbilschaufförerna utgår från terminalen i Junosuando. Därifrån kör de till gruvan för att lasta bilarna, som har specialtillstånd att köra med en totalvikt på upp till 90 ton. De första åren var vägarna inte anpassade för den tunga trafiken. Men nu är de nya förstärkta och breddade vägarna på plats.

– Allt är fint, vägen är bredare och det är nytt. Det som nu håller på att färdigställas är en ny bro över Torneälven. Tills dess kör vi över en provisorisk bro i Autio, säger han.

I nomineringen till stipendiet står det: ”Ulrich kombinerar teknisk kompetens med ett stort ansvarstagande och ett tydligt fokus på samverkan. Hans insatser leder till konkreta förbättringar och bidrar till en arbetsmiljö präglad av öppenhet, tillit och ständig utveckling.”

Den tekniska kompetensen behövs, inte minst då det nyckfulla vädret och de tunga ekipagen gör jobbet svårare.

– Vi har testat ut och kör med de bästa vinterdäcken, vilket är en viktig del i vårt säkerhetsarbete. Vi kör våra transporter året om och det ska såklart vara tryggt att köra även på is och snö under vinterhalvåret.

Vad har förbättrat arbetsmiljöarbetet?

– Vi ser till att jobba med säkerheten hela tiden. Vi jobbar kontinuerligt med våra rutiner för att säkerställa att säkerheten går först. Till exempel har vi höga krav på riskbedömning och om det krävs har vi möjlighet att ställa lastbilarna, det gör vi exempelvis vid skiftande väglag i väntan på sandning.

Det finns många rutiner och företaget har även ett nära samarbete med vägentreprenörerna samt en egen bil utrustad med friktionsmätare.

– Mitt mål är att minska risken för olyckor till noll, säger han.

En konkret förändring är en lotstjänst: drar det ut på tiden stannar chauffören i en parkeringsficka och en lots tar över bilen.
– Stressen är oftast tidsbristen, för du måste komma hem. Nu kommer en bil som kör dig till terminalen.

Vädret kan vara tufft – då finns rutiner för halva svängar och vid behov väntan på terminalen i Junosuando, ungefär halvvägs mellan gruvan och omlastningen i Pitkäjärvi, där malmen lastas om till tåg mot Narvik.

– Alla chaufförer ska känna sig trygga att riskbedöma och genomföra sitt jobb med hög säkerhet. Om det är snö eller sämre väder kan en åtgärd bland annat vara att minska hastigheten, eller att stanna i en parkeringsficka tills det är plogat och vägen är säker igen. Hos oss agerar varje förare sitt eget skyddsombud.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Magnus Nyqvist:
    6 november, 2025

    Så där skulle det vara på alla åkerier. Sammanhållning är viktigt för att regler upprätthålls. När en chef klagar över övertid och jämför kollegor mot varandra, leder det till högre hastighet oavsett väglag. Höga utrullningshastigheter. Känna sig tvingad att jobba lite på rasten för att slippa få påpekanden om övertid. Starta passet 5 - 7 minuter tidigar osv. Scheman som det inte finns marginaler i.

  2. Torbjörn Fors:
    6 november, 2025

    Mycket bra jobbat tur vi har skyddsombud på en arbetsplats där riskmomenten är stora efter vägarna o runtomkring.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.