Två fack i hamnkonflikter – Transport är störst

Det är inte bara Transport som varslat om konflikt i hamnarna. I Göteborg strider konkurrentfacket, Hamnarbetarförbundet (HF), mot bolaget som driver containerhamnen. I medierna utmålar sig HF som stuveribranschens majoritetsfack. Men sanningen är Transport har fler medlemmar i hamnarna.

Våren 1972 splittrades hamnarbetarkåren. En utbrytargrupp lämnade Transport och bildade Svenska Hamnarbetarförbundet. Under de 44 år som gått har förbunden ömsom bekrigat varandra, ömsom samarbetat.

Åtskilliga medlemmar och fackligt aktiva i Transport har under våren surnat till över att HF beskriver sig som majoritetsfack eller majoritetsorganisation bland hamnarbetarna.

Transports stuveriombudsman Peter Winsten konstaterar att Transport just nu har 1 540 yrkesaktiva medlemmar i hamnarna.

Hur många har HF?

– Vi är 1 330, säger HF:s förbundsordförande Eskil Rönér, som i nästa andetag medger att Transport därmed är majoritetsfack. Med tillägget att HF ändå är störst i vissa hamnar.

Och så är det. I Göteborg är en klar majoritet med i HF. Framför allt gäller det grupper som utför själva lastnings- och lossningsarbetet. Transport organiserar många anställda som jobbar med service och underhåll.

Per-Olof Norgren jobbar som ombudsman i Transports stuveriavdelning 1. Han har ett förflutet som hamnarbetare och tycker att det är tråkigt att kåren är delad:

– Det enda HF uppnår är splittring. Nu har man lyckats få in en fot i Gävle hamn, som traditionellt varit Transports. Sju gubbar har bildat en egen HF-avdelning.

– Sju av över 100 hamnarbetare! Vad ska de åstadkomma? Det är Transport som tecknar och bär kollektivavtalet. Det finns tyvärr väldigt mycket okunskap bland stuveriarbetarna.

Norgren minns hur det var när han började i hamnen i Umeå, som ”extring” på 1970-talet. På den tiden var hela personalstyrkan med i HF.

– Snacket gick i fikarummet och jag trodde att HF var det enda hamnfack som fanns i Sverige. Flera gånger försökte jag gå med, men fick nobben. För att jag var extring.

– På den tiden var jag med i Träindustriarbetareförbundet. En dag ringde de upp mig och sa att jag borde gå över till rätt fackförbund. ”Jag vet! svarade jag. Men HF släpper inte in mig”. Då sa han som ringde: ”Men du ska ju vara med i LO-förbundet Transport! Det är dom som har kollektivavtalet.”

Per-Olof Norgren är konfunderad över både HF:s agerande och hamnarbetsgivarnas sätt att hantera det avtalslösa fackförbundet.

– Just nu har vi en tvist i Arbetsdomstolen med stuveriföretaget Shorelink. Bolaget har gjort en lokal uppgörelse med HF. Det gör man trots att företaget är bundet av kollektivavtalet med Transport.

– Det allra märkligaste är att extringarna förlorar massor i lön på uppgörelsen. Varför går HF, som beskriver sig som ett stridbart fack, med en på en sådan överenskommelse? I mina ögon är det huvudlöst.

Genom åren har arbetsgivarna gnällt över att det finns ett avtalslöst fack som framför allt i Göteborg utnyttjat möjligheten att strejka. Norgren tycker att hamnbolagen agerar inkonsekvent.

– Det finns en rad fackliga rättigheter som bygger på att parterna har kollektivavtal. Det gäller bland annat rätten att bedriva fackligt arbete på betald arbetstid. HF har inte avtal, ändå är det många hamnar som bjuder på facklig tid. – I praktiken innebär det arbetsgivaren får betala dubbelt för fackligt arbete, både till Transport och till HF. I Umeå deltog fem HF:are i en förhandling, med full lön. Om stuveribolagen på allvar vill bli av med HF borde man sluta bjuda på saker.

När Transportarbetaren ringer HF-basen Eskil Rönér uppger han att HF vill teckna kollektivavtal med arbetsgivarna.

– Det har vi velat ändå sedan 1972, förtydligar han.

Det är en utsaga som Per-Olof Norgren inte ger mycket för:

– Hela HF:s existens bygger på att de inte har fredsplikt. Jag har träffat HF-representanter som uttryckligen sagt att förbundet absolut inte vill ha avtal. Men att de måste säga annat, för att inte riskera arbetsrättsliga problem.

HF:s ordförande Eskil Rönér håller inte med om att två fackförbund är till nackdel för stuveriarbetarna:

– Historiskt har det gynnat kåren. Men det är trist när det inte finns ett bra samarbetsklimat mellan Transport och HF. I den situation som råder nu måste vi driva våra medlemmars frågor själva. I det ingår att få ett kollektivavtal.

Hur långt bort är det, tror du, innan alla hamnarbetare är organiserade i ett fackförbund igen?

– Svårt att svara på. Just nu är det ganska kyligt mellan oss.

HF har blåst till strid mot APM Terminals i Göteborg. Tvisten handlar bland annat om hur många fackliga representanter som förbundet får ha med till förhandlingar med arbetsgivaren. Hittills har HF genomfört tre dygnslånga punktstrejker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.