Demonstranter krräver schysta vilkor
Close
Demonstranter kräver schysta vilkor för transportarbetare i Europa.
Close

Tusentals tågar för schysta villkor

Facket. Omkring 5 000 demonstranter från stora delar av Europa samlades vid lunchtid på onsdagen i Bryssel för att protestera mot social dumpning i transportsektorn. Med visselpipor och plakat i händerna uppmanade de kandidaterna i EU-valet att ställa upp i kampen för schysta transporter.

Demonstrationen är avslutningen på en årslång kampanj av Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF) som kräver kraftfulla åtgärder mot usla löner och villkor, och fler jobb i transportbranscherna.

När tåget startar strax utanför ETF:s kontor i Bryssel går polska arbetare med plakat mot Ryanairs utnyttjande av personal, sida vid sida med brittiska järnvägsarbetare som kräver säkerhet framför vinst till ägarna.

Frank Moreels. Foto: Calle von Scheele

I täten går bland andra ETF:s ordförande Frank Moreels med en banderoll som kräver schysta transporter i hela Europa.

─ Vi vill ge en tydlig signal till kandidaterna i EU-valet. Något är ruttet i transportsektorn. Vi ber dem förena sig med oss i kampen mot social dumpning, säger han till Transportarbetaren.

Ett av kraven är att den europeiska myndigheten för arbetsmarknadsfrågor, European labour athority (ELA) ska få mer muskler och kunna slå ner mot arbetsgivare och länder som inte följer de gemensamma reglerna i EU.

─ Vi kan ha bra regler för transportsektorn på Europanivå. Men vad hjälper det om bolagen inte följer dem? Därför vill vi ha fler kontroller och inspektioner. ELA är en papperstiger i dag. Den måste få möjlighet att bekämpa social dumpning.

I demonstrationen deltar också tankbilschauffören Lucy Majson och bussföraren Jane Peacock. De båda brittiskorna kan tänka sig att arbetsgivare som inte följer reglerna och ägnar sig åt social dumping ställs inför rätta.

─ Vi är här för att visa solidaritet och protestera mot de skrupelfria arbetsgivarna som utnyttjar lagstiftningen för att försämra villkoren på vägarna, säger de båda.

De båda brittiskorna kräver att villkoren förbättras och jämnas ut inom EU. Det vill inte se fler öststatsförare som tvingas sova i sina bilar.

─ Att vara chaufför ska vara ett arbete med framtidsutsikter. Något som jag som kvinna kan göra under hela min karriär med glädje, inte något som är en ständig kamp, säger Lucy Majson.

Ett av ETF:s krav i den årslånga kampanjen som mynnade ut i dagens demonstration är att få slut på våldet mot dem som jobbar med transporter. Särskilt kvinnor råkar illa ut.

─ Som busschaufför möter jag våld dagligen, framför allt förolämpningar från passagerare. Och vi har inte 100-procentigt stöd av våra arbetsgivare för att komma tillrätta med detta, säger Jane Peacock.

Dennis Lauwers, långtradarchaufför från Belgien, är en av många belgare i demonstrationståget.

─ Jag kör internationella transporter. Den sociala dumpningen ökar för varje dag. Vi förlorar allt fler jobb i Belgien. Det är ett modernt slaveri. Vi tycker att det undergräver våra rättigheter.

Bland de svenska deltagarna går Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

─ Det duger inte att ha vilda västern på vägarna, varken i Sverige eller resten av Europa. Nu måste vi få någon ordning på det här. Vi måste ha ett regelverk som följs i transportsektorn och som är konkurrensneutralt, säger han.

Bredvid honom går LO-utredaren Johan Danielsson, Socialdemokraternas andranamn och LO:s huvudkandidat till EU-parlamentet:

─ Nu gäller det att täppa till alla de hål som finns i den europeiska lagstiftningen och som de fuskande företagen utnyttjar när de exploaterar arbetare.

Hur ska ni få en majoritet i EU-parlamentet för detta?

─ Det spelar faktiskt roll hur svenska folket röstar i det här valet. Man kan rösta på politiker som står för ordningen och reda eller fortsätta skicka borgerliga politiker som öppnar upp för osund konkurrens med löner och arbetsvillkor, säger Johan Danielsson.

I den årslånga ETF-kampanjen har över 100 olika aktiviteter genomförts för att uppmärksamma allmänhet och politiker på problemen i ett 20-tal länder.

Det överordnade kravet är att få bort dumpningen av löner och villkor i transportbranschen. Framför allt chaufförer från EU:s medlemsländer i gamla Östeuropa och förare från länder utanför unionen drabbas hårt av de usla villkor som de erbjuds.

När östeuropéer lyckas förbättra sina villkor något rekryterar de värsta företagen i branschen chaufförer från bland annat Filippinerna, Ukraina och Vitryssland för att få uppseendeväckande billig arbetskraft.

Bland de åtta punkterna i manifestet för schysta transporter finns också kravet att stoppa det könsbaserade våldet i transportsektorn. En stor majoritet av kvinnorna, 63 procent, har utsatts för våld på senare tid, visar en kartläggning av ETF.

De europeiska transportarbetarna kräver också att stor hänsyn tas till de anställda när verksamheter automatiseras och färre anställda behövs på just sådana arbetsuppgifter. Ordentlig kompetensutveckling är en åtgärd som arbetsgivarna måste ställa upp med, enligt ETF.

Men utveckling för de omkring 10 miljoner anställda i transportbranschen är inte nattsvart. ETF anser att arbetsgivarna skulle kunna skapa 250 000 nya jobb på våra vägar, till havs och i luften under de närmaste åren.

Dessutom säger det europeiska facket att alla invånare i EU ska ha tillgång till kollektiva transporter som är pålitliga och prisvärda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förslag för rättvisare konkurrens på vägarna

Åkeri. Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken. Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat Svenska Transportarbetareförbundet.

Transportarbetarens logga

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Transportarbetarens logga

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.