Enkät

Enkät: 6 tycker till

6 enkätbilder
Close
Sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.
Close
Inför EU-valet

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

ETF-demonstration i Bryssel, 27 mars 2019
Bryssel den 27 mars i år. Omkring 5 000 demonstranter från stora delar av Europa samlades för att protestera mot social dumpning i transportsektorn. Foto: Calle von Scheele

Lucy Majson, tankbilschaufför, StorbritannienLucy Majson, tankbilschaufför, Storbritannien:

– Villkoren måste förbättras och jämnas ut inom EU. Att vara chaufför ska vara ett arbete med framtidsutsikter. Något som jag som kvinna kan göra under hela min karriär med glädje, inte något som är en ständig kamp.

 

Jane Peacock, bussförare, Storbritannien

Jane Peacock, bussförare, Storbritannien:

– Jag är här för att visa solidaritet och protestera mot de skrupelfria arbetsgivarna som utnyttjar lagstiftningen för att försämra villkoren på vägarna.

 

Dennis Lauwers, lastbilschaufför, Belgien

Dennis Lauwers, lastbilschaufför, Belgien:

– Jag kör internationella transporter. Den sociala dumpningen ökar för varje dag. Vi förlorar allt fler jobb i Belgien. Det är ett modernt slaveri. Vi tycker att det undergräver våra rättigheter.

 

Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare, Sverige:

Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare, Sverige:

– Det duger inte att ha vilda västern på vägarna, varken i Sverige eller resten av Europa. Nu måste vi få någon ordning på det här. Vi måste ha ett regelverk som följs i transportsektorn och som är konkurrensneutralt.

 

Frank Moreels, ordförande i ETF, Belgien

Frank Moreels, ordförande i ETF, Belgien:

– Vi vill ge en tydlig signal till kandidaterna i EU-valet. Något är ruttet i transportsektorn. Vi ber dem förena sig med oss i kampen mot social dumpning.

 

Henryk Piatkowsni, facklig ledare, Polen

Henryk Piatkowsni, facklig ledare, Polen:

– Det är ett viktigt budskap till EU-kommissionen om att vi måste få en lösning på problemet med den sociala dumpningen. I Polen är den största frågan sjömännens problem. När parlamentet införde EU-konventionen på sjöfartens område tog de inte med de sociala delarna. 95 procent av Polens sjömän i internationell trafik jobbar på fartyg med utländsk flagg.

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Virusets väg

Corona. Covid-19, Sars 2, corona … Okärt barn har många namn. En sak är säker, dess dödlighet är större än i många andra pandemier och jag har själv förlorat en bekant i sjukdomen.

Chauffören – en luffare?

Frihet. Många tror nog att luffarna som drog efter vägarna för över hundra år sedan och tiggde mat i gårdarna, gjorde det för att de antingen var arbetslösa eller arbetsskygga. Jag tror att sanningen är mer komplicerad än så. Arbeten har nog alltid behövt göras men frågan är till vilket pris.

Att läsa med öronen!

Läsning. När jag och en kamrat kom in på en dansk pizzeria utanför Köpenhamn, påpekade pizzabagaren förskräckt att vi måste ha ansiktsmask. Kollegan hade redan en medan jag raskt fick en tilldelad.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Bered dig på ett liv som fattigpensionär

Ledare. Är du strax över 20 år och lastbilschaufför? Då kan du på ålderdomen se fram mot ungefär 11 400 kronor i pension från staten, förutsatt att du pallar att köra till fyllda 65 år.

Arbetsgivarna agerar respektlöst

Ordförandeord. Avtalsrörelsen pågår för fullt, och med stor sannolikhet har det hänt en hel del från det att denna krönika skrevs till att Transportarbetaren ligger i din brevlåda.

För dagbok på jobbet

Insändare. För ni dagbok i ert arbete? Om inte, varför? Min far var noga med att se till att jag förde dagbok, när jag började köra för elva år sedan.

Pungsparka tillbaka i las-debatten!

Debatt. Om parterna på allvar ska behålla balansen på svensk arbetsmarknad så borde vi väl rätteligen inte enbart diskutera hur arbetsgivaren lättare skall kunna säga upp personal genom att luckra upp lagen om anställningsskydd (las).

Hyllningsrop med lukt av hyckleri

Ledare. På senare tid har hyllningskören över den svenska modellen och kollektivavtalen nått stormstyrka. Det finns snart ingen tongivande debattör, ledarskribent eller företrädare för näringslivet, facket eller rikspolitiken som inte uttalat sitt stöd för tanken att det är arbetsmarknadens parter som själva ska göra upp om spelreglerna på arbetsmarknaden.

Vad är trygghet för en arbetare?

Ordförandeord. Under senare tid har jag allt oftare funderat på vad som är trygghet för en arbetare. Hur jag än vänder och vrider på frågan så landar jag i att det rör sig om en trygg anställning och en vettig arbetsmiljö.

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.