Close
Mästerklass. Totalt tävlar 400 fordon om Nordic Trophy under de två dagar truckingfestivalen pågår i Mantorp.
Close

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.

Allt som har med tunga lastbilar att göra är i fokus under två dagar på motorbanan den sista helgen i augusti. Från bromsljus till utbildningsstart för utbildning för morgondagens chaufförer. Många har varit med på truckerfestivalen flera gånger tidigare, andra känner varandra från vägarna.

– Vi kom för att min syster tyckte att vi skulle titta på lastbilarna, hon bor i Mantorp, säger Linnéa Wikström.

Foto: Lilly Hallberg

Sonen Ture, 1,5 år, testade att köra en liten lastbil framför de stora.

Tävlingen Nordic Trophy arrangeras också traditionsenligt under Truckingfestivalen. Den avgörs på lördagen men redan vid lunchtid på fredagen fanns många av de 400 tävlande fordonen på plats. I år är det 40:e gången som trofén delas ut och tävlingen utgör en show i sig, med fantastiska lastbilar – motivlackerade, specialbyggda och med lyxiga inredningar. Lastbilarna kommer från åtta europeiska länder.

– Jag har byggt den själv, som en konfirmationsgåva till min son, säger norska Eli Nitteberg, framför en lila lastbil som tävlar i utmanarklassen.

– Det är 14 år sedan den lackades men det har hållt, den har bara polerats fast den går i arbete.

Eli NittebergMotiven är hämtade från rockvärlden, målade av en norsk konstnär men lackerade i Danmark. Eli Nittebergs son är också med och tävlar med bilen bredvid, också den i utmanarklassen. Båda har flera gånger tidigare varit med på Mantorp och gillar festivalen.

– Jo, man är van vid uppmärksamhet på vägarna, säger Eli Nitteberg, som bor utanför Oslo och kör utlandstrafik genom Bring.

Hon har lagt märke till att det blir allt fler ”jenter” i truckervärlden. En av dem är Sofie Andersson, som tävlar i mästerklassen. Också hon och hennes bil, Scania R620, har varit med förr.

– Ja, det är sjätte gången i mästarklassen, säger Sofie Andersson, chaufför och ägare av åkeriet DMS i Norrköping.

På plats vid motorbanan finns också närmare 80 utställare, som representanter för de stora lastbilsmärkena och släpvagnstillbehör. Flera erbjöd också besökare att provköra de tunga fordonen.

Transport var självklart på plats.

– Det är viktigt att visa upp sig och visa att vi finns och lever! säger Christian Öström, medlemsvärvare från avdelning 4 i Linköping.

LinköpingsavdelningenTillsammans med avdelningsordförande, Joakim Carlsson, och medlemmen Kjell-Åke Ströberg, själv chaufför,  stod de i Transporttältet på fredagen.

– Det är också roligt att vara här och träffa på gamla bekanta, inte minst från skolorna med chaufförsutbildning i regionen, säger Joakim Carlsson.

Efter att branschutställningen stängt på fredagen blir det ljusshow på Nordic Trophy-området. Själva tävlingen avgörs på lördagen.

Trucking Mantorp.
Tunga, tävlande fordon på parad.
Country Road
Dollystyle på Country Road, med ljudanläggning i mästarklass.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

9/9: Dag att uppmärksamma landets alla yrkesförare

Chaufförer. De får Sverige att rulla alla dagar, året om. De ser till att såväl folk som fä, bullar och bulk kommer fram. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.