Close
Mästerklass. Totalt tävlar 400 fordon om Nordic Trophy under de två dagar truckingfestivalen pågår i Mantorp.
Close

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.

Allt som har med tunga lastbilar att göra är i fokus under två dagar på motorbanan den sista helgen i augusti. Från bromsljus till utbildningsstart för utbildning för morgondagens chaufförer. Många har varit med på truckerfestivalen flera gånger tidigare, andra känner varandra från vägarna.

– Vi kom för att min syster tyckte att vi skulle titta på lastbilarna, hon bor i Mantorp, säger Linnéa Wikström.

Foto: Lilly Hallberg

Sonen Ture, 1,5 år, testade att köra en liten lastbil framför de stora.

Tävlingen Nordic Trophy arrangeras också traditionsenligt under Truckingfestivalen. Den avgörs på lördagen men redan vid lunchtid på fredagen fanns många av de 400 tävlande fordonen på plats. I år är det 40:e gången som trofén delas ut och tävlingen utgör en show i sig, med fantastiska lastbilar – motivlackerade, specialbyggda och med lyxiga inredningar. Lastbilarna kommer från åtta europeiska länder.

– Jag har byggt den själv, som en konfirmationsgåva till min son, säger norska Eli Nitteberg, framför en lila lastbil som tävlar i utmanarklassen.

– Det är 14 år sedan den lackades men det har hållt, den har bara polerats fast den går i arbete.

Eli NittebergMotiven är hämtade från rockvärlden, målade av en norsk konstnär men lackerade i Danmark. Eli Nittebergs son är också med och tävlar med bilen bredvid, också den i utmanarklassen. Båda har flera gånger tidigare varit med på Mantorp och gillar festivalen.

– Jo, man är van vid uppmärksamhet på vägarna, säger Eli Nitteberg, som bor utanför Oslo och kör utlandstrafik genom Bring.

Hon har lagt märke till att det blir allt fler ”jenter” i truckervärlden. En av dem är Sofie Andersson, som tävlar i mästerklassen. Också hon och hennes bil, Scania R620, har varit med förr.

– Ja, det är sjätte gången i mästarklassen, säger Sofie Andersson, chaufför och ägare av åkeriet DMS i Norrköping.

På plats vid motorbanan finns också närmare 80 utställare, som representanter för de stora lastbilsmärkena och släpvagnstillbehör. Flera erbjöd också besökare att provköra de tunga fordonen.

Transport var självklart på plats.

– Det är viktigt att visa upp sig och visa att vi finns och lever! säger Christian Öström, medlemsvärvare från avdelning 4 i Linköping.

LinköpingsavdelningenTillsammans med avdelningsordförande, Joakim Carlsson, och medlemmen Kjell-Åke Ströberg, själv chaufför,  stod de i Transporttältet på fredagen.

– Det är också roligt att vara här och träffa på gamla bekanta, inte minst från skolorna med chaufförsutbildning i regionen, säger Joakim Carlsson.

Efter att branschutställningen stängt på fredagen blir det ljusshow på Nordic Trophy-området. Själva tävlingen avgörs på lördagen.

Trucking Mantorp.
Tunga, tävlande fordon på parad.
Country Road
Dollystyle på Country Road, med ljudanläggning i mästarklass.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

9/9: Dag att uppmärksamma landets alla yrkesförare

Chaufförer. De får Sverige att rulla alla dagar, året om. De ser till att såväl folk som fä, bullar och bulk kommer fram. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.