Close
Mästerklass. Totalt tävlar 400 fordon om Nordic Trophy under de två dagar truckingfestivalen pågår i Mantorp.
Close

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.

Allt som har med tunga lastbilar att göra är i fokus under två dagar på motorbanan den sista helgen i augusti. Från bromsljus till utbildningsstart för utbildning för morgondagens chaufförer. Många har varit med på truckerfestivalen flera gånger tidigare, andra känner varandra från vägarna.

– Vi kom för att min syster tyckte att vi skulle titta på lastbilarna, hon bor i Mantorp, säger Linnéa Wikström.

Foto: Lilly Hallberg

Sonen Ture, 1,5 år, testade att köra en liten lastbil framför de stora.

Tävlingen Nordic Trophy arrangeras också traditionsenligt under Truckingfestivalen. Den avgörs på lördagen men redan vid lunchtid på fredagen fanns många av de 400 tävlande fordonen på plats. I år är det 40:e gången som trofén delas ut och tävlingen utgör en show i sig, med fantastiska lastbilar – motivlackerade, specialbyggda och med lyxiga inredningar. Lastbilarna kommer från åtta europeiska länder.

– Jag har byggt den själv, som en konfirmationsgåva till min son, säger norska Eli Nitteberg, framför en lila lastbil som tävlar i utmanarklassen.

– Det är 14 år sedan den lackades men det har hållt, den har bara polerats fast den går i arbete.

Eli NittebergMotiven är hämtade från rockvärlden, målade av en norsk konstnär men lackerade i Danmark. Eli Nittebergs son är också med och tävlar med bilen bredvid, också den i utmanarklassen. Båda har flera gånger tidigare varit med på Mantorp och gillar festivalen.

– Jo, man är van vid uppmärksamhet på vägarna, säger Eli Nitteberg, som bor utanför Oslo och kör utlandstrafik genom Bring.

Hon har lagt märke till att det blir allt fler ”jenter” i truckervärlden. En av dem är Sofie Andersson, som tävlar i mästerklassen. Också hon och hennes bil, Scania R620, har varit med förr.

– Ja, det är sjätte gången i mästarklassen, säger Sofie Andersson, chaufför och ägare av åkeriet DMS i Norrköping.

På plats vid motorbanan finns också närmare 80 utställare, som representanter för de stora lastbilsmärkena och släpvagnstillbehör. Flera erbjöd också besökare att provköra de tunga fordonen.

Transport var självklart på plats.

– Det är viktigt att visa upp sig och visa att vi finns och lever! säger Christian Öström, medlemsvärvare från avdelning 4 i Linköping.

LinköpingsavdelningenTillsammans med avdelningsordförande, Joakim Carlsson, och medlemmen Kjell-Åke Ströberg, själv chaufför,  stod de i Transporttältet på fredagen.

– Det är också roligt att vara här och träffa på gamla bekanta, inte minst från skolorna med chaufförsutbildning i regionen, säger Joakim Carlsson.

Efter att branschutställningen stängt på fredagen blir det ljusshow på Nordic Trophy-området. Själva tävlingen avgörs på lördagen.

Trucking Mantorp.
Tunga, tävlande fordon på parad.
Country Road
Dollystyle på Country Road, med ljudanläggning i mästarklass.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

9/9: Dag att uppmärksamma landets alla yrkesförare

Chaufförer. De får Sverige att rulla alla dagar, året om. De ser till att såväl folk som fä, bullar och bulk kommer fram. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.