”Jag har gjort det jag blivit satt att göra, men det har varit mycket tårar”, säger Helén Olsson, som sedan förra året arbetar ute på terminal 4 i Karlshamns hamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
”Jag har gjort det jag blivit satt att göra, men det har varit mycket tårar”, säger Helén Olsson, som sedan förra året arbetar ute på terminal 4 i Karlshamns hamn.
Close

Tuff omplacering efter 20 år i hamnen

Hamn. Helén Olsson, 58 år, var som spindeln i nätet hos Karlshamns hamn. När städningen las ut på entreprenad blev hon lovad jobb på fastighetssidan. Men plötsligt försvann den tjänsten. I stället kastades Helén ut i verksamheten i hamnen.

Arbetet är både hårt och komplicerat. Maskinkörning, lossning på hög höjd, hantering av gods i snöstorm. För Helén Olsson blev omställningen brutal, men hon säger själv att hon länge klarat att hålla sig flytande.

– Jag har gjort det jag har blivit satt att göra. Bitit ihop och jobbat. Men det har varit mycket tårar.

– Mest är det att jag inte får jobben förklarade, eller vad som gäller sådant som riskbedömningar och arbetsbeskrivningar. Hade jag varit 25 år yngre kanske det hade varit en annan sak …

Helén Olsson började arbeta i hamnen 1998. Först anställd av kommunen, sedan över 20 år direkt av Karlshamns hamn. Fungerat som allt i allo; städat, skött inköp, hållit i projekt och fixat frukost.

– I dag fick jag veta att jag blivit satt att kroka pappersmassa. Det är svårt, handlar om ett antal kilo. Jag har sagt till att det inte går, mina handleder klarar det inte, säger Helén Olsson.

Jobb på fastighetssidan

När Transportarbetaren träffar henne är det vår igen, ett år efter att hamnbolaget flaggade för förändringar. I samband med att städet skulle läggas ut på entreprenad fick Helén frågan om hon var intresserad av att jobba på fastighetssidan.

– Det kändes jättebra, var något nytt som jag tänkte skulle passa mig, säger hon.

Innan Helén gick på semester förra sommaren stämde hon av, och allt framstod som klart. Hamnbolaget hade då upphandlat städet, och för egen del fick Helén veta att man skulle köra på som sagt med start i slutet av augusti.

Tillbaka på jobbet fick Helén gå parallellt med en fastighetsskötare under några dagar. Men mycket var oklart:

– Folk undrade ”vad gör hon där?”. Det var en väldigt konstig känsla.

Helén Olsson bad hamnledningen informera samtliga avdelningar om hennes nya arbete. Men någon information kom aldrig ut. I stället fick hon veta att en tjänst på underhåll skulle bort.

– Det var inte svårt att räkna ut att det handlade om min tjänst när det skulle sparas.

”Klump i magen”

Helén med sina många anställningsår skulle i stället placeras på sjösidan, ute i verksamheten. Något hon inte alls var bekväm med och saknade erfarenhet av.

– Jag fick en stor klump i magen. I samma veva la hamnen ett varsel, och det blev som en dubbel börda. Här ska de skicka hem sex, sju stycken – flera maskinförare – och så kommer jag, det fick mig att känna mig som en belastning. Det blir jobbigt för hela kollektivet.

I mitten av december förra året hade Helén Olsson ett möte med sin blivande chef. Med på mötet var också HR, liksom Transport. Både regionala skyddsombudet Roger Jönsson och Lars-Göran ”Lasse” Olsson från klubben. Lasse som Helén är gift med.

– Hade jag inte haft honom hade jag inte varit här i dag. Min nya chef bara pratade om behovet av maskinförare. Hela bemötandet var så konstigt, man fick inget förklarat för sig.

Ett annat förslag, att Helén skulle arbeta halvtid på fastighetssidan och halvtid med städning på sjöterminalen, sa hamnbolagets ledning blankt nej till.

Sjukskriven

Helen mådde dåligt och var sjukskriven under december. I januari började hon åter arbetet, först på deltid. Nu tillbaka på heltid.

– Men det är tufft! Fast jag har tagit truckkort i alla fall.

Också i det har hon haft hjälp av maken.

– Jag kunde övningsköra med honom, annars hade det inte gått. Det var mycket vånda.

Att maken är förtroendevald för Transport har inte varit okontroversiellt. Konflikterna mellan de två hamnfacken satte under flera år sin prägel på arbetsplatsen. I fikarummet hälsade inte längre gamla kamrater som Helén under lång tid lärt känna, och delat även mycket privat med. Men att det skulle spelat in nu, i det hon råkat ut för, tror inte Helén.

– Nä, det är bara så dumt. Jag förstår faktiskt inte. Ibland känns det som att de vill bli av med mig, det gör det. Kanske är jag obekväm?

Helén vet vad som gäller vid exempelvis riskbedömningar. Tack vare hennes agerande tillkallades en gång skyddsombud som stoppade arbetet.

– Många yngre kanske inte vågar ifrågasätta eller ställa krav på samma vis, resonerar hon.

”Brist på empati”

Helén Olsson tycker att hon haft stöd av facket under processen, ”de har gjort vad de kunnat”, men konstaterar att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet.

Maken Lasse Olsson instämmer:

– Det behöver heller inte vara illa ment. Det känns bara som att det är en sådan total brist på empati.

Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg
Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg

Facket: Problemet är hur det skötts

Roger Jönsson, RSO på Transports avdelning 2 hamn. Foto: Jan Lindkvist
Roger Jönsson, RSO på Transports avdelning 2 hamn. Foto: Jan Lindkvist

Hamn. – Man reagerar så klart. Min kritik gäller hur dålig den interna kommunikationen varit från början – det är så klumpigt hanterat.
Det säger Roger Jönsson, regionalt skyddsombud på Transports avdelning 2 Hamn.

Formellt har inga fel begåtts av Karlshamns hamn AB. Att städning läggs ut extern är inget ovanligt. Så har tidigare skett på hamnar runt om i landet. Det är inget anmärkningsvärt, påpekar Roger Jönsson från Transports hamnavdelning Syd- och Mellansverige.

– Grundproblemet här är att hon blir lovad en tjänst, som sedan plötsligt inte längre finns. Då återstår bara att gå ut i produktionen, säger han.

Det är inget facket kunnat förhindra. Däremot ta upp krav på utbildning och handledning, både i arbetet och i den nya gruppen.

– Jag tycker att man borde ta hänsyn till vad hon vill och kan. Men den diskussionen har vi inte ens kommit till, säger Roger Jönsson.

– Jag vet inte om ledningen inser hur dåligt man kan må av att tvingas byta jobb. Kanske har de tänkt att hon ju ändå har kvar jobbet?

Transports regionala skyddsombud har också reagerat på hur Helén fått höra sådant som att hon ”måste klara att köra alla maskiner”.

– Det är ju inte ens sant. Visst, det är bra, men inget absolut krav att alla måste kunna utföra allt, säger Jönsson.

Brist på internkommunikation

Framför allt gäller hans kritik dock den interna informationen. Eller, rättare: bristen på intern kommunikation.

– Det har varit jättedåligt från början, och gjort förutsättningarna för att det ska fungera ännu sämre.

Roger Jönsson har inget svar på varför det blivit fel, och vill heller inte spekulera om orsaker. Men han är tydlig med att det är hur Heléns ärende hanterats som brister, inte att hon måste byta jobb.

– När arbetsgivaren genomför sådana här förändringar ska det ske under förhållanden där den anställda är delaktig. Man borde i lugn och ro gått igenom vad en annan tjänst innebär.

 

Hamnbolaget: Inga alternativ till sjösidan

Vd Mats Olsson, Karlshamns Hamn. Foto: Hans-Peter Bloom
Vd Mats Olsson,
Karlshamns Hamn. Foto: Hans-Peter Bloom

Hamn. Jobben finns i verksamheten, ute i hamnen. Och det går inte att skapa nya tjänster på annat håll. Däremot pågår diskussionen om vilka arbetsuppgifter Helén ska ha, enligt Karlshamns hamns ledning.

Mats Olsson är vd för hamnbolaget. Han känner till Helen Olssons ärende, även om han själv inte ”kan alla detaljer”.

– Självklart känner jag empati, det är ju en person som varit anställd under lång tid. Och vi försöker hitta verksamhet som ska fungera – jag vet att diskussionen pågår, säger Mats Olsson.

– Vi vill behålla Helén och har därför provat flera verksamheter.

Men det är på sjösidan, ute i verksamheten vid terminal 4 i hamnen. Någon tjänst på annat håll är inte realistiskt, understryker hamnbolagets vd:

– Den absoluta majoriteten av arbetet är i den operativa verksamheten, och det är där möjligheter finns som vi prövar. Vi kan inte skapa tjänster utifrån en person även om det drabbar en individ, och jag känner för henne.

Avvecklade städningen

Mats Olsson förklarar bakgrunden, sett ur ledningens perspektiv: Hamnbolaget var förra året tvingade till en besparing och varslade brett. I samband med det bestämdes att kvarvarande del av städning, som skötts av underhållssidan, helt skulle avvecklas. Det mesta var redan utlagt.

– Vid varslet lyckades vi avveckla ett antal anställda på naturlig väg, utan att behöva säga upp personal, säger Mats Olsson.

För Helén Olsson försökte arbetsgivaren finna lösningar. Men något utlovat jobb på fastighetssidan var det inte, enligt Mats Olsson:

– Det var egentligen ingen tjänst som fanns, det var en tillfällig lösning innan allt var klart med upplägget. I en tid då vi varslar och drar ned kan vi inte samtidigt skapa nya tjänster. Vi var tvungna att hantera det på sättet vi gjort. Och vi försöker fortfarande hitta lösningar, som passar både Helén och företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har haft en hektisk vinter, med avtalsförhandlingar, LAS-strider i LO och en pandemi som försvårat det fackliga arbetet.

Fyra år i hetluften

Kongress 2022. Fyra år har gått sedan Transports kongress i Örebro, då Tommy Wreeth valdes till förbundsordförande. Fyra ovanligt turbulenta år. Om 15 månader är det dags för ny kongress.  – Får jag förtroendet ställer jag gärna upp en period till, säger han.

Tommy Wreeth

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Månadens medlem
Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Månadens klubb
”Lite kul ska vi ha också”, säger nya förarklubben på Connect bus. Från vänster Rebwar Hamasaeed (ledamot), Ann-Britt Boström (ledamot), Pernilla Lagerholm Sköld (ordförande), Erik Smedjeborg (skyddsombud) och Mikael Davidsson (sekreterare). Foto: Justina Öster

”Vaccinera oss chaufförer!”

Förarklubb. Förarna på Connect bus i Örebro har nyss dragit i gång sin klubb. Gå inte bakom backande bussar, vädjar de. Och tipsar arkitekter och beslutsfattare: – Lyssna på oss när ni planerar entréer och parkeringar vid sjukhus!

Hallå där!

Svante Backfält

… elev vid Nobelgymnasiet i Karlstad och bäst i Sverige på Transportföretagens yrkesprov.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har haft en hektisk vinter, med avtalsförhandlingar, LAS-strider i LO och en pandemi som försvårat det fackliga arbetet.

Fyra år i hetluften

Kongress 2022. Fyra år har gått sedan Transports kongress i Örebro, då Tommy Wreeth valdes till förbundsordförande. Fyra ovanligt turbulenta år. Om 15 månader är det dags för ny kongress.  – Får jag förtroendet ställer jag gärna upp en period till, säger han.

Månadens avdelning
Ombudsman Jan Lendin, RSO Anders Dristig och avdelningsordförande Dan Johansson på avdelning 55. Saknas gör studieorganisatören Alexander Hutter. På Transports kontor arbetar också Charlotte Wendel Lendin.

”Vi syns och folk märker att vi finns”

Uddevalla. Många mil och mycket arbete ute, trots att pandemin satt käppar i hjulet. På Transports västligaste avdelning har man funnit nya vägar. Och på bevakningsfronten har medlemsantalet ökat.

Månadens medlem
Abbe Sylla jobbar treskift på macken i Solna. När Transportarbetaren hälsar på är det sena passet och han går av vid 23-tiden.

Abbe kör lugnt på stora macken

Bensinmack. Full fart för det mesta. Abdoulaye Sylla trivs med arbetet på bensinstationen. Han både bor och jobbar i Solna – många känner igen honom och hälsar på stan. Men lediga sommardagar tillbringar ”Abbe” gärna i Roslagens famn.

Amir Palislamovic tillbaka på platsen där han i januari räddade en pojke som fallit över kajen, ned i det kalla vattnet. Foto: Lilly Hallberg

Parkeringsvakt och hjälte

Mötet. Amir Palislamovic märkte att något hänt längs kajen vid parkeringsplatsen. Han lyckades sedan rädda en tolvårig pojke ur den iskalla älven. Och har fått hyllningar från hela världen.

Hallå där!

Sofia Wilhelmsson

… vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, som forskar i gristransportörers arbetsmiljö.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens avdelning
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Kultur
Författaren Ann-Helén Laestadius har skrivit sin första bok för vuxna. Den handlar om rasism mot samer och dem som dödar renar. Foto: ©Elisabeth Ohlson

”Jag har stundtals varit väldigt arg”

Samehat. En ren dödas av en främling. Barnet Elsa blir vittne. För alltid påverkad. I Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna kastas vi rakt in i samehatets mest blodiga uttryck.