”Jag har gjort det jag blivit satt att göra, men det har varit mycket tårar”, säger Helén Olsson, som sedan förra året arbetar ute på terminal 4 i Karlshamns hamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
”Jag har gjort det jag blivit satt att göra, men det har varit mycket tårar”, säger Helén Olsson, som sedan förra året arbetar ute på terminal 4 i Karlshamns hamn.
Close

Tuff omplacering efter 20 år i hamnen

Hamn. Helén Olsson, 58 år, var som spindeln i nätet hos Karlshamns hamn. När städningen las ut på entreprenad blev hon lovad jobb på fastighetssidan. Men plötsligt försvann den tjänsten. I stället kastades Helén ut i verksamheten i hamnen.

Arbetet är både hårt och komplicerat. Maskinkörning, lossning på hög höjd, hantering av gods i snöstorm. För Helén Olsson blev omställningen brutal, men hon säger själv att hon länge klarat att hålla sig flytande.

– Jag har gjort det jag har blivit satt att göra. Bitit ihop och jobbat. Men det har varit mycket tårar.

– Mest är det att jag inte får jobben förklarade, eller vad som gäller sådant som riskbedömningar och arbetsbeskrivningar. Hade jag varit 25 år yngre kanske det hade varit en annan sak …

Helén Olsson började arbeta i hamnen 1998. Först anställd av kommunen, sedan över 20 år direkt av Karlshamns hamn. Fungerat som allt i allo; städat, skött inköp, hållit i projekt och fixat frukost.

– I dag fick jag veta att jag blivit satt att kroka pappersmassa. Det är svårt, handlar om ett antal kilo. Jag har sagt till att det inte går, mina handleder klarar det inte, säger Helén Olsson.

Jobb på fastighetssidan

När Transportarbetaren träffar henne är det vår igen, ett år efter att hamnbolaget flaggade för förändringar. I samband med att städet skulle läggas ut på entreprenad fick Helén frågan om hon var intresserad av att jobba på fastighetssidan.

– Det kändes jättebra, var något nytt som jag tänkte skulle passa mig, säger hon.

Innan Helén gick på semester förra sommaren stämde hon av, och allt framstod som klart. Hamnbolaget hade då upphandlat städet, och för egen del fick Helén veta att man skulle köra på som sagt med start i slutet av augusti.

Tillbaka på jobbet fick Helén gå parallellt med en fastighetsskötare under några dagar. Men mycket var oklart:

– Folk undrade ”vad gör hon där?”. Det var en väldigt konstig känsla.

Helén Olsson bad hamnledningen informera samtliga avdelningar om hennes nya arbete. Men någon information kom aldrig ut. I stället fick hon veta att en tjänst på underhåll skulle bort.

– Det var inte svårt att räkna ut att det handlade om min tjänst när det skulle sparas.

”Klump i magen”

Helén med sina många anställningsår skulle i stället placeras på sjösidan, ute i verksamheten. Något hon inte alls var bekväm med och saknade erfarenhet av.

– Jag fick en stor klump i magen. I samma veva la hamnen ett varsel, och det blev som en dubbel börda. Här ska de skicka hem sex, sju stycken – flera maskinförare – och så kommer jag, det fick mig att känna mig som en belastning. Det blir jobbigt för hela kollektivet.

I mitten av december förra året hade Helén Olsson ett möte med sin blivande chef. Med på mötet var också HR, liksom Transport. Både regionala skyddsombudet Roger Jönsson och Lars-Göran ”Lasse” Olsson från klubben. Lasse som Helén är gift med.

– Hade jag inte haft honom hade jag inte varit här i dag. Min nya chef bara pratade om behovet av maskinförare. Hela bemötandet var så konstigt, man fick inget förklarat för sig.

Ett annat förslag, att Helén skulle arbeta halvtid på fastighetssidan och halvtid med städning på sjöterminalen, sa hamnbolagets ledning blankt nej till.

Sjukskriven

Helen mådde dåligt och var sjukskriven under december. I januari började hon åter arbetet, först på deltid. Nu tillbaka på heltid.

– Men det är tufft! Fast jag har tagit truckkort i alla fall.

Också i det har hon haft hjälp av maken.

– Jag kunde övningsköra med honom, annars hade det inte gått. Det var mycket vånda.

Att maken är förtroendevald för Transport har inte varit okontroversiellt. Konflikterna mellan de två hamnfacken satte under flera år sin prägel på arbetsplatsen. I fikarummet hälsade inte längre gamla kamrater som Helén under lång tid lärt känna, och delat även mycket privat med. Men att det skulle spelat in nu, i det hon råkat ut för, tror inte Helén.

– Nä, det är bara så dumt. Jag förstår faktiskt inte. Ibland känns det som att de vill bli av med mig, det gör det. Kanske är jag obekväm?

Helén vet vad som gäller vid exempelvis riskbedömningar. Tack vare hennes agerande tillkallades en gång skyddsombud som stoppade arbetet.

– Många yngre kanske inte vågar ifrågasätta eller ställa krav på samma vis, resonerar hon.

”Brist på empati”

Helén Olsson tycker att hon haft stöd av facket under processen, ”de har gjort vad de kunnat”, men konstaterar att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet.

Maken Lasse Olsson instämmer:

– Det behöver heller inte vara illa ment. Det känns bara som att det är en sådan total brist på empati.

Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg
Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg

Facket: Problemet är hur det skötts

Roger Jönsson, RSO på Transports avdelning 2 hamn. Foto: Jan Lindkvist
Roger Jönsson, RSO på Transports avdelning 2 hamn. Foto: Jan Lindkvist

Hamn. – Man reagerar så klart. Min kritik gäller hur dålig den interna kommunikationen varit från början – det är så klumpigt hanterat.
Det säger Roger Jönsson, regionalt skyddsombud på Transports avdelning 2 Hamn.

Formellt har inga fel begåtts av Karlshamns hamn AB. Att städning läggs ut extern är inget ovanligt. Så har tidigare skett på hamnar runt om i landet. Det är inget anmärkningsvärt, påpekar Roger Jönsson från Transports hamnavdelning Syd- och Mellansverige.

– Grundproblemet här är att hon blir lovad en tjänst, som sedan plötsligt inte längre finns. Då återstår bara att gå ut i produktionen, säger han.

Det är inget facket kunnat förhindra. Däremot ta upp krav på utbildning och handledning, både i arbetet och i den nya gruppen.

– Jag tycker att man borde ta hänsyn till vad hon vill och kan. Men den diskussionen har vi inte ens kommit till, säger Roger Jönsson.

– Jag vet inte om ledningen inser hur dåligt man kan må av att tvingas byta jobb. Kanske har de tänkt att hon ju ändå har kvar jobbet?

Transports regionala skyddsombud har också reagerat på hur Helén fått höra sådant som att hon ”måste klara att köra alla maskiner”.

– Det är ju inte ens sant. Visst, det är bra, men inget absolut krav att alla måste kunna utföra allt, säger Jönsson.

Brist på internkommunikation

Framför allt gäller hans kritik dock den interna informationen. Eller, rättare: bristen på intern kommunikation.

– Det har varit jättedåligt från början, och gjort förutsättningarna för att det ska fungera ännu sämre.

Roger Jönsson har inget svar på varför det blivit fel, och vill heller inte spekulera om orsaker. Men han är tydlig med att det är hur Heléns ärende hanterats som brister, inte att hon måste byta jobb.

– När arbetsgivaren genomför sådana här förändringar ska det ske under förhållanden där den anställda är delaktig. Man borde i lugn och ro gått igenom vad en annan tjänst innebär.

 

Hamnbolaget: Inga alternativ till sjösidan

Vd Mats Olsson, Karlshamns Hamn. Foto: Hans-Peter Bloom
Vd Mats Olsson,
Karlshamns Hamn. Foto: Hans-Peter Bloom

Hamn. Jobben finns i verksamheten, ute i hamnen. Och det går inte att skapa nya tjänster på annat håll. Däremot pågår diskussionen om vilka arbetsuppgifter Helén ska ha, enligt Karlshamns hamns ledning.

Mats Olsson är vd för hamnbolaget. Han känner till Helen Olssons ärende, även om han själv inte ”kan alla detaljer”.

– Självklart känner jag empati, det är ju en person som varit anställd under lång tid. Och vi försöker hitta verksamhet som ska fungera – jag vet att diskussionen pågår, säger Mats Olsson.

– Vi vill behålla Helén och har därför provat flera verksamheter.

Men det är på sjösidan, ute i verksamheten vid terminal 4 i hamnen. Någon tjänst på annat håll är inte realistiskt, understryker hamnbolagets vd:

– Den absoluta majoriteten av arbetet är i den operativa verksamheten, och det är där möjligheter finns som vi prövar. Vi kan inte skapa tjänster utifrån en person även om det drabbar en individ, och jag känner för henne.

Avvecklade städningen

Mats Olsson förklarar bakgrunden, sett ur ledningens perspektiv: Hamnbolaget var förra året tvingade till en besparing och varslade brett. I samband med det bestämdes att kvarvarande del av städning, som skötts av underhållssidan, helt skulle avvecklas. Det mesta var redan utlagt.

– Vid varslet lyckades vi avveckla ett antal anställda på naturlig väg, utan att behöva säga upp personal, säger Mats Olsson.

För Helén Olsson försökte arbetsgivaren finna lösningar. Men något utlovat jobb på fastighetssidan var det inte, enligt Mats Olsson:

– Det var egentligen ingen tjänst som fanns, det var en tillfällig lösning innan allt var klart med upplägget. I en tid då vi varslar och drar ned kan vi inte samtidigt skapa nya tjänster. Vi var tvungna att hantera det på sättet vi gjort. Och vi försöker fortfarande hitta lösningar, som passar både Helén och företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

I sin nuvarande position kan Elin vara med och påverka transportbranschen på andra sätt. ”Det är ovanligt med riktiga chaufförer högre upp i företagen. Det är värdefullt att jag har den erfarenheten och kan lyfta förarnas perspektiv”, säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén

”Att köra är en frihetskänsla”

Mötet. Elin Engström är lastbilschauffören som spelar polis i nya Beckfilmerna och gärna gör fler stunts i framtiden. För Transportarbetaren berättar hon om kärleken till föraryrket, men också om övergrepp och att vilja påverka i en mansdominerad bransch.

Skyddsmässan 2022

Kaveh är bästa kollegan!

Bevakning. Skyddsvakten Kaveh Tiba utsågs på tisdagen till ”Årets säkerhetspersonal” av Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya).

”Taxibranschen behöver bli mer jämställd”

Taxi. Av alla taxiförare i Sverige är knappt 10 procent kvinnor. För att möta den stora förarbristen måste branschen rekrytera fler kvinnor. "Det är jättebra, det behöver bli mer jämställt", säger Ellinor Ohlsson som är taxichaufför och kör för Varbergs taxi.

Hallå där!

Victor Dahlin

…avdelning 4, terminalavtalet, som är på sitt första avtalsråd.