”Jag har gjort det jag blivit satt att göra, men det har varit mycket tårar”, säger Helén Olsson, som sedan förra året arbetar ute på terminal 4 i Karlshamns hamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
”Jag har gjort det jag blivit satt att göra, men det har varit mycket tårar”, säger Helén Olsson, som sedan förra året arbetar ute på terminal 4 i Karlshamns hamn.
Close

Tuff omplacering efter 20 år i hamnen

Hamn. Helén Olsson, 58 år, var som spindeln i nätet hos Karlshamns hamn. När städningen las ut på entreprenad blev hon lovad jobb på fastighetssidan. Men plötsligt försvann den tjänsten. I stället kastades Helén ut i verksamheten i hamnen.

Arbetet är både hårt och komplicerat. Maskinkörning, lossning på hög höjd, hantering av gods i snöstorm. För Helén Olsson blev omställningen brutal, men hon säger själv att hon länge klarat att hålla sig flytande.

– Jag har gjort det jag har blivit satt att göra. Bitit ihop och jobbat. Men det har varit mycket tårar.

– Mest är det att jag inte får jobben förklarade, eller vad som gäller sådant som riskbedömningar och arbetsbeskrivningar. Hade jag varit 25 år yngre kanske det hade varit en annan sak …

Helén Olsson började arbeta i hamnen 1998. Först anställd av kommunen, sedan över 20 år direkt av Karlshamns hamn. Fungerat som allt i allo; städat, skött inköp, hållit i projekt och fixat frukost.

– I dag fick jag veta att jag blivit satt att kroka pappersmassa. Det är svårt, handlar om ett antal kilo. Jag har sagt till att det inte går, mina handleder klarar det inte, säger Helén Olsson.

Jobb på fastighetssidan

När Transportarbetaren träffar henne är det vår igen, ett år efter att hamnbolaget flaggade för förändringar. I samband med att städet skulle läggas ut på entreprenad fick Helén frågan om hon var intresserad av att jobba på fastighetssidan.

– Det kändes jättebra, var något nytt som jag tänkte skulle passa mig, säger hon.

Innan Helén gick på semester förra sommaren stämde hon av, och allt framstod som klart. Hamnbolaget hade då upphandlat städet, och för egen del fick Helén veta att man skulle köra på som sagt med start i slutet av augusti.

Tillbaka på jobbet fick Helén gå parallellt med en fastighetsskötare under några dagar. Men mycket var oklart:

– Folk undrade ”vad gör hon där?”. Det var en väldigt konstig känsla.

Helén Olsson bad hamnledningen informera samtliga avdelningar om hennes nya arbete. Men någon information kom aldrig ut. I stället fick hon veta att en tjänst på underhåll skulle bort.

– Det var inte svårt att räkna ut att det handlade om min tjänst när det skulle sparas.

”Klump i magen”

Helén med sina många anställningsår skulle i stället placeras på sjösidan, ute i verksamheten. Något hon inte alls var bekväm med och saknade erfarenhet av.

– Jag fick en stor klump i magen. I samma veva la hamnen ett varsel, och det blev som en dubbel börda. Här ska de skicka hem sex, sju stycken – flera maskinförare – och så kommer jag, det fick mig att känna mig som en belastning. Det blir jobbigt för hela kollektivet.

I mitten av december förra året hade Helén Olsson ett möte med sin blivande chef. Med på mötet var också HR, liksom Transport. Både regionala skyddsombudet Roger Jönsson och Lars-Göran ”Lasse” Olsson från klubben. Lasse som Helén är gift med.

– Hade jag inte haft honom hade jag inte varit här i dag. Min nya chef bara pratade om behovet av maskinförare. Hela bemötandet var så konstigt, man fick inget förklarat för sig.

Ett annat förslag, att Helén skulle arbeta halvtid på fastighetssidan och halvtid med städning på sjöterminalen, sa hamnbolagets ledning blankt nej till.

Sjukskriven

Helen mådde dåligt och var sjukskriven under december. I januari började hon åter arbetet, först på deltid. Nu tillbaka på heltid.

– Men det är tufft! Fast jag har tagit truckkort i alla fall.

Också i det har hon haft hjälp av maken.

– Jag kunde övningsköra med honom, annars hade det inte gått. Det var mycket vånda.

Att maken är förtroendevald för Transport har inte varit okontroversiellt. Konflikterna mellan de två hamnfacken satte under flera år sin prägel på arbetsplatsen. I fikarummet hälsade inte längre gamla kamrater som Helén under lång tid lärt känna, och delat även mycket privat med. Men att det skulle spelat in nu, i det hon råkat ut för, tror inte Helén.

– Nä, det är bara så dumt. Jag förstår faktiskt inte. Ibland känns det som att de vill bli av med mig, det gör det. Kanske är jag obekväm?

Helén vet vad som gäller vid exempelvis riskbedömningar. Tack vare hennes agerande tillkallades en gång skyddsombud som stoppade arbetet.

– Många yngre kanske inte vågar ifrågasätta eller ställa krav på samma vis, resonerar hon.

”Brist på empati”

Helén Olsson tycker att hon haft stöd av facket under processen, ”de har gjort vad de kunnat”, men konstaterar att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet.

Maken Lasse Olsson instämmer:

– Det behöver heller inte vara illa ment. Det känns bara som att det är en sådan total brist på empati.

Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg
Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg

Facket: Problemet är hur det skötts

Roger Jönsson, RSO på Transports avdelning 2 hamn. Foto: Jan Lindkvist
Roger Jönsson, RSO på Transports avdelning 2 hamn. Foto: Jan Lindkvist

Hamn. – Man reagerar så klart. Min kritik gäller hur dålig den interna kommunikationen varit från början – det är så klumpigt hanterat.
Det säger Roger Jönsson, regionalt skyddsombud på Transports avdelning 2 Hamn.

Formellt har inga fel begåtts av Karlshamns hamn AB. Att städning läggs ut extern är inget ovanligt. Så har tidigare skett på hamnar runt om i landet. Det är inget anmärkningsvärt, påpekar Roger Jönsson från Transports hamnavdelning Syd- och Mellansverige.

– Grundproblemet här är att hon blir lovad en tjänst, som sedan plötsligt inte längre finns. Då återstår bara att gå ut i produktionen, säger han.

Det är inget facket kunnat förhindra. Däremot ta upp krav på utbildning och handledning, både i arbetet och i den nya gruppen.

– Jag tycker att man borde ta hänsyn till vad hon vill och kan. Men den diskussionen har vi inte ens kommit till, säger Roger Jönsson.

– Jag vet inte om ledningen inser hur dåligt man kan må av att tvingas byta jobb. Kanske har de tänkt att hon ju ändå har kvar jobbet?

Transports regionala skyddsombud har också reagerat på hur Helén fått höra sådant som att hon ”måste klara att köra alla maskiner”.

– Det är ju inte ens sant. Visst, det är bra, men inget absolut krav att alla måste kunna utföra allt, säger Jönsson.

Brist på internkommunikation

Framför allt gäller hans kritik dock den interna informationen. Eller, rättare: bristen på intern kommunikation.

– Det har varit jättedåligt från början, och gjort förutsättningarna för att det ska fungera ännu sämre.

Roger Jönsson har inget svar på varför det blivit fel, och vill heller inte spekulera om orsaker. Men han är tydlig med att det är hur Heléns ärende hanterats som brister, inte att hon måste byta jobb.

– När arbetsgivaren genomför sådana här förändringar ska det ske under förhållanden där den anställda är delaktig. Man borde i lugn och ro gått igenom vad en annan tjänst innebär.

 

Hamnbolaget: Inga alternativ till sjösidan

Vd Mats Olsson, Karlshamns Hamn. Foto: Hans-Peter Bloom
Vd Mats Olsson,
Karlshamns Hamn. Foto: Hans-Peter Bloom

Hamn. Jobben finns i verksamheten, ute i hamnen. Och det går inte att skapa nya tjänster på annat håll. Däremot pågår diskussionen om vilka arbetsuppgifter Helén ska ha, enligt Karlshamns hamns ledning.

Mats Olsson är vd för hamnbolaget. Han känner till Helen Olssons ärende, även om han själv inte ”kan alla detaljer”.

– Självklart känner jag empati, det är ju en person som varit anställd under lång tid. Och vi försöker hitta verksamhet som ska fungera – jag vet att diskussionen pågår, säger Mats Olsson.

– Vi vill behålla Helén och har därför provat flera verksamheter.

Men det är på sjösidan, ute i verksamheten vid terminal 4 i hamnen. Någon tjänst på annat håll är inte realistiskt, understryker hamnbolagets vd:

– Den absoluta majoriteten av arbetet är i den operativa verksamheten, och det är där möjligheter finns som vi prövar. Vi kan inte skapa tjänster utifrån en person även om det drabbar en individ, och jag känner för henne.

Avvecklade städningen

Mats Olsson förklarar bakgrunden, sett ur ledningens perspektiv: Hamnbolaget var förra året tvingade till en besparing och varslade brett. I samband med det bestämdes att kvarvarande del av städning, som skötts av underhållssidan, helt skulle avvecklas. Det mesta var redan utlagt.

– Vid varslet lyckades vi avveckla ett antal anställda på naturlig väg, utan att behöva säga upp personal, säger Mats Olsson.

För Helén Olsson försökte arbetsgivaren finna lösningar. Men något utlovat jobb på fastighetssidan var det inte, enligt Mats Olsson:

– Det var egentligen ingen tjänst som fanns, det var en tillfällig lösning innan allt var klart med upplägget. I en tid då vi varslar och drar ned kan vi inte samtidigt skapa nya tjänster. Vi var tvungna att hantera det på sättet vi gjort. Och vi försöker fortfarande hitta lösningar, som passar både Helén och företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Nytt år och nya insatser

Ordförandeord. Visst är det så att uttrycket ”nytt år och nya insatser” är ett ganska vanligt uttryck. Till viss del kanske det stämmer även om det fackliga arbetet oftast består av envetet och målinriktat arbete.

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Dyrtider
”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Hallå där!

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Lars Sjölund på gamla konditoriet i Årsta. Foto: Lilly Hallberg

Lars Sjölund visar Kirunas förvandling

Mötet. I 43 år körde Lars Sjölund sopbil i Kiruna. Hans bilder och texter har väckt mycket uppmärksamhet. Bland annat har han under flera år dokumenterat den förvandling som pågår i hemstaden.

Mhamed Åkahim, Mahmond Idris Alamin och Mahmut Muzappar. Foto: Johm Antonsson

Hjälper du polisen, taxichaufför?

Enkät. Polisen har bett taxiförare att vara uppmärksamma och ringa 112 om de ser misstänkta personer. Det har hänt att ungdomar tagit taxi till bensinstationer för att fylla petflaskor och dunkar med bensin och starta bränder, som en del i gängkrig och kriminalitet.

Hallå där!

Tommy Wreeth

… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.

Hallå där!
Det var mycket stress som släppte när Qorban Naderi fick permanent uppehållstillstånd. Nu kan han börja planera för framtiden.

Qorban Naderi

…som kom ensam från Afghanistan till Sverige när han var 15 år. Han utbildade sig till lastbilschaufför och fick fast jobb efter studenten. Trots det var han inte säker på att få stanna i Sverige. Men nu har han fått permanent uppehållstillstånd.

Månadens medlem
Ann-Sofie

”Jag gillade jobbet direkt”

Miljöarbetare. Ann-Sofie Hermansson trivs som renhållningsarbetare efter att hon för fyra år sedan tvingades bort från politiken. Hon gillar att vara fri efter jobbet och att slippa det politiska spelet.

Månadens klubb
APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.