Close
Kjell Larsson är professor och forskar kring Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter.
Close

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Kjell Larsson är verksam vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Han har under lång tid forskat inom marin ekologi och undervisar i dag bland annat om sjöfartens miljöpåverkan och hur den kan begränsas.

I samband med Transports förbundsråd nu i veckan skulle Kjell Larsson tagit emot priset, som är på 75 000 kronor. Men han fick förhinder. Tommy Wreeth framhåller hans förmåga att klargöra komplicerade samband:

– Det behövs i en fråga som den här. Östersjön är ett känsligt ekosystem som fått utstå långvarig misshandel från människosläktet. Vi behöver alla se samband och sammanhang.

Stiftelsen Östersjöakuten är ett resultat av en insamling startad 1994 av Svenska Transportarbetareförbundet till stöd för marin forskning om Östersjön. Tidigare har Östersjöakuten bland annat givit pengar till unga forskare från Baltikum.

Tommy Wreeth säger:

– En viktig aspekt är den internationella. Vi har problem i Sverige som vi måste ta itu med. Men vi har också grannländer runt Östersjön som behöver agera.

– Flera pristagare har kommit från andra Östersjöländer. Det har varit oerhört värdefullt med den kontakten och det utbytet, för att nå framgång med miljöarbetet. Vi ser att det finns oerhört mycket att göra och att problemen, på sina ställen, är akuta.

I årets motivering till priset sägs att: ”Kjell Larsson har med sin omfattande och högkvalitativa forskning gett oss viktig kunskap om Östersjöns sjöfåglar och ekosystem samt sjöfartens miljöeffekter. Hans insatser för att sprida kunskap om biologisk mångfald och marint skyddade områden är viktiga bidrag till utvecklingen av havsplaneringen.”

När det gäller frågan om hur transportsystemen kan förändras på kort sikt, för att minska klimatpåverkan, tycker Transports ordförande att det kan vara frustrerande att utvecklingen går så långsamt:

– Ibland känns det som att man slåss mot väderkvarnar, i det här fallet ekonomiska intressen. Jag tycker att den viktiga frågan är hur situationen kan förändras, inte om. Allt annat är oansvarigt.

– Det är naturligtvis en komplex fråga som omfattar drivmedel, transportslag och planering. Men det handlar också om en sak jag ofta lyfter – transporter måste få kosta. Och vi vet att klimatomställningen ofta är förenad med nödvändiga investeringar.

Produktion och transporter har förändrats så länge de har funnits, påminner Tommy Wreeth:

– Det är inget konstigt. Ibland har jobb försvunnit och ofta har nya jobb skapats. Det som är viktigt för oss är att se till att de nya jobben går till våra medlemmar och att de blir del av omställningsprocessen.

Skulle du kunna säga en sak som är särskild viktig när vi talar om en global klimatkris?

– Ja, vi kan sluta sätta apan på någon annans axel. Alla måste ta ett ansvar utifrån var i samhället man befinner sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kraftig prishöjning på biobränslen – om EU får bestämma

Klimathotet. Om drygt ett år kan priset på biodrivmedel höjas med uppåt sex, sju kronor per liter. Bakom ligger EU som inte längre vill bevilja Sverige undantag för skatt på biobränslen. Risken är stor att många transportföretag går tillbaka till fossil diesel och bensin, varnar branschen.

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Transportarbetarens logga

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.