Esmeralda Wenebro bakom ratten.
Close
Esmeralda Wenebro fick jobb direkt efter skolan, här tränar hon före examen på transportgymnasiet.
Close

Transportplugg ger jobb

Utbildning. Gymnasielever som har pluggat fordon och transport får jobb efter skolan. Runt sju av tio arbetar dessutom i den bransch de har utbildat sig till.

– Ja, jag fick ett lastbilsjobb i september samma år jag gick ut gymnasiet, berättar Esmeralda Wenebro. Och jag är kvar här nu när det har gått mer än två år.

För en vecka sedan konstaterade Skolverket att över hälften av alla som gått gymnasiets fordons- och transportprogram hade jobb ett år efter examen.

I dag kommer Statistiska centralbyrån (SCB) med sin statistik som visar att nära 100 procent har en fast förankring på arbetsmarknaden när det har gått tre år. Och att 68 procent av fordons- och transporteleverna då har ett jobb inom den bransch de har utbildat sig.

Det betyder att programmet är bäst i klassen när det handlar om att få arbete. Den ligger på topp tre när SCB kollar om eleverna har hamnat i sin egen bransch, den listan leder vård- och omsorgseleverna.

Undersökningen handlar om dem som gick ut skolan 2014, det vill säga den första kullen sedan gymnasiet gjorts om. Den visar att fler yrkeselever över lag har jobb tre år efter examen. Men bara hälften hade ett jobb som de har utbildats för när alla yrkesprogram slås ihop.

Bland eleverna som gått ett studieförberedande program ägnade sig, inte så oväntat, betydligt fler åt högskolestudier.

Torun Rudin, enhetschef på Skolverket, konstaterar att ingen av de två aktuella undersökningarna har tittat på orsaker till varför vissa det är lättare att skaffa sig ett jobb efter vissa program.

– Det kan finnas många olika skäl, svarar hon på frågan om varför transporteleverna är så väletablerade efter några år.

– Det är allmänt lättare att få jobb efter utbildningar som har ett nära samarbete med sin bransch, fortsätter hon. Sedan behövs det väl fler för att fylla kompetensbehovet.

För Esmeralda Wenebro fanns det aldrig någon tvekan om vilket jobb hon skulle satsa på:

– Jag har åkt lastbil sen innan jag kunde gå, säger hon. Nu kör jag Örebro – Stockholm varje dag, och tidigare körde jag till Oslo. Kollegorna är bra och jag trivs jättemycket med körningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Fler vill bli flygmekaniker – ont om praktikplatser

Utbildning. Branschen skriker efter flygmekaniker. Söktrycket till utbildningarna har ökat, och nu har eleverna svårt att hitta praktikplatser.

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.