Corona

Transportjobb i toppen av begäran om coronastopp

Arbetsmiljö. Vård- och omsorgsjobben är de vanligaste när det kommer till skyddsombudsstopp som har med corona att göra. Näst på tur kommer olika transportjobb.

Exempel: Transport begärde skyddsstopp på ett företag i södra Sverige med krav om att väktare inte skulle behöva flytta personer som misstänktes ha corona. Om de inte samtidigt hade tillgång till skyddsutrustning som visir eller liknande samt mask med andningsskydd.

Beslutet från Arbetsmiljöverket kom efter att Transport lagt ett skyddsombudsstopp för den särskilda arbetsuppgiften. Om arbetsgivaren inte följde kravet: Vite på 100 000 kronor.

Det här är det första skyddsstoppet som har gett önskat utslag för Transport när det gäller just corona.

Arbetsmiljöverket har sammanställt statistik över antalet skyddsstop med koppling till pandemin. Vårdyrkena dominerar med 46 stycken, men närmast inpå kommer transportjobben med 12. En stor andel av de arbetsplatser som berörs finns inom kollektivtrafik och tåg, det vill säga utanför Transports avtalsområden.

Fackförbundets arbetsmiljöexpert Martin Miljeteig är i överlag besviken på Arbetsmiljöverkets hantering av pandemin.

– Coronahanteringen väcker många frågor från skyddsombud och regionala skyddsombud om hur man väljer att hantera och prioritera. Man kan fundera om det verkligen är en rättssäker hantering av de ärenden som kommit in.

Transport är inte ensamt om kritiken. Kommunal har JO-anmält myndigheten.

– Det har blivit tydligare att vi i Transport, Kommunal och andra fackförbund ser att de Arbetsmiljöverket hanterar sakfrågor på ett sätt som inte inger förtroende hos våra skyddsombud.

Just nu är det bråda dagar för dem som jobbar med arbetsmiljöfrågor. Martin Miljeteig beskriver en helt ny situation där samarbeten mellan fack och arbetsgivare, som tidigare fungerat bra, nu börjat knaka rejält i fogarna.

– Vår uppfattning är att vi ska förhandla när det tillkommer nya arbetsuppgifter. Vi vill kunna säkerställa att alla har rätt skyddsutrustning och utbildning. Då har många arbetsgivare valt att inte samverka med Transport och i stället skylla på Folkhälsomyndigheten om till exempel ansiktsmasker. Men Folkhälsomyndigheten är ju tydliga med att de inte ska ge några generella anvisningar, utan att arbetsgivarna alltid har ansvaret för arbetsmiljön.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.