”Transportarna ska bli en starkare röst i EU”

Den 14 mars valdes Transports förbundsordförande Lars Lindgren till ny ordförande i Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF. – Det gäller att engagera sig och försöka påverka vad som händer i EU, annars blir vi frånåkta, säger han.

Lars Lindgren har sedan tidigare även styrelseuppdrag i Nordiska Transportarbetarefederationen, NTF och Internationella Transportarbetarefederationen, ITF. Innan han blev Transportbas arbetade han som internationell sekreterare.

– Svenska Transportarbetareförbundet har jobbat med internationellt arbete i många år. Det gäller att inte bara prata om samarbete, vi måste också praktisera det.

Ordförandeskapet ger tillfälle att plädera för den svenska och nordiska modellen med kollektivavtal och förhandlingar mellan arbetsgivare och fack, betonar Lindgren.

Han gör klart att ordförandeskapet i ETF är helt annorlunda än hans motsvarande roll på hemmaplan. Inom den europeiska federationen finns både en ordförande och en generalsekreterare. Det är den senare som gör grovjobbet.

– Ordföranden leder sammanträden och ska fungera som ”policymaker”, leda skutan. Jag kan delta i aktioner och gemensamma uttalanden, men det är sekreteraren som sköter det löpande, dagliga arbetet.

Svenska Transport var motståndare till Sveriges inträde i EU, men nu när vi ändå är med gäller det agera utifrån den verkligheten, menar Lindgren.

– Vi lever i en globaliserad ekonomi i dag. En hel räcka frågor avgörs på EU-nivå, som påverkar våra medlemmar.

Det ETF Lars Lindgren vill forma ska bli mer aktivt i olika EU-debatter, demonstrationer, aktioner och uppvaktningar av ambassader. Det gäller för facket att vara på plats, när människor manifesterar sitt missnöje på gatorna. Att fånga upp, kanalisera och föra fram arbetarnas frågor till politikerna.

– Transportsektorn är den bransch som är hårdast utsatt för dumpningen av löner och arbetsvillkor. Är man skicklig som ordför-ande kan man skapa ett ETF, som utgör en betydligt starkare maktfaktor gentemot arbetsgivarna.

Lars Lindgren kommer att lägga sitt första krut på att ”läka” och ena ETF efter de senaste två årens interna splittring, under engelsmannen Graham Stevenssons ledning, deklarerar han.

Han ser som sin viktigaste uppgift, att stoppa den sociala dumpningen med lastbilschaufförer från låglöneländer som arbetar för svältlöner under omänskliga förhållanden i rikare länder.

– Jag kan aldrig acceptera att det vi byggt upp under över 100 år ska raseras av en hänsynslös internationell marknad. Vi måste se till att alla arbetare får samma lön och villkor, oavsett var man kommer ifrån. Konkurrensen ska ske på lika villkor, men i dag slås nationella åkerier ut.

Lars Lindgren berättar om tio års fackligt arbete i Baltikum, för att försöka organisera chaufförerna och komma åt lönedumpningen.

– Tyvärr har det blivit ett stort misslyckande. Nu gäller i stället att arbeta intensivt den politiska vägen. Jag ser en mycket farlig utveckling med främlingsfientlighet och rasism, som växer sig allt större om utvecklingen fortsätter som nu.

Rapporten med förslag på bättre regleringar från riksdagens trafikutskott, liksom infrastrukturministerns beslut om en stor statlig utredning av åkeribranschen ser Lindgren som positiva resultat av politiska påtryckningar från Transport och arbetsgivarna. Han är inte alltid så positiv till media, men inser att det är där man kan skapa debatt och få genomslag hos politikerna.

– Nu måste vi gå vidare och peka ut de stora speditörerna som de värsta fördärvarna av branschen. Det handlar om ren slaveriförmedling, där man tvingar anställda att bli falska egenföretagare med F-skattesedel.

– Jag uppfattar transportförmedlare, som dribblar med falska bemanningsbolag och struntar att betala in skatter och sociala avgifter, som hallickar. Allt går ut på att skaffa fram billigast möjliga arbetskraft eftersom speditörerna kräver mer och mer av vinsten. Kvalitén lämnas därhän. Det finns väl ingen annan bransch där företagare nöjer sig med så dålig avkastning på insatt kapital som åkerierna?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Transportarbetarens logga

Transport fördömer krigföring i Gaza

Internationellt. Svenska Transportarbetareförbundet kräver ett omedelbart stopp på våldet. Förbundsstyrelsen fördömer i ett uttalande den israeliska regeringens folkmord i Gaza.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.