Nina Broman Costa
Close
"Schysta arbetsvillkor är minst lika viktigt som den fria rörligheten för kapital", säger Nina Broman Costa
Close

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Nina Broman Costa har arbetat natt på bensinstationen i Sollentuna i 16 år och trivs bra.

– Kontakten med människor betyder mycket för mig.

Men hon reagerade över kraftigt försämrade arbetsvillkor i samhället överlag, med otrygga anställningar inte minst för unga, och det ledde till att hon engagerade sig fackligt inom Transport. Till en början som skyddsombud, i dag som avdelningssekreterare i Stockholmsavdelningen.

Vanlig arbetare

Nina Broman Costa beskriver sig som en vanlig arbetare som tillhör LO-kollektivet. En beskrivning som sällan hörs i dag.

– Ja, det är nog ovanligt och vi är inte många inom politiken. Men jag presenterar mig alltid så, oavsett sammanhang. Det handlar om stolthet, att sträcka på ryggen.

Så presenterade hon sig också då hon höll första maj-tal för Vänsterpartiet, inför 15 000 åhörare, i Kungsträdgården i Stockholm. För ett politiskt engagemang var en naturlig följd av det fackliga arbetet.

– Det går hand i hand, fackliga frågor behöver ofta förankras i politiken, säger Nina Broman Costa, som också är ordförande i Transportvänstern och ledamot i Vänsterpartiets distriktstyrelse i Uppsala.

Starkt stöd

I februari i år valdes hon på plats fyra på Vänsterpartiets valsedel till EU-valet den 26 maj. Om allt som har med unionen att göra har rykte om sig att gå extremt långsamt verkar det ha gått ovanligt snabbt för Nina Broman Costa i EU-sammanhang.

– Det har gått jättefort men jag fick ett bra stöd av alla fackliga kamrater ute i landet, säger hon.

Enligt henne är EU ”en nyliberal experimentverkstad där vi människor fått vara försöksdjur alldeles för länge”.

– Jo, jag förstår att det kan verka som en motsägelse att kandidera och jag är verkligen kritisk till EU. Men vi styrs av EU varje dag, vare sig vi vill eller inte. När det gäller en ödesfråga som klimatet kan EU vara en bra plattform.

En långsiktig strategi är nödvändig, framhåller Nina Broman Costa.

– Varken vi eller något annat vänsterparti driver i dag något utträdeskrav ­– det skulle inte heller fungera att krascha ut à la Brexit. Man får göra det man kan för att påverka åt rätt håll i stället för att lämna över allt till högern att bestämma åt oss. Därför är det viktigt att rösta även om man är EU-kritisk!

Hjärtefrågor

Bra arbetsvillkor och sociala rättigheter är hjärtefrågor för Nina Broman Costa, människors rättigheter måste enligt henne värderas minst lika högt som den fria rörligheten för tjänster och kapital.

Hur går det då i valet nästa söndag? I dag har Vänsterpartiet bara en plats i Europaparlamentet men utan att vilja ta ut något i förskott ser hon det som realistiskt att partiet får åtminstone två mandat kommande period.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Malin Björk. Foto: Vänsterpartiets bildbank/Agnes Stuber Ciczie Weidby. Foto: Vänstergruppen i Europaparlamentet

Vi har olika bilder av direktivet

Replik. Den 2 februari röstade EU-parlamentet med bred majoritet för att förslaget till direktiv för plattformsarbete ska gå vidare för förhandlingar med medlemsländerna i rådet. Vi står bakom förslaget och menar att det kan genomföras i Sverige med hänsyn tagen till vår arbetsmarknadsmodell.

Proffs provar skyddsskor – tre medarbetare från morgonpasset väljer bland skor och sulor för att finna bästa personliga kombination, under ledning av Andreas Fransén från Hultaforsgruppen arbetskläder och -skydd.

Sulan ska ta smällen – inte foten

Arbetsmiljö. På klädjätten Zalandos lager pågår årets viktigaste skoprovning. Terminalarbetare i ett pilotprojekt testar skyddsskor – en fråga som facket lyft och som är avgörande för hur arbetspasset på golvet blir.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Att bo är i högsta grad en klassfråga

Krönika Marknadshyror skrämmer skiten ur mig. För vår lilla trea i en förort till Stockholm betalar vi, i skrivande stund, 9 574 svenska riksdaler i månadshyra. När vi flyttade in 2009 var det en så kallad nyproduktion.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.