Niklas Strand och Madeleine Amberman
Close
Niklas Strand och Madeleine Amberman är två av Transports medlemmar som kandiderar till olika politiska poster i höstens val.
Close
Val 2018

Transportare i politiken

Valbara. Från norr till söder finns Transportmedlemmar som kandiderar till kommuner, landsting och riksdag. Vi har träffat två.

”Jag tror det blir mer produktivt med en arbetstidsförkortning”

Väktaren Niklas Strand kör raggarbil, är hemvärnsman och folkvald vänsterpartist. I höstens val siktar han på att bli återvald till region Västmanland.

Redan när han som ung var aktiv i Ung Vänster gillade Niklas Strand att vara en fixare. Skulle någon köra saker eller fixa i köket så ställde han upp. Till höstens val har han därför tagit på sig att sätta upp valaffischerna för partiet i Västerås.

Helst hade han kört runt i sin Dodge och gjort det, men motorn rasade på väg mot Rättvik i början av augusti.

Niklas Strand jobbar som väktare på Nokas. Arbetsgivaren är van vid att han är borta en del. Dels är det politiken, ja och så hemvärnet, och periodvis blir det mycket facklig tid. Som till hösten. Då ska Niklas Strand jobba heltid med organisering för Transports Västeråsavdelning.

Niklas Strand är på så kallad valbar plats till region Västmanland. Han har redan suttit där i sex år. Som medlem i Transport har det varit självklart att engagera sig extra noga i upphandlingar.

– Vi var flera som försökte få till en bättre taxiupphandling, men det gick inte så bra den gången. Vi beslutade att inte ha provisionsbaserad lön i färdtjänsten, men förvaltningsrätten stoppade det.

Vad hoppas du på inför nästa mandatperiod?

– Vi har den här taxin som ska upphandlas igen, nu siktar vi på att få till bättre villkor …

– Det ska byggas mycket här. Då är det åtskilligt som ska upphandlas. Vi ska se till så att vi inte har utländsk arbetskraft som ligger och sover inne på byggena, man ser mycket sånt när man är väktare.

Niklas har också ambitionen att få till fler krav när transporter upphandlas.

– Regionen är duktig på att köpa Fairtrade och ekologiskt. Men vi måste också se till att leveranserna är schysta så att de som kör grejer har schysta villkor i hela kedjan. Vi kan ställa de kraven, men det är en ganska svår uppgift att få de andra politikerna att inse att det går att göra på det viset. De har blivit matade med att det inte går. Men lagen ser annorlunda ut nu och det är helt nya spelregler som gäller, säger han.

Efter valet 2014 styrde Socialdemokraterna och Miljöpartiet landet med Alliansens budget det första året, eftersom Sverigedemokraterna röstat för den. Efter statsministerns hot om nyval kom den så kallade Decemberöverenskommelsen. Den har fallit men i praktiken har det inneburit att regeringen har förhandlat fram budgetarna tillsammans med Vänsterpartiet.

Vad är det bästa vänstern har fått igenom?

– Jag vet inte. Det är en så lång lista, säger Niklas och skrattar.

Vad har de inte fått igenom, som du verkligen vill se?

– Det är sex timmars arbetsdag. Jag tror att det är nödvändigt. Jag hoppas kunna driva och få igenom det i regionpolitiken. Det blir så uppenbart när man är ute och surrar med vårdpersonalen att man måste vara bättre arbetsgivare för att få behålla personalen och få in nytt folk. Det är ju grym brist på sjuksköterskor och undersköterskor.

– Jag tror det blir mer produktivt med en arbetstidsförkortning. En kortare arbetsvecka skulle vara bra i många branscher. Se bara på mitt jobb. En trött väktare är inte lika uppmärksam, då kan man missa viktiga grejer. Många jobbar tolvtimmarspass, kör bil hela nätterna, vad är man i för skick då? Om vi var mer uppmärksamma skulle vi förebygga ännu fler brott än vi redan gör.

 

Fakta om Niklas Strand

Ålder: 41 år.

Jobb: Väktare på Nokas.

Hobby: Bilar (jänkare) och är hemvärnsman, utöver politiken och det fackliga.

Aktuell: På Vänsterpartiets lista till region Västmanland och Sveriges riksdag.

 

 

”Ska man vara med och bestämma är det politiken man ska in på”

Madeleine Amberman är skyddsvakt, student och småbarnsförälder. Hon är också kandidat till kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Mönsterås.

När Transportarbetarens bil rullar in på Madeleine Ambermans gård står hon fortfarande på uppfarten. Hon har just kommit hem från jobbet på kärnkraftverket i Oskarshamn. Det röda huset ligger på vägen mellan centralorten Mönsterås och byn Fliseryd. Hästarna står i hagen, sonen och dottern hänger i gungorna och näst sista arbetsdagen före semestern är avklarad.

Madeleine Amberman kom in i politiken via facket. Efter något år som skyddsvakt gick hon med i Transport 2010, det skulle dröja fyra år innan hon blev aktiv. Sedan gick det fort. Hon åkte på LO:s ungdomsforum och i slutet av helgen gick hon med i Socialdemokraterna.

– Ska man vara med och bestämma och påverka så är det politiken man ska in på, man har ingen chans annars, säger hon.

Knappt hade hon gått med i sitt parti förrän hon fick ett telefonsamtal, och tackade ja till att sitta i den lokala styrelsen. Sedan kom fler uppdrag. Först som ersättare i Mönsterås kulturnämnd och sedan som ersättare i kommunstyrelsen. En kommunstyrelse är lite som en kommuns regering, men oppositionen sitter också med. Madeleines parti är i opposition i Mönsterås, som länge styrts av Centerpartiet.

– Jag hade aldrig trott att det skulle gå så fort.

Varför ska man som facklig vara med i politiken?

– Jag fastnade för arbetsrätten och vad arbetsgivarna gör för att försöka förändra våra lagar. Det är som att man är tillbaka i en tid då man behöver ta hjälp av politiken för att inte bli överkörd i det fackliga arbetet.

Madeleine ser ut att komma in i kommunfullmäktige efter valet. Där har hon redan sett ett eget förslag komma upp på den politiska dagordningen i kommunen. Allt hade sin grund i att både hon och sambon Micke jobbade skift för Securitas på kärnkraftverket. Så här gick det till: Barnen går på förskola i närliggande byn Fliseryd, men kommunens enda nattis ligger inne i Mönsterås. Ibland öppnar barnens förskola samtidigt som skiftet börjar i Oskarshamn.

– Jag satt på ett möte och berättade: Jag har ett problem: Barnomsorgen vill inte öppna tidigare, så att jag hinner i tid till jobbet. Man kommer sent eller får stressa i bilen på vägen. Så jag fick hjälp att skriva en motion om flexiblare barnomsorg.

Först sa hennes parti ja till motionen, men i kommunfullmäktige tog det stopp. Majoriteten ville först säga nej, men efter kompromisser gick kommunen med på att undersöka hur stort behovet var.

– Det står och väger beroende på vem som får styra efter valet. Om vi får makten får vi igenom förslaget.

Sveriges statsminister kommer från samma parti som Madeleine Amberman. Hon tycker att höjd lägstanivå i a-kassan och ett par extra hundralappar i barnbidrag är två saker regeringen har gjort bra. Men en sak är hon besviken på.

– Det de har klantat sig med är hamnen, när Ylva Johansson klev ut och började fundera på att ändra i strejkrätten. Då var de fel ute. Det får Socialdemokraterna absolut inte göra, säger hon.

Yngsta barnet var bara en månad när hon fick följa med Madeleine Amberman till ett möte i Mönsterås kulturnämnd. Och det är när hon tänker på barnen hon hittar mycket av sin politiska glöd.

– De ska ha världens möjligheter för vad de vill göra även om man inte har ekonomin hemma. Deras framtid ska inte vara utstakad bara för att jag kommer från en viss bakgrund, säger Madeleine Amberman.

 

Fakta om Madeleine Amberman

Ålder: 31 år.

Jobb: Studerar programmering och jobbar som skyddsvakt för Securitas.

Hobby: Hästarna som bor i stallet hon byggt tillsammans med sambon Micke.

Aktuell: På Socialdemokraternas lista till kommunfullmäktige i Mönsterås.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Collage första maj 1899, 1917 och 2014

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Jennifer Swens ångrar inte att hon ”visselblåste” om problemen på skolan. ”Jag har mått dåligt psykiskt, men jag har nog blivit starkare som person också.”

”Jag längtar bara efter att skolan ska ta slut”

Sexism i skolan. I höstas var Jennifer Swens en av eleverna som slog larm om grov sexistisk jargong bland lärarna på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Skolledningen utlovade åtgärder. I dag, några dagar innan examen, har inte mycket förändrats, uppger Jennifer.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Blås inte blåsan på kisspausen
Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Kultur
Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.