Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Jörgen Rosendahl är terminalarbetare och truckförare på DFDS Logistics i Göteborg, han är också skyddsombud. Jörgen Rosendahl och kollegorna som jobbar som terminalarbetare har klarat sig från allvarliga olyckor med truckar.

– Peppar peppar, ta i trä. Jag har jobbat här i 16 år och vi har klarat oss från allvarliga olyckor. Vi har haft två stycken som kört in i pelare. Det är allt, säger han.

Vad gör ni för att undvika olyckor?

– Vi har skyddsronder en gång i veckan. Då går vi runt i hela terminalen förebyggande. Vi är ett helt gäng. Bland annat jag som skyddsombud, företagsledningen och terminalchefer. Vi tittar bland annat på hur vi ska köra och lasta och lossa i hela terminalen. Ibland sker mindre olyckor. Ofta handlar det om att någon klämt fingrarna i en dörr, säger Jörgen Rosendahl.

– Det är ofta rent slarv som ligger bakom det. Däremot är det många på jobbet som har ont i axlarna och ryggen.

Jörgen Rosendahl tror att det beror på många år bakom ratten i trucken. Men vad han vet har ingen kollega fått det erkänt som arbetsskada och fått ersättning från någon försäkring:

– Trucken har inte stötdämpare och det blir direktstudsningar. Du har ett säte som ska ta smällen, men det blir mycket smällar i alla fall och jag ser det som ett arbetsmiljöproblem.

Att trucken är ett högriskfordon är ingenting nytt i transportbranschen. Facket och arbetsgivarnas gemensamma arbetsmiljöorganisation, Tya (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) har under lång tid haft ett särskilt fokus på problemen.

Maria Themptander är projektledare på Tya och jobbar med truckfrågor.

– Vi genomförde en undersökning för ett antal år sedan. Då försökte vi få fram information om vad som ligger bakom olyckorna, men vi hittade inte några entydiga svar om orsakerna som ligger bakom, säger hon.

Fokus ligger i stället på att utbildning genomförs för de som ska jobba med truck och behöver utbildningsintyg.

– Det är viktigt att få lära sig att använda trucken på rätt sätt genom praktiska övningar under utbildningen, bli riskmedveten och att lära sig att använda den trucktyp man ska jobba med.

– Många utbildare gör ett jättebra jobb! Men dessvärre finns det även de som inte har samma mål, att utbildningsdeltagarna ska uppnå kunskaps- och färdighetsmålen i ”Riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter – TLP10”, säger Maria Themptander.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig vill ha lagstadgade krav på truckutbildningens utformning och på fortbildning.

– Statistiken visar att vi till och med går åt fel håll. Vissa arbetsgivare gör allt de kan och jobbar förebyggande. Andra tar genvägar och tänker att ”det löser vi sen”.

– Det finns goda exempel på arbetsplatser med god arbetsmiljö som är ett resultat av gott samarbete med behörigt utsett skyddsombud.

Men varför är det farligt?

– Alla arbetsplatser med tunga fordon och oskyddade människor är farliga. Det räcker att någon är på fel plats och blir klämd.

– Sedan tror jag också att man har för hög stressnivå på arbetsplatserna och när det kombineras med hårda fordon blir det farligt, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    9 augusti, 2022

    Alla som har arbetat i transportbranschen vet att det är ett högt tempo i denna branschen där det stressas för att hinna med allt mer på allt kortare tid och då blir det tyvärr olyckor.Sänk arbetstakten och inse att de som arbetar är människor inte maskiner.Ansvaret för att sänka tempot överallt i transportbranschen är de som bestämmer över priser och ledtider.Jag är inte det minsta imponerad över hur det ser ut i transportbranschen, det borde vara enkelt att komma tillrätta med det höga tempot om man bara vill och inser att det inte är hållbart att människor riskera att skada sig eller dö på arbetet genom olyckor på grund av ett högt och omänskligt tempo för att företagen skall tjäna lite mer på de anställdas bekostnad med liv och lem.För egen del stressade jag mig igenom större delen av mitt arbetsliv till jag pensionerade mig 2018 när jag var 52 år.Med facit i hand var det inte värt all denna stressen som gjorde att jag missbrukade alkohol från och till under 10-12 år för att koppla av när jag var ledig som till slut även innebar sjukskrivning på grund av alkoholmissbruket då det tog överhanden över vardagen och jag drack alkohol alla dagar i veckan från morgon till kväll och mitt i natten.Nu är jag nykter sedan 1,5 år och njuter av livet som pensionär utan att stressa eller jäkta.Det höga tempot i transportbranschen kan skada människor på många olika sätt både fysiskt och psykiskt.

Lästips:

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.