Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Hösten 2024 tillsatte LO en arbetstidsutredning. Nu har slutrapporten kommit och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson instämmer i att arbetstiden behöver kortas, men helst via lagstiftning.
Close

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Så kommenterar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson LO:s arbetstidsrapport som presenterades i början av veckan.

– En arbetstidsförkortning är definitivt på sin plats, säger han.

Men när det gäller hur facket ska nå fram till målet, kortare veckoarbetstid, går Transports och LO:s åsikter isär. Att Transportarbetareförbundet förordar lagstiftning har med normeringen på arbetsmarknaden att göra, menar Lars Mikaelsson.

– Vi vill inte öppna för arbetstidsshopping. Risken med arbetstidsförkortning via avtal är ju att arbetsgivare kan komma undan förkortad arbetstid genom att inte teckna kollektivavtal, säger han.

Och tillägger:

– Även om vi går avtalsvägen och förhandlar med motparten så kan vi ändå behöva ha lagstiftning bakom, att stödja oss på. Jag tror LO-ordförande Johan Lindholm har lyssnat på oss där under våra diskussioner.

LO beslutade vid sin kongress förra året att högprioritera en generell arbetstidsförkortning med bibehållen lön och att det i första hand ska ske genom avtalsförhandlingar. Men om parterna inte lyckas nå en överenskommelse anser exempelvis fackförbundet Handels att LO ska öppna för lagstiftning, vilket alltså är Transports förstahandsval efter beslut vid senaste kongressen.

Vad är en rimlig veckoarbetstid, 35 timmar?

– Det är i alla fall bättre än 40 timmar, säger Lars Mikaelsson.

– Men sedan är det så att även om vi inför 35-timmarsvecka så är det inte säkert att alla kommer att jobba så. Det blir väl övertid i så fall. Pratar vi med lastbilsförarna så säger många: jag hinner ju inte ens med det jag ska göra i dag.

Inriktningen är att det genomsnittliga arbetstidsmåttet behöver sänkas, menar Lars Mikaelsson.

– Men det är ju inte meningen att arbetstidsförkortning som är kopplad till skiftgång ska tas bort, den måste finnas kvar.

Transport kommer under hösten att delta i LO:s möten om hur facken ska gå vidare med arbetstidsfrågan, vilka krav man ska ställa och hur förhandlingarna med motparten ska gå till. Arbetsgivarna har hittills visat kalla handen och exempelvis Almega har varnat för ökad stress bland anställda och rejäla kostnadsökningar för företagen. LO påvisar i stället minskad stress och bättre sömn, som kan leda till färre sjukskrivningar.

LO:s planer ska, enligt Lars Mikaelsson, vara klar i december i år.

Det kan uppfattas som att det går trögt?

– Jo, men å andra sidan så ger man sig på en stor fråga och då måste det nog få ta sin tid.

Lars Mikaelsson uppskattar namnet på LO:s modell, solidarisk arbetstidspolitik.

– Det är vackert. Det finns ju de som har det hyfsat gott ställt som lyckats förhandla sig till arbetstidsförkortning medan de som har det besvärligast inte har lyckats, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 juni, 2025

    För att det skall vara rättvist på arbetsmarknaden så är det lagstiftning med kortare arbetstid som gäller för annars kommer viss arbetstagare att bli förlorar genom att deras fackföreningar deras arbetsgivares organisationer inte kommer överens om kortare arbetstid i branscher med låga vinstmarginaler då de hem tiden kommer påstå att det är för dyrt med kortare arbetstid.Hur kan det komma sig att vissa arbetstagare i samhället inom kommun och i privata företag får/kan arbeta t.ex 6 tim/dag med bibehållen lön för 8 timmar?Det finns lösningar på det mesta, det gäller att se lösningar istället för problem när det gäller en lagstiftad arbetsförkortning för alla arbetare.För egen del så levde jag för att arbeta under större delen av mitt arbetsliv istället för att arbeta för att leva och ha en bra balans mellan arbeta och fritid som man önskar att alla arbetstagare skall få ha på den svenska arbetsmarknaden för det är vi människor som har skapat detta med 40 timmars arbetsvecka och då borde vi kunna skapa en kortare arbetstid om våra politiker och beslutsfattare bara vill så anpassar sig näringslivet till det, men det behöver ske successivt för att minska från 40 timmar till 30 timmar är inget man gör på en gång.En halvtimme eller en timmes minskning varje år tills man når 30 timmars arbetsvecka och jag anser att det även är dags för 6 veckor semester för alla arbetstagare.

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.