Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning
Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.
Så kommenterar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson LO:s arbetstidsrapport som presenterades i början av veckan.
– En arbetstidsförkortning är definitivt på sin plats, säger han.
Men när det gäller hur facket ska nå fram till målet, kortare veckoarbetstid, går Transports och LO:s åsikter isär. Att Transportarbetareförbundet förordar lagstiftning har med normeringen på arbetsmarknaden att göra, menar Lars Mikaelsson.
– Vi vill inte öppna för arbetstidsshopping. Risken med arbetstidsförkortning via avtal är ju att arbetsgivare kan komma undan förkortad arbetstid genom att inte teckna kollektivavtal, säger han.
Och tillägger:
– Även om vi går avtalsvägen och förhandlar med motparten så kan vi ändå behöva ha lagstiftning bakom, att stödja oss på. Jag tror LO-ordförande Johan Lindholm har lyssnat på oss där under våra diskussioner.
LO beslutade vid sin kongress förra året att högprioritera en generell arbetstidsförkortning med bibehållen lön och att det i första hand ska ske genom avtalsförhandlingar. Men om parterna inte lyckas nå en överenskommelse anser exempelvis fackförbundet Handels att LO ska öppna för lagstiftning, vilket alltså är Transports förstahandsval efter beslut vid senaste kongressen.
Vad är en rimlig veckoarbetstid, 35 timmar?
– Det är i alla fall bättre än 40 timmar, säger Lars Mikaelsson.
– Men sedan är det så att även om vi inför 35-timmarsvecka så är det inte säkert att alla kommer att jobba så. Det blir väl övertid i så fall. Pratar vi med lastbilsförarna så säger många: jag hinner ju inte ens med det jag ska göra i dag.
Inriktningen är att det genomsnittliga arbetstidsmåttet behöver sänkas, menar Lars Mikaelsson.
– Men det är ju inte meningen att arbetstidsförkortning som är kopplad till skiftgång ska tas bort, den måste finnas kvar.
Transport kommer under hösten att delta i LO:s möten om hur facken ska gå vidare med arbetstidsfrågan, vilka krav man ska ställa och hur förhandlingarna med motparten ska gå till. Arbetsgivarna har hittills visat kalla handen och exempelvis Almega har varnat för ökad stress bland anställda och rejäla kostnadsökningar för företagen. LO påvisar i stället minskad stress och bättre sömn, som kan leda till färre sjukskrivningar.
LO:s planer ska, enligt Lars Mikaelsson, vara klar i december i år.
Det kan uppfattas som att det går trögt?
– Jo, men å andra sidan så ger man sig på en stor fråga och då måste det nog få ta sin tid.
Lars Mikaelsson uppskattar namnet på LO:s modell, solidarisk arbetstidspolitik.
– Det är vackert. Det finns ju de som har det hyfsat gott ställt som lyckats förhandla sig till arbetstidsförkortning medan de som har det besvärligast inte har lyckats, säger han.